Előszó
A 4. osztály környezetismeret tanításának megalapozását az első három osztály, az alapozó szakasz biztosítja. Az 1. és a 2. osztály azokra a tapasztalatokra támaszkodik, amelyeket közvetlen...
Tovább
Előszó
A 4. osztály környezetismeret tanításának megalapozását az első három osztály, az alapozó szakasz biztosítja. Az 1. és a 2. osztály azokra a tapasztalatokra támaszkodik, amelyeket közvetlen környezetük spontán vagy irányított megfigyelése útján szereztek a tanulók. Fő feladat volt az ezekből a tapasztalatokból származó ismeretek rendszerezése. A 3. osztályban ez a tartalom az ok-okozati összefüggések keresésével fokozatosan bővült. A tanulók előbb a természeti, majd a társadalmi környezetben keresték és vizsgálták a kölcsönhatást.
Ezek a vizsgálódások a tanterv szellemének megfelelően a tanulók munkáltatását igényelték, amit igen nagy mértékben biztosított és segített a környezetismereti munkafüzet. Ez a munkaeszköz, helyes felhasználás esetén garantálta, hogy a tanulók a tanítás-tanulás folyamatában aktív tevékenységei fejtsenek ki mind az ismeretek feldolgozása, mind az alkalmazás során.
A 4. osztályban tanítók számára, az egyre táguló környezet tanításához elengedhetetlenül szükséges, hogy az 1-3. osztály környezetismeretének nevelési és oktatási tervén kívül ismerjék ezeket a munkafüzeteket, az alkalmazott feladattípusokat is. így nyomon követhetik egyrészt az ismeretanyag egyenletes bővülését, másrészt megismerik a tanulókat aktív tevékenységre késztető feladatokat is.
Tekintsük kiemelt feladatnak a tanulók önálló tevékenykedtetését, mert ezzel fejlesztjük az önálló ismeretszerzés képességét. Építsünk ebben a tekintetben az első három osztály munkájára, eredményére. Vegyük tudomásul az önálló tanulásra való felkészítés folyamat jellegét, ami ezen a téren az igények fokozatos növelését jelentse végig az általános iskolában, és ebbe illeszkedve a 4. osztály környezetismeretének tanításában. Alkalmazkodjunk tanulócsoportunk -felkészültségéhez: az ismeretanyag jellegéhez igazodva, az első órák túlnyomóan frontális munkájába a későbbiekben egyre több csoportos és önálló munka ékelődjön.
A kézikönyv óraleírásai az egyes tanítási egységeknél feltüntetik, hogy az ismeretanyag feldolgozásának melyik mozzanatában, melyik feladat megoldásánál milyen munkaformát javasolnak. Természetesen eltérhetünk ettől, hiszen az adott helyzetben mi tudjuk, hogy tanulóink valóban rendelkeznek-e a feladat önálló megoldásához szükséges ismeretekkel, jártasak-e a rendelkezésre álló tényanyag információinak feltárásában, és nem utolsósorban elegendő idő áll-e rendelkezésünkre. A tanulók aktív tevékenységét elősegítő tényezők közül emeljünk ki néhányat, amelyek szerepe az egyes óraleírásokban jól megmutatkozik.
Vissza