A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Dízel-vontatójárművek I.

A műszaki szakközépiskolákban folyó vasúti vontató- és vontatottjármű-szerelő szakmunkásképzés III. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 342 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-10-8238-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 39 906/I. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva, egy kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1. BEVEZETÉS
1.1. A dízel-vontatójárművek fejlődése és osztályozása

A belsőégésű hőerőgéppel (motorral) hajtott vasúti vontatójárműveknek - fejlődésük során - két jellemző fajtája alakult kit... Tovább

Előszó

1. BEVEZETÉS
1.1. A dízel-vontatójárművek fejlődése és osztályozása

A belsőégésű hőerőgéppel (motorral) hajtott vasúti vontatójárműveknek - fejlődésük során - két jellemző fajtája alakult kit a motormozdony és a motorkocsi.
A motormozdony - hasonlóan a gőzmozdonyhoz - általában csak vonatok továbbítására alkalmas, de mint jármű, ún. haszonterhet (árut, utasokat) nem szállít.
A motorkocsi ezzel szemben haszonterhet is szállít.
Napjainkban a közforgalmú vasutak üzemében használt motorkocsik és motormozdonyok hajtőgépe gyakorlatilag kizárólag a dízelmotor, ezért ezeket a vontatójárműveket általában dízelmotor kocsiknak, ill. dízelmozdonyoknak is nevezik.
A motorkocsik a vasúti pályán már régen megjelentek, és fejlődésük úgyszólván a gőzmozdonyokéval párhuzamosan zajlott le. Megjelenésüket azok a gazdaságossági kérdések sürgették, amelyekkel a vasutak - nem sokkal keletkezésük után - a személyszállítás területén küzdöttek. A személyszállítás nagyobb műszaki követelményei és nagyobb önköltsége következtében ui. a személyforgalom kevésbé volt jövedelmező, mint az áruforgalom, sőt a személyforgalom igen gyakran ráfizetéses volt.
A gazdasági nehézségek elsősorban a helyiérdekű vasutak személyforgalmában jelentkeztek, ahol az utaslétszám alakulása viszonylag sűrűn közlekedő, kis vonategységeket kívánt meg. A gőzmozdonyos vontatás sajátossága, hogy gazdaságosan csak nagy vonategységek vontathatók. A helyiérdekű vonalak aránylag kis áru- és személyforgalmát, a vasutak ún. vegyesvonatokkal bonyolították le, ami azonban a teherkocsikkal végzett tolatások miatt a forgalmat rendkívül lassúvá tette. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés 3
1.1. A dízel-vontatójárművek fejlődése és osztályozása 3
1.2. Műszaki hőtan 8
1.2.1. A belső energia 9
1.2.2. Az ideális gaz állapotegyenlete 10
1.2.3. Az ideális gáz állapotváltozásai 15
1.2.4. Politropikus állapotváltozás 35
2. A belsőégésű motorok munkafolyamatai 41
2.1. A vasúti dízelmotorok felosztása 41
2.2. A belsőégésű motorok működése 46
2.2.1. Négyütemű motorok 46
2.2.2. Kétütemű motorok 47
2.2.3. A motorok vezérlése. Szelepvezérlési diagramok 50
2.3. A belsőégésű motorok elméleti munka folyamata
Körfolyama tok 54
2.3.1. Az ideális motorok munkafolyamatai 54
2.3.2. A tökéletes dízelmotor 68
2.3.3. Tüzelőanyagok és az égés levegőszükséglete 72
2.3.4. A valóságos dízelmotor munkafolyamata a p-V diagram alapján 75
2.3.5. Hatásfokok 85
3. A belsőégésű motorok jellemzőinek és fő méreteinek a számítása 97
3.1. A tüzelőanyag-fogyasztás számítása 97
3.2. Az effektív középnyomás fogalma és számítása 99
3.3. A teljesítmény számítása 102
3.4. A motorok főméreteinek a meghatározása 108
3.5. A belsőégésű motorok Jelleggörbéi 114
3.5.1. Elméleti jelleggörbék 115
3.5.2. Valóságos jelleggörbék 117
4. A dízelmotorok feltöltése 127
4.1. Feltöltési rendszerek 127
4.2. A mechanikus feltöltésű, négyütemű, tökéletes
dízelmotor munkafolyamata a p-V diagram alapján 132
4.3. A mechanikus feltöltésű, négyütemű, valóságos
dízelmotor működése a p-V diagram alapján 134
4.4. A dízelmotorok feltöltői 137
4.5. A kipufogó gáz energiájának hasznosítása 149
4.6. A turbófeltöltésű, négyütemű, tökéletes dízelmotor munkafolyamata a p-V diagram alapján ... 150
4.7. A turbofeltöltésű, négyütemű, valóságos dízelmotor munkafolyamata a p-V diagram alapján ... 159
4.8. A feltöltött motor vezérlése és igénybevétele 160
4.9. A kétütemű dízelmotorok feltöltése 162
5. A dízelmotorok szerkezeti részei 167
5.1. Keverékképzés az Ottó- és dízelmotorokban 167
5.2. Égés tér-kialakítások 171
5.2.1. Közvetlen befecskendezésű dízelmotorok
5.2.2. Osztott égésterű dízelmotorok 176
5.3. Hengerfej 183
5.4. Forgattyúház 189
5.4.1. A forgattyúház igénybevétele 193
5.4.2. A forgattyúház anyaga és szerkezeti felépítése 195
5.5. Henger, hengerpersely 197
5.5.1. A hengerpersely igénybevétele és anyaga 201
5.5.2. A hengerpersely beépítése és ellenőrzése 201
5.6. Dugattyú, dugattyúcsap, dugattyúgyűrűk 202
5.6.1. A dugattyú igénybevétele és anyaga 205
5.6.2. A dugattyú illesztése 209
5.6.3. Dugattyúgyűrű 213
5.7. A forgattyús hajtómű mechanikai viszonyai.
A motorok helyes befecskendezési sorrendjének meghatározása 220
5.8. Hajtórúd 228
5.8.1. A hajtórúd részei és fajtái 229
5.8.2. A hajtórúd anyaga és gyártásellenőrzése 236
5.9. Forgattyústengely 236
5.9.1. A forgattyústengely igénybevétele 238
5.9.2. A forgattyústengely szerelvényei 239
5.10. A dízelmotorok csapágyazás 245
5.10.1. A siklócsapágy élettartamát befolyásoló tényezők 245
5.10.2. A csapágyanyagok jellemzői 246
5.11. Szelepvezérlő szerkezetek 248
5.11.1. Vezértengely 248
5.11.2. Szelepemelő tőke 250
5.11.3. Szelepmozgató tolórúd. Szelephimba 251
5.11.4. Szelepek 254
5.11.5. Szeleprugó, szeleprugótányér 257
5.12. Levegőellátás, kipufogás 258
5.12.1. Levegőszűrés 258
5.12.2. Szívócső (beömlőcső) 261
5.12.3. Kipufogó gázok 264
5.12.4. Kipufogócső 265
5.12.5. Zajelhárítás 267
6. A dízelmotorok tüzelőanyag-ellátása 271
6.1. A gázolajrendszer általános elrendezése 271
6.2. Befecskendező szivattyúk 280
6.3. Tüzelőanyag-porlasztók 295
6.4. Fordulatszám-szabályozás 301
7. A dízelmotorok kenése és hűtése 307
7.1. A kenés célja 307
7.2. A kenőolajok fő jellemzői. Adalékolás 308
7.3. Kenési rendszerek 311
7.4. A kenőolaj szűrése és hűtése 317
7.5- A dízelmotorok hűtése 324
7.5.1. A hűtővíz tulajdonságai és kezelése 326
7.5.2. A dízelmotorok hűtési rendszerei 328
7.5.3. A vízhűtési rendszer tartozékai 331
7.5.4. A hűtővíz hőmérsékletének szabályozása 333

Dr. Bartal Sándor

Dr. Bartal Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Bartal Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem