1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mozgásnevelés

Kézirat/Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 300 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J12-192. Megjelent 340 példányban, 405 fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A mozgásnevelés ismeretanyaga alapozza meg a szomatopedagógus pedagógiai munkájához szükséges és a mozgásszervi károsodással kapcsolódó funkcionális és rehabilitációs ismereteket; lehetővé teszi... Tovább

Előszó

A mozgásnevelés ismeretanyaga alapozza meg a szomatopedagógus pedagógiai munkájához szükséges és a mozgásszervi károsodással kapcsolódó funkcionális és rehabilitációs ismereteket; lehetővé teszi azoknak az egészségügyi és mozgásnevelési alapismereteknek a megszerzését, amelyek képessé teszik arra, hogy a mozgásfogyatékos gyermekek részére megfelelő nevelési és oktatási feltételeket teremtsen; azok mozgásképességét fejlessze.
Jegyzetünkben a mozgásnevelés eszközei, módszerei közül csak azokat emeljük ki és részletezzük, amelyek a szomatopedagógus tevékenységi területébe tartoznak. A mozgásnevelés egyéb részeit a teljesség és az egészségügyi szemlélet kialakítása érdekében a tájékoztatás szintjén, csak vázlatosan építjük be tanulmányainkba. Szükségesnek tartjuk megjegyezni, hogy jegyzetünkkel nem a mozgásnevelés tantárgy pedagógiájának összeállítása volt a célunk; azokat az ismereteket gyűjtöttük egybe, amelyek a mozgásnevelési ismeretek elsajátításához szükségesek, illetve annak alapjául szolgálhatnak.
A mozgásnevelés ismeretanyagát több kötetben kívánjuk rendszerezni. Így a "Mozgásnevelés" című főiskolai jegyzet első kötetében alapfokú ismereteket adunk
- a mozgásnevelés helyéről és szerepéről a mozgásfogyatékos gyermekek orvosi és pedagógiai rehabilitációjában,
- a fizioterápia gyakoribb gyógymódjairól, valamint
- a mindennapos tevékenységre nevelés sajátosságairól. Vissza

Tartalom


Bevezető 7
Első rész
A MOZGÁSNEVELÉS HELYE ÉS SZEREPE A MOZGÁSFOGYATÉKOSOK
GYÓGYPEDAGÓGIAI NEVELÉSÉBEN /Dr. Benczúr Miklósné/ 9
I. A mozgásnevelés feladatai, eszközei,
megvalósításának színterei 9
II. A szomatopedagógus szerepe a mozgásnevelésben 15
Második rész
EIZIOTERÁPIAI ALAPISMERETEK /Dr. Benczúr Miklósné/ 19
I. A gyógytorna 2 2
A/ A passzív eszközök és mozgások
B/ Aktiv mozgások és eljárások 24
C/ Funkcionális kezelések 26
D/ Speciális kezelési eljárások 34
E/ Subaqualis torna 4o
F/ Légzögyakorlatok 4 2
G/ Tartásrendellenességek és gerincdeformitások
kezelésének szempontjai /Dr. Bernolák Béláné/ 45
H/ Korrekciós műtétek utókezelése 56
I/ A kommunikációt elősegítő mozgások
fejlesztése 59
J/ A ritmus, a zene és a tánc szerepe 60
II. Egyéb eljárások 64
A/ Elektroterápia 64
B/ Hidroterápia 65
Harmadik rész
TECHNIKAI SEGÉDESZKÖZÖK
/Dr. Benczúr Miklósné - Nagy Margit/ 67
I. Gyógyászati segédeszközök
A/ Alsóvégtagok gyógyászati segédeszközei 68
B/ Felsővégtagok gyógyászati segédeszközei 71
C/ Egyéb gyógyászati segédeszközök
II. Rehabilitációs eszközök 73
AJÁNLOTT SZAKIRODALOM 74
Negyedik rész
MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉGRE NEVELÉS
/Bertók Péterné/ 75
I. Praktikus mozgásfeladatok és alapvető
munkamozgások 75
A/ A kézhasználat akadályozottságának kompenzálása 76
B/ A helyzet- és helyváltoztatás fejlesztése 79
II. A tevékenységre nevelés színterei és kapcsolata
a nevelés feladataival 81
III. A mindennapos tevékenységre nevelés általános
feltételeiről és gyakorlatáról 82
A/ A tevékenységre nevelés tervezése 82
B/ Szempontok a kézfunkció fejlesztéséhez 83
C/ Játék és játékosság 84
D/ A zene felhasználásnak a lehetőségei 87
E/ Az önállóság előmozdítására alkalmazható
segédeszközök 88
IV. A funkcionális foglalkoztatás különféle munkaformákkal és ezek terápiai értéke 91
A/ Rajzolás és festés 91
B/ Formálható anyagokkal való munka 92
C/ Papírmunkák 94
D/ Textíliák, fonalak feldolgozása 95
E/ Rafia megmunkálása 98
F/ Vesszők, nádak használata 98
G/ Bőrmunkák 98
H/ Famunkák 98
I/ Egyéb munkaformák 99


Előszó 105
Első rész
Mozgásfogyatékosok testnevelése és sportja 107
I. A mozgásfogyatékosok testnevelése 107
A testnevelés céljainak és feladatainak módosulása mozgáskárosodásnál 107
II. A testnevelés eszközeinek sajátosságai mozgáskárosodásnál 109
A/ A természet erői 109
B/ A környezet egészségügyi feltételei 109
C/ A testgyakorlatok 111
Második rész
A testnevelési mozgásanyag csoportosítása 113
I. A torna alaphelyzetei és mozgásai 113
A/ A tartásos, a statikus gyakorlatok 114
B/ A mozgások alapelemei, a dinamikus gyakorlatok 130
II. A torna mozgásanyaga 133
A/ Rendgyakorlatok
B/ Előkészítő-gyakorlatok
1. Gimnasztikai alapformájú gyakorlatok 143
2. Természetes gyakorlatok 183
C/ Főgyakorlatok 206
1. Talajtorna 206
2. Szertorna 215
3. Szerugrások 220
D/ Zenés gimnasztika 220
III. Az atlétika mozgásanyaga 233
A/ Futások 233
B/ Ugrások 234
C/ Dobások 237
IV. Testnevelési és sportjátékok 239
A/ A játék jelentősége a mozgásnevelésben 239
B/ A testnevelési és sportjátékok mozgásfogyatékosokra jellemző sajátosságai 242
C/ Testnevelési játékok mozgásfogyatékos gyermekek részére 260
Harmadik rész
Mozgáskorlátozott felnőttek versenysportja 279
I. Történeti áttekintés 279
II. Versenysport 279
III. Sportágak 282
IV. A versenyzők csoportosítása 284
A/ A bénultak osztályozása 284
B/ Az amputáltak osztályozása 286
C/ Az "egyéb" kategória 286
D/ Az infantilis cerebralis paresisben szenvedők osztályozása 287
Felhasznált szakirodalom I-II. kötet 296
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem