Előszó
Az oktatás szükségletei, a pedagógia, közelebbről a neveléselmélet újabb eredményei indokolttá és lehetővé teszik, hogy a tanárszakosok pedagógiai képzésében egy évtized múltával új Neveléselmélet...
Tovább
Előszó
Az oktatás szükségletei, a pedagógia, közelebbről a neveléselmélet újabb eredményei indokolttá és lehetővé teszik, hogy a tanárszakosok pedagógiai képzésében egy évtized múltával új Neveléselmélet jegyzetet vezessünk be.
Jegyzetünk olyan időszakban került kidolgozásra, amikor a neveléselmélet alapproblémái, rendszertani helye és belső szerkezete éles szakmai viták középpontjába kerültek. a jegyzet szerzői és szerkesztői törekedtek arra, hogy - felfogásuk keretei között -a lehető legjobban tükröztessék az új kutatási eredményeket, a valóban korszerűnek minősíthető felfogásokat.
Ennek következtében ez a Neveléselmélet tematikai felépítésében, részben témakezelésében, tehát anyagában és szerkezetében lényegesen eltér a tanszéki szerzői kollektíva korábbi megoldásaitól, illetve a hazai pedagógusképzés más intézményeiben kialakult oktatási tartalmaktól. A szerzői kollektíva kifejezett szándéka az volt, hogy a neveléselmélet kérdéseit a valóságos társadalmi feltételek összefüggéseibe ágyazza, így életközelibbé és gyakorlatiasabbá tegye. Utóbbi szempontok kielégítését szolgálja-a nevelésmetodika minden korábbi tankönyvi változatnál differenciáltabb és terjedelmesebb kezelése, új témakörök felvétele. Szükséges hangsúlyoznunk, hogy a jegyzetben olvasható gondola- - tok, álláspontok, tartalmi és szerkezeti megoldások egy lehetséges, de nem kizárólagos érvényű változatot jelentenek. Ez a "nyitottság", a szerzők szándéka értelmében pozitív előjelű - be akarja vezetni a hallgatókat az értékelés,a mérlegelés, a végiggondolás, egyszóval az aktív és önálló gondolkodás műveletébe. Jegyzetünk - a korábbi hasonló tananyagokhoz képest- rövidebb, koncentráltabb: a neveléselmélet alapvető összefüggéseit, voltaképpen törzsanyagát tartalmazza. Természetes,hogy feltételezi az előadók mondanivalóját, s még inkább a hallgatóság önálló irodalmi tájékozódását, saját emberi és nevelési élményeik, tapasztalataik átgondolását, beleértve a nevelési gyakorlatokon látottakat, hallottakat.
Vissza