Előszó
Jegyzetünket az 1967-ben megjelent "Válogatott tanulmányok az értelmi fogyatékosok nevelés- és oktatáslélektana köréből" című munka folytatásának szánjuk. Célja is azonos a korábbi munkával, segédanyagot kíván szolgáltatni a "Gyógypedagógiai nevelés- és oktatáslélektan" tantárgy oktatásához.
Az előző munka megjelenése óta a főiskolai reform előkészítése tovább halad előre, és remény van arra, hogy a "Gyógypedagógiai pszichológia" tantárgya, amely jelenleg minden fogyatékossági terület lélektanát magában foglalja, a következő években már szakosított formában kerüljön előadásra. A tantárgy szakosítása lehetőséget fog biztosítani a pedagógiai-pszichológiai szemlélet következetesebb érvényesítésére.
A jelen tanulmánygyűjtemény a következő években - az előző jegyzettel együtt - előadás kiegészítő, részben tananyagpótló és szakirodalmi tájékozódást elősegítő funkciót tölt be. A későbbiekben, az új jegyzetek elkészülte után egyes részkérdések feldolgozásához szolgáltat majd kötelező irodalmi anyagot.
A jelen tanulmánygyűjteményben közölt dolgozatok hazai szerzők, főként tantárgypszichológiai munkái, amelyek most kerülnek először közlésre. A dolgozatok összeállításánál a szerzők igyekeztek a főiskolai jegyzetekkel szemben támasztott didaktikai követelményeket figyelembe venni. Ez indokolja több helyen a szokásosnál részletesebb szakirodalmi ismertetést, valamint a dolgozatok egy részéhez kapcsolódó feldolgozási szempontokat. A dolgozatokban közölt kísérletek jellege viszont sok helyen megkívánta az alkalmazott módszerek, a kísérleti eredmények részletező ismertetését, amely már ellentmond a jegyzetírás tömörítő és általánosító követelményeinek. Minden esetre mindaz, ami a dolgozatokban a tanulhatóságot nehezíti, egyben hozzászoktatja és átvezeti a hallgatót a nem oktatási célokat szolgáló tudományos közlemények feldolgozásához.
A dolgozatok szerzői köszönettel tartoznak a lektoroknak - Lovász Tibor tanszékvezető főiskolai docensnek és Krausz Eva főiskolai adjunktusnak - a szokásos lektori véleményezést meghaladó, gondos és szakszerű munkájukéit. Észrevételeik alapján módosítottuk a jegyzet tervezett címét és a címben a "nevelés- és oktatáslélektan" szűkebb kifejezése helyett a "pedagógiai pszichológia" átfogóbb kifejezését használtuk. Az egyes tantárgypszichológiai dolgozatokban elszórtan előforduló általánosabb érvényű pedagógiai pszichológiai témaköröket a lektorok javaslatára kiemeltük és dr. Bödör Jenő bevezető tanulmányában foglaltuk össze.
A lektorok által fölvetett összes problémát a jelen jegyzetben nem tudtuk mind megnyugtatóan megoldani. A problémák egy része a gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek oktatásának jelenlegi rendszeréből, a fogyatékosok pedagógiai-pszichológiájának kidolgozatlanságából, a tantárgyi pszichológia és a tantárgyi módszertan összefonódásából stb. - tehát a jegyzettől független körülményekből - adódik. Meggyőződésünk azonban az, hogy a jegyzet hiányosságai ellenére is jelentősen hozzá fog járulni a tanítási folyamatok pszichológiai összefüggéseinek felismeréséhez, a leendő gyógypedagógiai tanárok pedagógiai-pszichológiai szemléletének formálásához.
Vissza