Előszó
Mire jók az évfordulók? Hogy egy kicsit mégjobban emlékezzünk arra, amire mindig emlékeznünk kellene, A 2014-es év a száz, illetve hetvenöt éve kirobbant világháborúk évfordulójának éve, a...
Tovább
Előszó
Mire jók az évfordulók? Hogy egy kicsit mégjobban emlékezzünk arra, amire mindig emlékeznünk kellene, A 2014-es év a száz, illetve hetvenöt éve kirobbant világháborúk évfordulójának éve, a kommunista blokk összeomlásának negyedszázados, és az Európai Unió kelet-európai bővítésének tizedik évfordulója. Van alkalom tehát mélyebben elgondolkodni azon, hogy mit is jelent a háború, a terror, a népirtás, a totális hatalom, a képek és szimbólumok agresszív kisajátítása, mit is jelent a nagyhatalmak összeomlása, egy új gazdasági és társadalmi rend felépülése minden átkával és áldásával együtt.
Az európai kulturális intézetek - a EUNIC - budapesti intézményei azzal a kezdeményezéssel fordultak múzeumunkhoz, hogy egy kortárs művészeti kiállítással emlékezzünk az elmúlt száz év fordulópontjaira. A kortárs művészet mindig is érzékenyen reagált a nagy történelmi eseményekre, sőt a mai kortárs művészetben is világosan érzékelhető, hogy állandóan képes megalkotni az emlékezés és emlékeztetés új és új formáit, mintáit, szimbólumait. Azok a fordulópontok, amelyekre ma, 2014-ben emlékezünk, Európa és a világ történetének meghatározó fordulópontjai, népek, nemzetek, nemzedékek sorsát és gondolkodását meghatározó, olykor radikálisan megváltoztató események. Napjaink művésze, ha fontos dolgot akar elmondani a világról, nem teheti meg, hogy ezeket figyelmen kívül hagyja.
A tizenhat országból érkezett huszonhét művész, Angliától Izraelig, Spanyolországtól Japánig mind a saját nemzetének budapesti kulturális intézetén keresztül képviseli hazáját, és képviseli ugyanakkor a kortárs művészet egyetemes érzékenységét és felelősségét is. És ebben az egyetemes rendszerben jelenik meg a magyar kortárs művészet néhány alkotása is.
Vissza