1.062.540

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 323 oldal
Sorozatcím: Pszichológia és pedagógia nevelőknek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 11 cm
ISBN: 963-18-6697-1
Megjegyzés: 4. kiadás. Tankönyvi szám: 52536/31.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Buda Béla a gyakorló pedagógusok pszichológiai továbbképzéséhez kívánt hozzájárulni e könyvével, amely eredetileg a Köznevelés hasábjain napvilágot látott, nagy érdeklődést keltő cikksorozatának átdolgozásából született. A szerző meggyőződése szerint számos olyan feladatot, amelyet korábban sajátosan pszichológusi, netán orvosi teendőnek véltek, maguk a pedagógusok is el tudnak látni, sőt: ők tudnak ellátni a legeredményesebben. A gyerekek fejlődését ugyanis alapvetően az a szociálpszichológiai mező, az a kommunikatív (és metakommunikatív) kapcsolatrendszer határozza meg, amelynek keretei között mindennapi életüket élik. Ez érvényes mind az egészséges, mind a kóros személyiségfejlődés esetében. E hatásrendszer befolyásolásában kiemelt szerepük van a nevelőknek, és - akár felismerik, akár nem - eljárásaiknak pszichoterápiás értéke, illetve preventív szerepe van a személyiségzavarok terén. A nagy sikerű könyv negyedik kiadása.

Tartalom

Előszó5
A gyermek fejlődését befolyásoló biológiai tényezők (A biológiai meghatározottság kérdése)13
Az emberi "természet"14
A gyermekkori betegségek15
A biológiai értelmezés következménye17
A biológiai nézetek helyes értékelése19
Az anya jelentősége20
Kölcsönhatások a csecsemő és az anya között22
A fejlődés és a nevelés összefonódása24
Az első életévek jelentősége25
A személyiségfejlődésre ható korai környezeti befolyások29
A lelki trauma kérdése30
A szülőktől való elszakadás traumája33
Az anyakapcsolat korai hatásai35
Más, korai emberi kapcsolatok37
A kapcsolat káros hatásainak következményei38
Bölcsődék, óvodák hatásai és a korai szoktatás40
A család szerepe a személyiség formálásában44
Nehézségek, lemondások a kisbaba miatt45
Az anya problémái49
Felkészülés a kisgyermek nevelésére51
A beszédtanítás jelentősége53
Szülői modellhatások55
A fantázia szerepe57
Elégtelen modellhatások58
Szülők hiánya és a válás60
A "jó" családok problémái63
A szocializáció a gyermekkorban (Az indirekt nevelési hatások kérdése)65
A korai környezeti ingerek elmaradásának hatásai67
Ismét a beszédtanulásról69
Pszichoanalitikus és más fejlődési elméletek69
Azonosulás és szereptanulás72
Az azonosulás és a család73
A fantázia és a játék szerepe az azonosulásban75
Az én önszervező tevékenysége77
A serdülőkor79
Szociális szükségletek és szociális magatartáskészségek a gyermekkorban82
Anya-gyermek kapcsolat83
Interakció, kommunikáció, beszéd85
Ismét a szereptanulásról és a játékról88
Gyermekkori társkapcsolatok89
Közösségi nevelés és viselkedéskorrekció91
Beilleszkedés az iskolában93
Kiscsoportok az iskolai közösségen belül96
Szülői viselkedés és az iskola96
Testi ügyesség98
A pszichoszexuális fejlődés100
Egyéni különbségek a személyiség fejlődésében (Érési elmaradás, fejlődési rögzülés és regresszió)102
A biológiai érésre ható külső tényezők103
Az idegrendszer érése106
Szociális hatások107
Erikson elmélete108
A fejlődés megakadásának következményei110
Az indirekt nevelés kérdése113
Fejlődési különbségek gyermekcsoportokban114
Értelmi fejlettség - érzelmi lemaradás115
Agresszió118
Az érési különbségek pedagógiai kihatása120
Életkori sajátosságok a nevelésben123
Motiválás a tanulásra125
A nevelés motivációs lehetőségei126
A tehetség kérdése128
A fejlődés eltérő üteme129
Az iskolai érettség131
A fejlődést elősegítő foglalkozások lehetőségei132
A társadalmi egyenlőtlensége pszichológiai hatásainak ellensúlyozása133
Jensen elmélete135
Az iskola hibái - a hátrányos helyzetű gyerekek szempontjából136
A kognitív folyamatok fejlődése (Piaget és kritikája)137
A decentrálás és a családi nevelés140
A tanári személyiség hatása142
Nemverbális kommunikáció és nevelés146
A nemverbális kommunikáció jelentősége148
A nemverbális kommunikáció formái és funkciói152
A nemverbális kommunikáció fejlődése és a metakommunikáció154
Az empátia és konkurencia157
A nemverbális kommunikáció szerepe a gyermekkori személyiségproblémák segítő befolyásolásában160
A nemverbális kommunikáció az oktatásban165
A beszéd és a nyelvi kommunikáció a nevelésben167
A nyelv és a megismerés168
A gondolkodás és a nyelv171
A nyelv a viselkedés szabályozásában (Újra Bernsteinről)173
Nyelvi nevelés176
A szemantika kérdése178
Az általános szemantika jelentősége179
Az irodalom és a nyelvtan tanításában rejlő fejlesztési lehetőségek181
Egyéb fejlesztési lehetőségek183
Csoportjelenségek a gyermek- és ifjúkorban; nevelési felhasználásuk187
A kortárscsoport188
A kortárscsoport hatása a személyiségre190
A személyiség "önbemérése" a csoportban192
Az óvodáskori csoportok dinamikája194
Csoportok a nagyobb gyermekkorban. A csoport mint iskolai "ellenkultúra"196
Rangsor és bűnbak a gyermekcsoportokban198
A vonatkoztatási csoportok200
A pedagógus és a gyermekcsoport203
A pedagógus és a tanuló kapcsolata (Nevelési és terápiás lehetőségek)206
A pedagógus és a tanuló provokatív viselkedése208
A lázadás "áttétele" és a pedagógus viszonyulása210
A konfliktusok megoldása212
Az empátiás megértés szerepe215
Kapcsolat a tanulóval és a család befolyásolása219
Ismeretek, módszerek - a pedagógus számára221
Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás az iskolában (A paradigmatikus nevelői viselkedés szerepe)226
A konfliktusok fontossága a nevelés szempontjából228
A viselkedészavarok "funkciója"229
Problémás viselkedés az osztályban232
A mögöttes problémák234
Konfliktus és kockázat235
A kommunikáció fontossága237
A problematikus helyzetek240
A pedagógus korszerű pszichológiai szemlélete és felkészültsége243
Az új emberszemléletek245
Az új paradigma jelentősége a pedagógus szempontjából247
Ismét a kommunikáció fontosságáról249
A pedagógus személyiségének fejlesztése252
Az önfejlesztés egyszerű eszözei253
Az iskolapszichológiáról és az iskolapszichológus tevékenységéről260
Igény a terápiás segítségre263
A pszichológus és az intézményes hatalom266
A pszichológus és a szervezeti szakember kényszerű vetélkedése271
A tennivalók és a megoldások - a szociálpszichológia lehetőségei275
A pszichológia behatolása "belülről"279
Szervezetfejlesztés az iskolában és a többi pedagógiai intézményben282
A személyiségfejlődés távlatai (Nevelő és korrekciós hatások lehetőségei a serdülő- és felnőttkorban)288
A neurózis és más személyiségzavarok289
A fejlődés mint korunk társadalmi imperatívusza295
Az identitás problémája297
Fejlesztés és korrekció a nevelésben303
Irodalom309

Dr. Buda Béla

Dr. Buda Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Buda Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem