Előszó
A Vállalkozástan című kötet, mint e tankönyv előzménye először 1992-ben jelent meg. A kísérleti oktatás céljaira készült tananyag rendkívül kedvező fogadtatása, valamint a magyar gazdaságban örvendetes módon szaporodó vállalkozások térhódításával összefüggő új igények hatására 1993-ban már kifejezetten a középiskolások számára másodszor jelent meg.
A könyv nem kevésre vállalkozott! Arra, hogy a középiskolai tanulók számára egy olyan orientáló szakmai tananyagot foglaljon keretbe, amely alkalmas a vállalkozói személyiség fejlesztésére. Ma, amikor Magyarországon mintegy hétszázezer egyéni vállalkozás és sok-sok tízezer jogi személyiséggel bíró gazdasági társulás van, a vállalkozásokról, mint az általános munkakultúra egyik lényeges eleméről lehet beszélni. Éppen ezért az 1994-ben immár tankönyvként megjelenő Vállalkozástan a magyar szakképzésfejlesztés egyik karakterisztikus elemének tekinthető, amely a gazdasági változásokhoz szorosan kapcsolódó szemléletváltást szemlélteti.
Az 1994. évi, immár tankönyv nem kisebb kihívásra kíván választ találni, mint a vállalkozóvá válás kétségtelenül bonyolult folyamatában megjelenő új ismeretek és tevékenységek szakmai-pedagógiai rendszerezésére. Akkor, amikor jelenünkben tanúi vagyunk a gazdaság és társadalom átalakulásának, e tankönyv egyfelől a vállalkozásokkal kapcsolatos kudarcok elkerülését segíti, s másfelől, ami valójában a lényeg, hozzájárul a sikeres vállalkozásokhoz vezető út kijelöléséhez.
Dr. Barta Tamás és Tóth Tihamér - e vállalkozásként is példaszerű kötettel - kifejezetten a hazai igényből kiindulva nem elégedtek meg azzal, hogy a vállalkozási ismeretektől szóló sikeres nyugati tankönyvek mechanikus fordítását, adaptációját végezzék el. Tankönyvünk elsősorban középiskolás fiataloknak szól, akik a hazai feltételekhez, mint adottsághoz aktívan alkalmazkodva, a lehetőségek változó keretei figyelembevételével készülnek a gazdasági életbe való bekapcsolódásra, s egyúttal arra is törekednek, hogy vállalkozásokkal kapcsolatos korszerű ismeretekhez még iskolai tanulmányaik során hozzájussanak. A tankönyv éppen ezért olyan ismereteket tartalmaz, amelyek bár kétségtelenül általános szinten, de talán éppen a vállalkozástan általános műveltségbe való beépülés folyamatát is szemlélve, nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a korszerű vállalkozási környezet főbb ismérveit a fiatalok ismerjék. Sőt ezen túl e környezetben képesek legyenek sikerrel érvényesülni, valamint a piac és verseny keretei között legyenek alkalmasak arra, hogy szaktudásukat a lehető legjobban kamatoztassák.
Feltételezhetően nem véletlen, hogy a kísérleti kipróbálást követően a kibővített és a gyakorlati alkalmazást is szem előtt tartó kötet már tankönyvként kerül forgalomba. Ezzel a legszélesebb tanulói réteg számára nyílik meg a lehetőség - a középiskolai képzés keretei között - a korszerű vállalkozástan elsajátítására. Ehhez kíván a lektor a tanulóknak és e gyorsan változó ismeretkör közvetítésére vállalkozó pedagógusoknak állandóan megújuló szakmai érdeklődést, a fiataloknak pedig a későbbiekben sikeres eredményes vállalkozást.
Vissza