A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A kiadvány címében szereplő szervezeti átalakulás kifejezést tágan értelmezve nem csak a „szó szerinti" átalakulás, hanem a jogutóddal vagy jogutód nélkül történő megszűnés, kiszervezés és...
Tovább
Előszó
A kiadvány címében szereplő szervezeti átalakulás kifejezést tágan értelmezve nem csak a „szó szerinti" átalakulás, hanem a jogutóddal vagy jogutód nélkül történő megszűnés, kiszervezés és „visszaszervezés", illetve a belső szervezeti struktúra átformálására irányuló átszervezés (létszámcsökkentés) munkajogi vonatkozásaival is fogunk foglalkozni.
Egy szervezeti átalakulás (átalakítás), legyen az beolvadás, összeolvadás, kiválás, különválás vagy „csupán" belső szervezeti átalakítás (átszervezés, létszámcsökkentés), illetve megszűnés (megszüntetés), sosem egyszerű folyamat. Számos feladatot, problémát kell ennek során megoldani, így például számviteli, adózási, gazdálkodási, munkajogi területen. Jelen írás a szervezeti átalakulások (megszűnések) munkaügyi kérdéseit tárgyalja, és megpróbál segítséget nyújtani az azok kapcsán felmerülő gyakorlati problémák megoldásához. A tapasztalat azt mutatja, hogy sok esetben még azt sem könnyű a munkaügyi feladatokat ellátó szakembereknek eldönteni, hogy „merre is induljanak", azaz a jog által kínált megoldási lehetőségek, például jogviszony megszüntetési módok közül melyiket kell, hogy válasszák, hogy jogszerűen járjanak el. A munkaügyi perek vitatott „tárgya" legtöbbször éppen a munkajogi intézkedés jogcíme és annak megalapozottsága. Nemegyszer az is megnehezíti a helyzetet, hogy az érintett kollégáknak egy döntést (így önkormányzati képviselő-testületi határozatot) kell végrehajtani, amely nem feltétlen ad iránymutatást a konkrét jogi útra nézve. Ezt azt jelenti, hogy az intézkedés eredményére vonatkozó döntés ismeretében a „hogyan" kérdésére nekik kell megtalálniuk és megadniuk a jogilag is korrekt választ. Egyéb esetben az intézmények hosszúra nyúló, költséges munkaügyi perekre számíthatnak.
Kiadványunkban kifejezetten a költségvetési szervek szervezeti átalakulásainak munkajogi vonatkozásait mutatjuk be, alapvetően az önkormányzati fenntartású költségvetési szervekre és az általuk foglalkoztatottakra koncentrálva. Miután a helyi önkormányzati költségvetési szervek, illetve a helyi önkormányzat által a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására foglalkoztatottak munkajogilag a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) hatálya alá tartoznak, alapvetően a Kjt., illetve az annak háttérjoganyagát képező Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) vonatkozó előírásait és gyakorlati alkalmazását ismertetjük. A témához kapcsolódóan kitérünk a közalkalmazottakat érintő 2010-es munkajogi változásokra is, illetve rövid kitekintést próbálunk adni a - részben 2009- től már bevezetésre került, részben 2010-től hatályba lépő és az év során is többször, legutoljára 2010. augusztus 15-ével módosított - szervezeti változásokkal kapcsolatos államháztartási szabályozásra, valamint a 2010. december 30-án hatályba lépett, a közszférára bevezetett különadó előíráskora is. A témát érintően a 2011. január 1-jétől bekövetkezett, közalkalmazottakat érintő előírások is ismertetésre kerülnek.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
I. Szervezeti átalakulások formái 9
II. Az önkormányzati költségvetési szervek szervezeti átalakulására vonatkozó államháztartási szabályozás 2010. augusztus 15-től 13
1. Költségvetési szerv alapítása, alapítói jogok 13
2. Költségvetési irányítási jog, az ahhoz tartozó hatáskörök, irányító szerv és annak vezetője 15
3. Költségvetési szerv átalakítása, megszüntetése 17
4. Gazdálkodó szervezet által történő közfeladat-ellátás feltételei 18
4.1 A költségvetési szervek gazdálkodó szervezeteire vonatkozó szabályok 19
4.2 Közfeladat-ellátás gazdálkodó szervezetnek történő átadása 20
4.3 Gazdálkodó szervezet által ellátott közfeladat költségvetési szervnek történő átadása 20
III. A szervezeti átalakulások munkajogi kérdései 22
1. Szervezeti átalakítások és a közalkalmazotti jogviszony megszűnése, megszüntetése 22
2. Költségvetési szerv átalakítása - egyesítés, szétválasztás - jogutódlás 23
2.1 Jogutódlás, a kinevezés változatlan feltételekkel történő fennállása 23
2.2 Kinevezés módosítást igénylő körülmények 24
2.3 Jogutód munkáltató jogi helyzete 25
2.4 Jogutódlás a költségvetési szerv egy részére nézve 26
2.5 Jogutódlás jogkövetkezményei - jogelőd munkáltatónál eltöltött idő figyelembe vétele 26
2.6 Vezetői megbízás, munkakör automatikus megszűnése jogutódlás esetén 27
2.7 Munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás fogalma 28
2.8 Jogutódlás esetén követendő eljárás rendje 31
3. Költségvetési szervjogutód nélkül történő megszüntetése 32
3.1 Jogutód nélküli megszűnés a munkajogban 32
3.2 Állás-felajánlási kötelezettség a jogutód nélkül történő megszűnés esetében, végkielégítés fizetési kötelezettség 32
3.3 Végkielégítés fizetési kötelezettség 33
3.4 A jogutód nélküli megszűnést megelőzően közölt jogviszony megszüntető nyilatkozatok sorsa 33
3.5 Csoportos létszámcsökkentéshez hasonló szabályok a jogutód nélküli megszűnésnél 34
3.6 Prémiumévek programban résztvevő személy jogviszonyának sorsa jogutód nélküli megszűnés esetén 35
4. „Kiszervezés" a közfeladatok, közszolgáltatások ellátásban - Kjt. 25/A. § szerinti átadás 36
4.1 Kjt. 25/A. § szerinti átadás esetén követendő eljárás rendje 37
4.2 Továbbfoglalkoztatás hiányában végkielégítés fizetési kötelezettség 38
4.3 Átvevő munkáltatóval kötendő munkaszerződés, illetve kinevezés tartalma 39
4.4 Az átadást megelőzően közölt jogviszony megszüntető nyilatkozatok sorsa 40
4.5 Van-e az átvevő munkáltatónak valamennyi foglalkoztatottra nézve átvételi kötelezettsége 40
4.6 Rendeltetésszerű joggyakorlás követelménye, az eset összes körülményei figyelembe vételének szükségessége 42
4.7 Eltérő szabályok 2011-től az alapító legalább többségi befolyása alatt álló gazdasági társaság részére történő közfeladat átadás esetében 44
5. Visszaszervezés - Mt. 86/B. § szerinti átadás 45
5.1 „Visszaszervezés" 45
5.2 Az Mt. 86/B. § szerinti átadás esetén követendő eljárás rendje 46
5.3 Járandóságok megállapítása 47
5.4 Mt. 86/B. § szerinti átadás esetén munkaviszony létesítése a Ktv. hatálya alá tartozó közigazgatási szervnél 48
5.5 Az Mt. 86/B. § szerinti átadást megelőzően közölt jogviszony megszüntető nyilatkozatok sorsa 48
5.6 Jogviszonyban töltött idő számítása az átvevőnél 48
5.7 Az átvevő munkáltató továbbfoglalkoztatási kötelezettsége 49
6. Költségvetési szerv átalakításával, megszűnésével nem járó átszervezés, létszámcsökkentés 51
6.1 Átszervezés és kinevezés módosítás 53
6.2 Szükség van-e kinevezés módosításra? 53
6.2.1 Munkakör és az illetmény megváltozása az átszervezés kapcsán 53
6.2.2 A munkavégzés helyének megváltozása az átszervezés következtében 55
6.3 Átszervezéssel, létszámcsökkentéssel összefüggő jogviszony megszüntetés, a közalkalmazott felmentése 60
6.3.1 Felmentés tevékenység megszűnésére, átszervezésre, létszámcsökkentésre hivatkozással 60
6.3.2 A felmentés írásba foglalása és közlése 62
6.3.3 A felmentés indoklása 62
6.3.4 Állásfelajánlási rendszer 67
6.3.5 Felmentési védelem 71
6.3.6 Felmentési idő 80
6.3.7 Végkielégítés 82
6.3.8 Jubileumi jutalom 85
6.3.9 A járandóságok kifizetésének időpontja, igazolások kiadása átszervezés, létszámcsökkentés miatti felmentés esetén 88
6.3.10 A felmentési időre járó átlagkereset és végkielégítés elvesztése 89
6.3.11 Különadó 89
6.3.12 Csoportos létszámcsökkentés 93
7 Vezetői megbízások, vezetői munkakörök megszűnése, előírások 2011-től 97
7.1 Vezetői megbízások, vezetői munkakörök megszűnése intézményi szervezeti átalakítás során 97
7.2 Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó vezetők 100
Melléklet
Közalkalmazotti jogviszonyban töltött időként figyelembe vehető időtartamok 101
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.