1.063.472

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Utazások a történelemben

Művelődéstörténeti Játszóház Nagykőrösön

Szerző
Lektor
Szentendre
Kiadó: Pest megyei Művelődési Központ és Könyvtár
Kiadás helye: Szentendre
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 265 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Nagykőrösi Arany Dános Művelődési Központ Ifjúsági Házában létrejött művelődéstörténeti játszóház előzményeiről, tapasztalatairól

Magyarországon a játszóházak létrehozása 1979-ben kezdődött,... Tovább

Előszó

A Nagykőrösi Arany Dános Művelődési Központ Ifjúsági Házában létrejött művelődéstörténeti játszóház előzményeiről, tapasztalatairól

Magyarországon a játszóházak létrehozása 1979-ben kezdődött, három közművelődési intézmény kapott lehetőséget arra hogy kísérleti jelleggel a gyermekek részére folyamatosan biztosítsa a gyermekfoglalkoztatást (Jászkisér, Kecskemét, Szombathely).
A játszóházak művelődési központokban jöttek létre. Előcsarnok, egy-egy állandó helyiség kialakításával biztosították a "játszótereket", ahol meghatározott napokon és időben foglalkozásvezetők irányításával játszhattak és készíthettek játékokat. A bábkészítés, papírhajtogatás, agyagozás. Gyöngyfűzés, szövés technikai fortélyaival ismerkedhettek, sajátíthatták el. A játszó délelőttökön, délutánokon sok gyermek fordult meg, jelezve jogos igényüket a játék örömei iránt. 1980-ban már 24 intézmény kapott lehetőséget a játszóház létrehozására. Vissza

Tartalom

a) Helyismereti vetélkedő: Szülőföldünk - városunk, megyénk
b) Vetélkedő
a) Ismerkedés a történelem forrásaival
b) Látogatás múzeumban, könyvtárban - gyakorlatszerzés az ismerethordozók kezelésében, időszalag készitése. "Az én tiz évem"
a) Őseinkkel a pusztákon: Földmüvelés, állattartás
b) Hálókötés, nyelvi játékok:
Tereprendezés ("Világmindenség" - a finnugor alapszókincs szókészletének segítségével,) rajzolt figurákat applikálva
Mozgás és látáskoncentráló gyakorlatok - önkifejező játék a finnugor alapszókincs igéivel
Szólások, közmondások, találós kérdések
"Játék a költészettel" - Játékos verselemzések
Vesszőfonás: "Fonjunk falat!"
Agyagmunka - totemkészités - és őseink által ismert és megnevezett állatok megformálása
a) Háztüznézőben őseinknél
b) Nemezkészités (kis jurtunkra borításul,szőnyeg és nemeztarsoly)
A fémmunka alapjai és eszközei
Jurtapités
a) Mesterségek dicsérete
b) Önkifejező játék - a mesterek munkamozdulatairól ráismerünk a tevékenységre
Egyszerű szövés
a) Ismerkedés a nomád hunokkal és "nagy királyuk"-kal
b) Olvasmányélmény-beszámoló Gárdonyi Géza:"A láthatatlan ember" c. regényének jelölt részeiből
a) A honfoglalás. Kalandozó, szolgaszerző hadjáratok
b) Háncsbábkészités
Dramatikus játék az elkészült bábokkal, a krónikaszöveg alapján
a) Műveltségünk nemzetközi jellegű
b) Játsszunk regölést, várkörjárást
Szómágia, varázslás (Részlet a Kalevalából)
Játsszunk a verszenével!
a) Hitvilágunk, babonáink, családi szokásaink
b) Metsszünk be üzenetet a rovásírás jeleivel rózsaágba!
Gyapjúfonalból kis szövőszéken a legegyszerűbb technikával szőnyeget szövünk - kis jurtunk ajtajára, díszítésére.
a) Őseinkkel az új hazában
b) Forrásfeldolgozás: önálló beszámoló a Szent Galleni kalandról
A szláv jövevényszavak és a finnugor alapszókincs
szavainak összevetésével következtetünk a társadalomigazdasági-politikai változásokra
Nyelvi játékok a szláv jövevényszavakkal
Gyakorlatok az ismerethordozók (szótárak) kezeléséhez
Az új környezet megépítése rajzban - terepasztalon
Fémmunka (lemezdomboritás , Iánckészités, műkő elhelyezése foglalat ban )
D i a p o r á m a m ű s o r
Történelmi séták a Napkeleten
a) A Tigris és az Eufrátesz völgyében
A sumérok városaiban
b) Kronológiai és topográfiai ismereteket fejlesztő Játékok
Agyagmunka, gyümölcskészités (amelyeket ismertek, termeltek kertjeikben)
Hurkákból edénykészités
Dramatizált játék: Pillanatképek a "Tábla házából"
Játék a nyomattal (krumplinyomat, hengerpecsét készítése, agyagmunka gipszöntés)
a) Utazás a Nilus völgyébe
b) Az egyiptomi alkotások (sirkamrarajzok - szerkesztett kompozíciók ). Mindennapi életünkből rajzolunk szerkesztett müveket - "egyiptomi stílusban"
Tükörmozgással mímeljük az egyes dolgozó osztályok munkamozdulatalt - e falfestmények mintájára - majd megmerevedünk az ismert pózban.
Öltöztessünk papirbabát!
a) Hétköznapok Egyiptomban
b) Elkészítjük az öntözéses földmüvelés makettjét teraszos talajmüvelést, a moarisi víztárolót - és a kis "sadufokat"
Bevezetés a Forráskritika elemeibe (Osztályhelyzetét tekintve hova tartozhatott a forrás szerzője?)
a) A Piramisok völgyében
b) Agyagmunka: Ápisz, szkarabeusz
Egyiptomi kötények szabása, varrása vászonból
épitsünk papiruszhajót nádból
a) Az egyiptomi vallás
b) Elkészítjük Szovku isten életnagyságú bábját
Dramatikus Játék: Az Oszorisz mítosz - a források alapján szöveg és drámai helyzetteremtés
Nyelvi játék
a) Látogatás Tutenhamonnál
b) Elkészitjük a hatalom Jelvényeit - kettős koronát, korbácsot, pásztorbotot, főpap jelmezét, a "szent kobra" bábfiguráját.
Dramatikus játék a forrásszövegek felhasználásával.
Tutenhamon fáraóvá avatása.
a) Az otthonok, ételek, italok háziállatok," keleti különlegességek" Játék, sport
b) Készitsük el a lakóház makettjét, kép alapján, Naukrestiből !
Készitsünk háncsból szakajtófonással tálakat, a ház ajtajára gyékényfüggönyt !
Varrjunk bőrlabdát !
Rendezzünk ügyességet, erőkifejtést jelentő játékos
sportvetélkedőket a szabadban!
Életmódjátékok: Egyiptomi előkelő a fürdőszobában.
Lakomára vagyunk hivatalosak.
a) Kulturális örökségünk, tudományok, művészetek Egyiptomban
b) Készítsük el az egyiptomi naptárt, napórát, homokórát!
Olvasmányélmény-beszámoló.
a) Újra a Tigris és az Eufrátesz völgyében
b) Domboritásos téglamozaik (az Isztár kapu mitikus szörnyeiből) Agyag és gipszmunka
összerakós játék (Kék oroszlánok, vagy mitikus szörnyek Gyakorlatok az ismerethordozók könnyed kezeléséhez.
Nyelvi játékok és életmód-játék: Lányok árverése.
a) Asszírok , perzsák birodalmába látogatunk:
b) Összerakó játék; perzsa ijász szines téglamozaikja
Könyvismertetés: Harlold Lamb: Világhódító Nagy Sándor (jelölt részek)
Szólások, nyelvi játékok
a) Utazzunk Palesztinába, Föníciába, Indiába !
b) Történetek a Bibliából. Olvasmányélmény-beszámoló.
b) Készütsünk domborművet!
Fűzzünk koszorút élő- és művirágból!
Élménybeszámoló ajánlott olvasmányból (Baktai Ervin: Indiai regék és mondák)
Indiai hölggyé varázsoljuk - kikészítéssel, arcfestéssel - néhány vállalkozó kedvü társunkat.
a) Utazzunk Kinába!
b) Fessünk selyemre kinal sárkányt, minta után - könyvjelzőnek.
Olvasmányélmény-beszámoló: Kalmár P.: A kétezer éves papir. (Kinára vonatkozó adatok)
Diaporáma műsor
Barátságot kötünk az ókor legfejlettebb államának lakóival
a) Görögország
b) Domborzati térképet készítünk (agyagmunka) Görögországról
Görög szavak, kifejezések mai közéletünkben - szógyűjtés Kronológiai és topográfiai ismereteket fejlesztő játékok
a) Mítoszok, hősök, istenek
b) Rajzban készítjük el a kozmoszról világmagyarázatainkat, úgy, ahogy mi ismerjük
Nyelvi játékok közmondásokkal, szólásokkal, népdalszövegekkel.
Könyvismertetés: Szabó Árpád: A trójai háború
C.W. Geram: A régészet regénye (jelölt részek)
Készítsünk riportot Krétai mondakör , Trójai mondakör, Schliemann kalandos élete, Vojtech Zamarovszkij: a görög csoda c. müve alapján - A gyerekek produkcióját szalagra
rögzitjük, értékeljük.
a) Görög hétköznapok (mezőgazdaságban, kézmüvesmühelyekben)
b) Ritmus és zenei gyakorlatok
Görög edénysémák készitése és elhelyezése a térképen oda, ahova a kereskedelem révén eljutottak
Ábrázoljuk (rajzban a görög vicceket , talányokat!)
Életmódjátékok: Cipészmühelyben
Sétálunk az Agorán
Forrásszövegek alkotó felhasználásával drámai szituációk és helyzetteremtés - szövegkomponálás, megjelenítés
a) Résztveszünk egy szimpozionon
b) Mozaikkészités. Gyékénymunka (gyümölcskosár).
Agyagozás: Görög tál megformálása
A reprodukciók alapján lakomadiványt készítünk, karosszéket, zsámolyt, bababútor-méretben.
Szövés: Gyapjútakarócskákat készítünk a lakomadiványra.
Elkészítjük néhány játékszer mását (pl. aszhogalosz )
a) Utazás Spártába
Grafikonkészités a társadalom szerkezetének bemutatására
Szónoki beszéd rögtönzése
a) Ünnepekre vagyunk hivatalosak Görögországba
b) Szinházmakettet építünk, görög jelmezbe öltöztetett babáknak álarcot készitünk és színházi belépőt készitünk (agyagmunka - képek alapján)
Eljátsszuk a kar bevonulását. Bábokat öltöztetünk.
Játékos sportvetélkedőt rendezünk.
a) Pillanatképeket látunk az arisztokrácia és a démosz küzdelméből
B) Cserépszavazás (eszközöket - osztrakont készitünk)
Szónoki beszédet rögtönzünk: Miért jobb az élet Athénban a szabad embernek, mint Spártában?
Gyakorlatok az ismerethordozók könnyed kezeléséhez.
a) Rabszolgák között Athénba
b) Dramatikus játék a források alkotó felhasználásával a rabszolgafelügyelő beszámoltatja a mezőgazdaságban majd az iparban foglalkoztatott rabszolgákat a végzett munkáról
a) A görög-perzsa háborúban
b) Népgyűlést játszunk, görög harcost öltöztetünk.
a) Látogatás az ókor legfejlettebb államában
b) Makettkészités, előre elkészített elemekből
Játék az aránnyal - méretharmónia és szemünk csalása
Életnagyságú timpanonra rajzoljuk egymás körvonalalt (az istenek születése - dombormű alakjainak mozdulatait utánozva ).
a) Alexandrosszal világhódító útján - a hellenizált világban
b) Játsszunk a felhajtó erővel, Arkhimédész törvényével, Heron labdájával.
Olvasmányélmény beszámoló: Harold Lamb: Világhódító Nagy Sándor c. müvének újabb, jelölt részei; Lengyel Dénes: Ókori bölcsek nyomában.
a) Ismerkedünk Róma legrégibb történetével, a mondák világával
b) Rögtönzéssel ki tudja a legtöbb mondót városalapító hősökről, ősökről
Olvasmányélménybeszámoló Boronkay Iván: Római regék és mondák
Vegyünk részt a római nép hosszú harcában a gazdasági - társadalmi egyenlőségért a politikai jogokért
b) Forráselemzés: Vessük össze a 12 táblá9 törvény szövegét az eddig megismert törvényszövegekkel. (Anyaga, Írásmódja, tartalma szerint)
Kronológiai és topográfiai ismereteket fejlesztő Játékok.
Fémmunka, agyagmunka: Római hadijelvényeket készitünk.
a) Hogyan teremtenek a rómaiak birodalmat?
b) Öltöztessünk papirbabát: légionáriust, relest.
Készítsünk miniatűr ostromgépeket, őrtornyokat!
a) Mi lesz mindennek a következménye? Hogyan keresnek kiutat a válságból?
b) Rögtönözzünk szónoklatot: Mi lesz Marius hadseregreformjának a következménye?
Varrjunk tunikát, tógát (A szónok beöltözik!)
a) Beszélgetünk a Római Köztársaság legfőbb hivatalairól és hivatalnokainak feladatairól
b)A római öltözethez sarut is készítünk (Domanovszky: Korok ruhái)
a) Ismerkedjünk a rabszolgák és szegények sorsával!
b) A forrásszövegek alkotó felhasználásával életmódjáték. (Mezőgazdaságban és iparban foglalkoztatottak sorsának bemutatása. )
a)Tegyünk látogatást a római iskolába, könyvtárba!
b) Fémmunka: bulla készítése, amulettnek
Bőrmunka: causát varrunk
Mértani testeket hajtogatunk papírból
Miniatűr bigát készítünk (élő egérrel húzatjuk)
Agyagból madárformájú csörgőt készítünk.
4-5 tunikát szabunk, varrunk.
a) Egyre hangosabban és fenyegetőbben hangzik Fel Rómában: "Panem et circensesl"
b) Fémmunka: Elkészítjük a magisztrátus jogarát!
Római pénzérméket készitünk.
Bőrhulladékból erszényt varrunk.
Fakardot és babérkoszorút készítünk.
Óriási hálót kötünk.
A gyerekek méretére elefántmaszkot készítünk,
a) Spartacussal a rabszolgaháborúban
a) Bemutatkozik a Római Köztársaság legnagyobb állam férfija és Augustus, a császár, a fenséges
a) Hétköznapok Rómában
b) Állatmesék megjelenítése bábokkal
Nyelvi játékok
A római irodalom nagy müveiből vett részleteket jelenítsük meg bábokkal!

Dr. Békei Lászlóné

Dr. Békei Lászlóné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Békei Lászlóné könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Utazások a történelemben
Állapot:
7.300 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba