1.062.617

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Talajmechanika alapozás I.

Az út- és vasútépítési szakközépiskolák II. osztályai számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 144 oldal
Sorozatcím: Szakközépiskolai tankönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 28796/I. 140 fekete-fehér, színes ábrával. Kihajtható és 5 kivehető melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A régi építmények sokszor több m széles alapfalakkal készültek. Ma sokkal karcsúbb, légiesebb épületszerkezetek épülnek, kevesebb anyagból. Régebben, amikor az építőanyagok tulajdonságait nem... Tovább

Előszó

A régi építmények sokszor több m széles alapfalakkal készültek. Ma sokkal karcsúbb, légiesebb épületszerkezetek épülnek, kevesebb anyagból. Régebben, amikor az építőanyagok tulajdonságait nem ismerték annyira, mint ma, az egyes építményeket a tapasztalatok alapján kialakult irányelvek szerint nagyobb biztonsággal tervezték és építették. A fő súlyt a külső, látható részekre fektették, a föld alatti részekkel az alapozással nem sokat törődtek. Az alapokat ugyan érzésből szélesebbre építették, mint a falakat, ha pedig szemmelláthatóan a talaj nem volt kellően teherbíró, az épület terhét cölöpökkel továbbították a mélyebben fekvő, teherbíró talajrétegre. Az ilyen építmények nagy része kétségkívül időállónak bizonyult. A túlméretezés azonban az építkezések számának és az építőanyag értékének növekedése miatt ma már nem gazdaságos, és nem is mindig kivitelezhető. A figyelem ezért olyan eljárások felé fordul, amelyek segítségével építményeinket gazdaságosabban tudjuk kivitelezni. A talaj és az építmény közötti kölcsönhatást először katonai erődítések tervezésénél vizsgálták. Meg kellett állapítani azt az optimális támfal vastagságot, amely a mögötte levő háttöltés nyomását károsodás nélkül elviseli. A vasút- és útépítés fejlődésével századunk elején előtérbe kerültek a földcsúszásokkal kapcsolatos vizsgálatok, a talaj vízáramlási, valamint az alapozási kérdések. Űj tudomány fejlődött ki: a talaj és a rajta vagy benne levő műszaki létesítmény kölcsönhatásával foglalkozó talajmechanika. Minden épület, híd, töltés, útpályaszerkezet, vasúti pálya stb. a terheléseket a talajnak adja át és állékonysága nagyrészt az alapozástól függ. Más esetben a talajjal, mint építőanyaggal dolgozunk, pl. vasúti töltést, árvédelmi gátat, útbevágást stb. készítünk. A talajmechanikának az a feladata, hogy segítséget adjon az alapozások és a földmüvek gazdaságos és biztonságos tervezéséhez, eszközöket adjon a talaj viselkedésének megfigyelésére, és ezeknek a megfigyeléseknek az építmény állékonysága érdekében való hasznosítására. A talajmechanika főbb tárgykörei: a talajok fizikai tulajdonságainak leírása, számszerű jellemzése, a földnyomás nagyságának számítása, teherbírási kérdések, süllyedésszámítás, rézsüállékonysági vizsgálatok. A talajmechanika a talajt kis mintákon, kis környezetben vizsgálja. Építményeink azonban sok esetben olyan hatásoknak vannak alávetve, amelyek nagyobb környezetben jelentkeznek. Pl. az út-vasútépítések annyira megváltoztathatják a földtani egyensúlyt, hogy földmozgások, vízfeltörések állhatnak elő, és ezek a létesítmény állékonyságát veszélyeztetik. A 6. sz. Budapest-Pécs-barcsi főút Mecseknádasd utáni szakaszát mozgásra hajlamos hegyoldalon vezették. A lejtő egyensúlyát a bevágással megbontották és több ezer m3 föld csúszott az útra. A helyreállítás megtervezésénél a feltárásokat a földtani felépítésre is ki kellett terjeszteni. A tapolcai vasútvonal Balatonakarattya-Fűzfő közötti szakaszán a földmozgások miatt a vonalat többször át kellett helyezni, ma a vasút és a vele párhuzamosan vezetett út egy szakasza a Balaton medrébe épített töltésen halad. A dunaújvárosi magaspart omlásai miatt a veszélyeztetett területen építési korlátozásokat kellett elrendelni. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés 5
