1.062.236

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedésünk fejlődésének története I.

Kézirat/Budapesti Műszaki Egyetem Gazdasági Mérnöki Szak

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 95 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 100 példányban, 4 fekete-fehér kihajtható ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J 9-179.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közlekedési szükségletek és a közlekedési eszközök (ágaza-
tok) fejlődése között bonyolult kölcsönhatás érvényesül. A közle-
kedési szükségletek a mindenkori társadalmi-gazdasági viszonyok
az... Tovább

Előszó

A közlekedési szükségletek és a közlekedési eszközök (ágaza-
tok) fejlődése között bonyolult kölcsönhatás érvényesül. A közle-
kedési szükségletek a mindenkori társadalmi-gazdasági viszonyok
az életszínvonal talaján fakadnak és a közlekedés uj és uj esz-
közeit, illetőleg tökéletesebb formáit hozzák létre, - majd a
fejlettebb közlekedés visszahat a társadalmi-gazdasági viszonyok
fejlődésére és nem ritkán szerepe van azok forradalmi átalakulá-
sában.
A közlekedéstechnikai találmányok tehát nem véletlenül szü-
lettek és a legtöbbször nem is egy-egy zseniális feltaláló jóvol-
tából. Pl. a gőz feszitő erejét az emberiség már az ókorban is
ismerte, de nem használta fel semmi komolyan hasznos célra.
A termelőerők, a termelési viszonyok fejlődésének kellett olyan
fokra eljutnia, hogy az emberek tudatosan keressenek egy uj
energiaforrást, amely az emberi és állati erő, valamint a szél
és a viz korlátoltan kihasználható energiája mellett a termelés
eredményeit megsokszorozhatná. Nem véletlen, hogy az első gőz-
gépeket azért szerkesztették, hogy a bányaszivattyukat működtes-
sék velük akkor, amikor a bányászat hatalmasan fellendült. A gőz-
vontatásra is akkor gondoltak, amikor a tömeges szállítások már
a szárazföldön is megkövetelték a nagy teljesitőképességü közle-
kedési eszközt. Amikor pedig ilyen intenziv közlekedési szükség-
let mozgatta a fejlődést, rendszerint sokan fáradoztak a fela-
dat megoldásán. Ezért van az, hogy a közlekedés egy-egy eszközének
megalkotása, de még inkább annak továbbfejlesztése is sok-sok
feltaláló, tudós és mérnök erőfeszítésének eredménye.
Mindezek folytán a közlekedés története nem érthető meg az
emberiség egyetemes történetéből, de legfőképpen a gazdaságtör-
ténetből, valamint a technika, a tudományok általános történeté-
ből kiszakitottan. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3I. A közlekedés világtörténetének rövid
áttekintése a XVIII. század végéig 7
II. A közlekedés forradalma: a vasút és a
gőzhajó kifejlődése 29
III. Közlekedési viszonyok Magyarországon a XIX. szá-
zad első évtizedeiben 39
17. A korszerű közlekedés térhóditása hazánkban
(1825-1848) 49
1. Az 1825-27. évi pozsonyi országgyűlés 49
2. Az első magyar vasutak 50
A pest-kőbányai lebegővasut 51
Az első vasúti törvény 54
A pozsony-nagyszombati lóvasut 56
Az első gőzüzemű vasutak 58
3. A magyarországi gőzhajózás kialakulása 62
4. A közúti és városi közlekedés fejlődése 65
5. Kossuth és Széchenyi közlekedéspolitikája 68
V. A magyarországi közlekedés fejlődése az
abszolutizmus idején (1850-1867) 81
1. A vasúthálózat kiépülése 82
2. A hajózás fejlődése 91
3. A közúti közlekedés fejlődése 92
A főváros közlekedésének fejlődése 93

Dr. Czére Béla

Dr. Czére Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Czére Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem