Előszó | 8 |
Összefoglalás | 10 |
Bevezetés | 14 |
Vezetéstörténeti áttekintés, vezetéselméleti irányzatok | 17 |
A modern vezetéstudomány kialakulása | 19 |
Az arisztokratikus felfogás | 19 |
A demokratikus felfogás | 20 |
Az emberi tevékenység vezetési aspektusa | 20 |
Magyarázó jegyzet | 25 |
Menedzsment vagy vezetés? | 27 |
Bizonytalanságok a magyar menedzsment terminológiában | 28 |
Menedzsment és/vagy vezetés? | 28 |
Menedzseri funkciók, menedzseri szerepek | 31 |
Menedzser, üzletember, vállalkozó - ki kicsoda? | 34 |
Források | 36 |
A pedagógiai intézményvezetés alapjai, vezetői funkciók | 38 |
A tervezés | 44 |
A szervezés | 45 |
A vezetés | 54 |
Az irányítás | 67 |
Az ellenőrzés | 70 |
Vezetői szerepek | 72 |
Interperszonális szerepek | 72 |
Információs szerepek | 72 |
Döntéshozó szerep | 73 |
A vezetői stílus | 73 |
A vezetői stílust befolyásoló tényezők | 73 |
A feladatcentrikus magatartás | 75 |
A beosztottcentrikus magatartás | 75 |
A tulajdonság-elméletek | 76 |
A típuselméletek | 77 |
Téves felfogások a vezetői munkáról | 79 |
Első téves felfogás | 79 |
Második téves felfogás | 80 |
Harmadik téves felfogás | 80 |
Magyarázó jegyzet | 82 |
A vezetői hatalom | 83 |
A pozícióból eredő hatalom | 84 |
A személyiségből eredő hatalom | 85 |
A munkából eredő hatalom | 85 |
Az erőforrás birtoklásából eredő hatalom | 87 |
Erőforrás elemek | 87 |
Az erőforrás technikai feltételei | 87 |
Az erőforrás személyi feltételei | 89 |
Kulcseseményterv | 91 |
Mit csináltunk jól? | 91 |
Mit akarunk csinálni? | 91 |
Iskola és kollégium szerepvállalása a nevelési célok megválasztásában | 92 |
Helyzetelemzés és program | 92 |
Programok és feladatok | 97 |
Visszacsatolás: A félévi nevelőtestületi értekezletek tervezete | 99 |
Magyarázó jegyzet | 100 |
Az emberi erőforrás optimalizálás | 101 |
A munkakörtervezés | 102 |
A munkakörtervezés főbb lépési és tartalma | 106 |
A feladat fontossága | 106 |
Az autonómia | 106 |
A visszacsatolás | 107 |
A szakismeretek változatossága | 108 |
A munkaköri leírás | 110 |
A pedagógusi munkakör | 111 |
A gondnoki munkakör | 114 |
Egy amerikai munkaköri leírás | 120 |
A munkaerőtervezés | 122 |
A minősítés | 125 |
A minősítést segítő eszközök | 127 |
Az idő fogságában. A vezető és a stressz | 131 |
A stressz okai | 132 |
A feszültség és a stressz | 134 |
Stresszkezelési technikák | 135 |
A stabil zónák erősítése | 135 |
Speciálizáció a munkavégzésben | 135 |
Az időgazdálkodás | 135 |
Önképzés és továbbképzés | 137 |
Az információs rendszer | 138 |
A képzési, továbbképzési, önképzési program | 143 |
A munka melletti képzés, önképzés lehetőségei | 144 |
Az önképzés, a permanens önművelés célja | 145 |
A hatékony vezetést segítő 3 testőr | 145 |
A távoktatás | 148 |
A diák egyedül van | 150 |
Az oktatócsomag | 151 |
A konzulens (TUTOR) | 151 |
A csoport és a diák | 152 |
A vizsga | 153 |
Magyarázó jegyzet | 153 |
A konfliktus | 155 |
Konfliktus, egyén, környezet | 156 |
A konfliktus ismérvei | 157 |
A konfliktus fogalma | 158 |
Konfliktusok az oktatási-nevelési intézményben | 159 |
A konfliktusok okai | 159 |
A konfliktusok kezelése | 166 |
A konfliktus megelőzése | 167 |
A konfliktus megoldása | 168 |
Konfliktusok és vezetési technikák | 169 |
Csoporfeladat funkciók | 169 |
Csoportfeladat funkicók fenntartásának módszerei | 173 |
A csoport elégedettsége | 173 |
Csoportszerep típusok | 175 |
Az intézményi konfliktusok szereplői, színterei | 176 |
Konfliktus a szülőkkel | 176 |
A pedagógus - diák konfliktus | 178 |
A gyermeknevelés veszélyforrásai | 179 |
A szocializáció | 181 |
A diákok konfliktusai | 182 |
Feloldási technikák, stílus | 188 |
Az elhárítás | 188 |
Alkalmazkodás | 189 |
Versengés | 189 |
Kompromisszum | 190 |
Együttműködés | 191 |
A változás | 192 |
A változás lehetőségeinek elemzése | 192 |
Változásmenedzsment | 194 |
Magyarázó jegyzet | 197 |
Az ötlettől az igazgatói székig | 199 |
A nagy kihívás | 200 |
A vezetővé válás folyamata | 203 |
A pályakarrier tervezése | 205 |
Ki lehet vezető? | 206 |
Az előkészítő szakasz | 209 |
Tájékozódás és továbbképzés | 209 |
Tervezés | 211 |
Az irányítás | 214 |
A vezetői irányítás feladatai | 216 |
Az irányítási folyamat elemei | 217 |
Irányítási alapelvek | 219 |
A végrehajtás | 220 |
A döntés | 220 |
Motiválás | 223 |
Az összehangolás | 224 |
Ellenőrzés | 224 |
A vezetői program elkészítése | 228 |
Formai követelmények | 230 |
Tartalmi követelmények | 232 |
Magyarázó jegyzet | 242 |
Irodalomjegyzék tanároknak, vezetőknek | 245 |