I. ÉPÍTÉSFÖLDTANI ISMERETEK
A földkéreg anyagai 9
2. A kőzetek keletkezése 9
3. A kőzetalkotó ásványok 11
Eruptív kőzetek 14
4. Mélységi kőzetek 14
5. Kiömlési és telérkőzetek 15
Üledékes kőzetek 17
6. Törmelékes üledékes kőzetek 17
7. Kémiai és szerves üledékes kőzetek 19
Átmeneti kőzetek 20
8. Tufák és átalakult kőzetek 20
összefoglalás 21
A félszíni formák kialakulása 22
A Föld belső erői 22
9. A vulkánosság és felszíni formái 22
10. A tektonikai mozgások és felszíni formái 24
A Föld külső erői 28
11. A föld feletti vizek munkája 28
12. A föld alatti vizek 32
13. Egyéb felszínalakító tényezők 35
14. Lejtőmozgások 39
Olvasmány:
A Magyar Medence alakulása a geológiai korokban 36
A felszín megismerése 42
15. Tájföldtan 42
16. Talajképződés 44
17. Talajok felismerése a helyszínen 45
Olvasmány:
Magyarország talajai 46
A talaj feltárása 47
18. Közvetlen talaj fel tárások 47
19. Közvetett talajfeltárások 53
Összefoglalás 56
II. TALAJFIZIKA
A talajok fizikai tulajdonságai 59
A talaj szerkezete 59
20. A talaj szilárd alkotórészei 59
21. Tömegarányok 61
22. Térfogatarányok 62
23. Szemeloszlás 63
A talaj és a víz 68
24. Víztartalom, telítettség 68
25. Konzisztencia-határok 70
26. Talajfizikai indexszámok 73
27. Vízmozgás a talajban 75
összefoglalás 79
A talajok alakváltozásai és szilárdsági tulajdonságai 80
Alakváltozási tulajdonságok 80
28. összenyomódás, roskadás 80
29. Térfogatváltozás 83
Szilárdsági jellemzők 84
30. A súrlódás és kohézió fogalma 84
31. A nyírószilárdság vizsgálata 86
32. Nyomószilárdság 88
összefoglalás 91
III. ALKALMAZOTT TALAJMECHANIKA 95
A talaj állékonysága 95
A talaj teherbíró képessége 95
33. A teherbíró képesség fogalma 95
34. A határfeszültség megállapítása 96
35. Rézsűstabilitás 97
36. A rézsűállékonyság biztosítása 99
Földnyomás 100
37. A földnyomás fogalma és nagysága 100
38. Támfalak 102
Összefoglalás 104
Földművek 105
A földműtervezés talajmechanikai előkészítése 105
39. A talajfeltárás és a laboratóriumi vizsgálatok megtervezése 105
40. A talajmechanikai vizsgálatok eredményeinek feldolgozása 105
Földműépítés 106
41. Talajok tömörítése 106
42. A tömörség vizsgálata 110
43. Töltések állékonysága 112
Összefoglalás 114
Sekélyalapozású műszaki létesítmények rongálódásainak talajmechanikai okai 115
Helytelen kivitelezésből eredő károk 115
44. Tömörségi hiányok 115
45. Elnedvesedés 116
A talaj tulajdonságaiból eredő károk 118
46. Duzzadás és zsugorodás 118
47. Fagykárok 119
48. Olvadási károk 122
Összefoglalás 124
A talaj teherbírásának növelése 124
A teherbírás növelése megfelelő kivitelezéssel 124
49. Tömörítés és víztelenítés 124
A teherbírás növelése különleges eljárásokkal 126
50. Talajszilárdítás, talajstabilizálás 126
51. Mechanikai stabilizáció 127
52. Cementes talajstabilizáció 128
53. Bitumenes és meszes talajstabilizáció 130
Teherbíróképességi jellemzők és vizsgálatuk 132
54. CBR-vizsgálat 132
55. Tárcsás vizsgálat 133
56. Behajlásmérés 136
Összefoglalás 138

Dr. Boromisza Tibor

Dr. Boromisza Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Boromisza Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem