1.063.258

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógia elméleti és történeti alapjai

Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar részére/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 390 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 839 példányban készült. Tankönyvi szám: J2-1267.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jegyzetünk a jelenleg érvényben levő kari tantervnek megfelelően készült.
A pedagógia elméleti alapjai részben azokról a témakörökről és alapfogalmakról kívánunk vázlatos áttekintést adni, amelyek... Tovább

Előszó

Jegyzetünk a jelenleg érvényben levő kari tantervnek megfelelően készült.
A pedagógia elméleti alapjai részben azokról a témakörökről és alapfogalmakról kívánunk vázlatos áttekintést adni, amelyek megítélésünk szerint nélkülözhetetlenek a pedagógiatörténet és a jelen oktatási-nevelési kérdésfelvetésének megértéséhez. Ebben az értelemben ez a bevezető nem csupán a neveléstörténeti tanulmányok első fejezete kíván lenni, hanem általános problémavázlat, előzetes áttekintés a nevelés elméleti és gyakorlati kérdéseinek tanulmányozásához. A célkitűzésnek megfelelően nem teljes és lezárt ismeretek, megállapítások közlésére törekszünk, hanem olyan gondolati keret felvázolására, amely a tanulmányok során továbbfejleszthető, kiteljesíthető és szakmai tapasztalatokkal bővíthető. Vissza

Tartalom

A pedagógia elméleti alapjai
A neveléstudomány rendszere és interdiszciplináris kapcsolatai7
A pedagógia fogalma7
A pedagógia mint tudomány - a neveléstudomány8
Alapfogalmi rendszer kialakulása8
Neveléstudomány önállósodása9
A pedagógia belső differenciálódása9
A neveléstudomány tárgya, feladatai10
A neveléstudomány belső rendszere, ágai, részterületei10
A pedagógia általános alapjai11
Neveléselmélet11
Didaktika12
Metodikák12
Neveléstörténet12
Életkori pedagógiák13
Intézményi pedagógiák13
A pedagógia kapcsolata a többi tudománnyal14
A pedagógia határtudományai15
Pedagógia és filozófia15
Neveléstudomány és lélektan16
Nevelésszociológia16
Oktatásgazdaságtan17
Pedagógia és biológia17
Oktatástechnológia17
A neveléstudomány integrációs kísérletei18
A pedagógia általános alapkérdései20
A nevelés lehetősége20
Néhány történeti tanulság21
A nevelés lehetőségének mai problémái25
A nevelés szükségessége28
Az egyén fejlődésének szempontjából29
A társadalom szempontjából31
A nevelés társadalmi meghatározottsága33
A társadalmi meghatározottság tényezői33
A nevelés történetisége és viszonya a társadalmi felépítményhez33
A társadalmi meghatározottság megnyilvánulásai37
A nevelés célja37
A nevelés tartalma40
A nevelés intézményei43
Irodalom az első részhez48
A neveléstörténet főbb kérdései a legrégibb időktől 1849-ig
A nevelés az ősközösségi társadalomban53
Iskolázás és nevelés az ókorban58
A görög pedagógiai kultúra59
A görög pedagógiai kultúra történetének korszakai59
A spártai nevelés65
Athéni nevelés69
A görög pedagógia klasszikusai74
A római nevelés85
A középkori nevelés91
Az egyházi iskolázás és a világi nevelés intézményei91
A magyar nevelésügy a középkorban99
A humanizmus pedagógiája103
Az újkori nevelés124
Comenius125
Apáczai Csere János134
A felvilágosodás pedagógiája148
Korai szakasz149
A kibontakozás és elterjedés időszaka155
A kései felvilágosodás pedagógiája173
A magyar felvilágosodási törekvések180
A XIX. század első felének iskolakultúrája187
A magyar nevelésügy a XIX. század első felében200
A nemzeti szellemű nevelésügy jelentkezése201
A nemzeti nevelésügy kibontakozása203
A nemzeti nevelésügy radikalizálódása203
Az 1848-as polgári forradalom és a szabadságharc nevelésügye210
Jegyzetek a második részhez215
A neveléstörténet főbb kérdései 1849-től 1970-ig
A marxista pedagógia közvetlen előzményei: az utópista szocialisták nagy nemzedékének nevelési törekvései223
A nemzetközi munkásmozgalom pedagógiai törekvései a XIX. század közepén és a század második felében233
Marx-Engels nézetei a nevelésről233
A párizsi kommün köznevelési politikája241
A főbb tőkés országok köznevelésügyének áttekintése a XIX. század második felében, és a XX. század elején245
A munkásmozgalom neveléspolitikája az önálló munkáspártok kialakulásának időszakában és a XX. század elején257
Az imperializmus korának pedagógiai elméletei263
Konzervatív pedagógiai irányzatok a századforduló időszakában263
Polgári reformpedagógiai elméletek kialakulása és főbb irányzatai külföldön265
Az önkényuralom és a dualizmus közoktatásügye hazánkban (1849-1918)279
Az önkényuralom oktatáspolitikája279
A dualizmus korának közoktatásügye281
Ellenzéki és munkásmozgalmi közoktatáspolitikai törekvések290
A polgári pedagógia fontosabb elméletei hazőánkban294
A legújabb kor nevelésügye303
Az iskola és a pedagógia a Nagy Októberi Szocialista forradalom győzelme után303
A szovjet pedagógia elméleti fejlődésének főbb kérdései303
A szovjet közoktatásügy fejlődése312
Az iskola a főbb tőkés országoskban az első világháború utáni időszakban320
A magyar nevelésügy a polgári demokratikus forradalom és a Tanácsköztársaság idején331
Az ellenforradalmi rendszer nevelésügye és egykorú bírálata hazánkban338
Hazai köznevelésünk fejlődése a felszabadulás után352
A demokratikus átalakulás időszaka353
A szocialista köznevelés megvalósulásának útján362
A köznevelés folyamatos korszerűsítésének időszaka369
A kapitalista, az európai szocialista és a gyarmati elnyomás alóli felszabadult országok közoktatásügyének összehasonlító vizsgálata374
Jegyzetek a harmadik részhez379
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem