Előszó
Gyakran halljuk, amikor körzeti orvosok beszélgetnek egymás között: ismerjük, nagyon fontosnak tartjuk az egészségnevelést, az egészséges életmódra szoktatást, de erről fölösleges túl sokat...
Tovább
Előszó
Gyakran halljuk, amikor körzeti orvosok beszélgetnek egymás között: ismerjük, nagyon fontosnak tartjuk az egészségnevelést, az egészséges életmódra szoktatást, de erről fölösleges túl sokat beszélni, hiszen mi ezt tesszük mindennapi tevékenységünk során. Miért kell mégis tudományosan foglalkozni az egészségnevelés problematikájával?
Szocialista társadalmi rendszerünk kiteljesedése során számos alkalommal bizonyította, hogy egyik legfontosabb feladatának tekinti a társadalom minden tagjának egészségi állapotáról való gondoskodást. Erre számos példát mondhatnók, de legékesebb bizonyítéka az 1972. évi II. törvény az egészségügyről, amely állampolgári jogon biztosítja a teljes körű egészségügyi ellátást. Ezeket a törvényadta lehetőségeket humanista tartalommal kell megtölteni, ez minden orvos, minden egészségügyi dolgozó mindennapi feladata.
Ma már, ha gyógyításról beszélünk, a megelőzés fogalmát mindig hozzágondoljuk és ennek az elvnek nemcsak az anya-csecsemővédelem, a gyermekgyógyászat, hanem a felnőtt orvoslás minden területén egyre inkább meg kell nyilvánulnia. Ahhoz, hogy a beteget korszerűen gyógyítsuk, az egészségesnek elmagyarázzuk a megfelelő életmódot, amellyel a betegséget megelőzheti, rendszerezett tudományos alapokra van szükség. Miután a tudományos célt ismerjük, a következő lépés a végrehajtás módszerének pontos meghatározása. Ezért látom nagy jelentőségét - mint körzeti orvos - ennek a munkának, amely segítséget nyújt sokrétű mindennapi feladataim pontos céljának meghatározása mellett a cél eléréséhez szükséges megfelelő módszer kiválasztásához és annak alkalmazásához.
A feladat nem egyszerű és semmiképpen sem sematizálható. Gondoljunk csupán arra, milyen különböző feladatokat kell ellátnia a városban vagy vidéken működő körzeti orvosnak. Ahhoz, hogy a lakosság körében hatékony nevelő munkát fejthessünk ki az egészséges életmódra neveléssel kapcsolatban, mindenek előtt meg kell ismerkednünk a helyi sajátosságokkal, a helyi szokásokkal. Ezek mások a fővárosban, kisebb városokban és ismét mások vidéken.
Vissza