Előszó
Az orosz nyelv oktatásának ügye hazánkban néhány év alatt nagyot fejlődött. Ezt a fejlődést akkor tudjuk a legjobban megállapítani, ha egy pillantást vetünk az útra, amelyet 5-6 év alatt megtettünk.
Az első évben sem tankönyvek, sem megfelelő orosz nyelvtudású nevelők nem állottak rendelkezésre. Majd megjelentek az első tankönyvek és áldozatkész nevelők százai, ezrei vállalták magukra az orosz nyelv tanulásának és tanításának nagy ügyét. Éveken át folyt a lázas munka. Nevelőink tanultak és tanítottak fáradhatatlanul. 1953. nyarán - négyévi tanulás után - többszáz pedagógus szerzett orosz nyelvből általános iskolai tanári oklevelet. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Lenin Intézete és a pedagógiai főiskolák is útjukra bocsátották első végzett hallgatóikat és így orosz nyelvoktatásunk - az első évek nehézségeinek leküzdése után - véglegesen megszilárdult, szakképzett kezekbe került és most nagyobb zökkenőktől mentesen folyhat tovább.
Kétségtelen, hogy ez nagy eredmény.
Csak áldozatkész és fáradságot nem ismerő munkával lehetett ezt elérni.
Eddig az orosz nyelv elsajátításán volt a hangsúly. Ez okozta a legtöbb gondot. Most már a feladat a nyelvtudás további állandó elmélyítés Emellett fokozottabban figyelmet fordíthatunk az orosz nyelv tanításával kapcsolatos másik nagy kérdésre - a módszerre is.
E kérdés fontosságát a pedagógus továbbképző intézetek megszervezése és felállítása is igazolja, amelyek feladata a pedagógusok szakmai és politikai továbbképzése mellett módszertani fejlődésük biztosítása.
Annak ellenére, hogy tanáraink dicséretes eredményeket értek el, nem állhatunk meg, fejlődnünk és haladnunk kell tovább.
Az orosz nyelvi óra vezetésével való közelebbi megismerkedés után alaposabban szemügyre kell vennünk az orosz nyelvtan tanításának módszertani problémáit is. Orosz nyelvoktatásunkat jelentős mértékben megjavíthatjuk, ha sikerül megtalálnunk e kérdés megoldásához vezető legrövidebb és legjobb utat.
Az eddigi óralátogatások arról győztek meg bennünket, hogy a nyelvtanítás kérdései élénken érdeklik pedagógusainkat és igyekeznek jó eredményeket biztosító módszereket és eljárásokat kidolgozni, és feltárták a hibákat is.
Az orosz nyelvtan módszertanának kidolgozása nem könnyű feladat.
Ehhez hosszabb idő és az eddiginél jóval több tapasztalat szükséges.
Ez az útmutató is csupán alapokat kíván nyújtani a további munkához és távolról sem oldja meg az orosz nyelvtan módszertanának szerteágazó kérdéseit. De ha mindaz, amit itt közreadunk, elgondolkoztatja és a problémákkal való foglalkozásra ösztönzi az orosz szakos kartársakat, akkor célunkat elértük.
Vissza