1.066.806

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Földrajztanítás 1975. (nem teljes évfolyam)

Az Oktatási Minisztérium Módszertani Folyóirata - XVIII. évfolyam 1-5. szám

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 160 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal. További szerzők a kötetben. Nem teljes évfolyam. Hiány: 6. szám.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyarországi alsó- és középfokú földrajztanítás története a Magyar Földrajzi Társaság megalakulásának századik évfordulója alkalmából jelenik meg, visszatekintve száz éven is túl olyan időkig,... Tovább

Előszó

A magyarországi alsó- és középfokú földrajztanítás története a Magyar Földrajzi Társaság megalakulásának századik évfordulója alkalmából jelenik meg, visszatekintve száz éven is túl olyan időkig, amikor a földrajzot vagy a vele kapcsolatos ismereteket hazánkban rendszeresen oktatni kezdték. Az elénk táruló feladat nagysága és nehézsége csak munka közben tűnt ki. Az írott vagy a térképes forrásművek összegyűjtése, teljes számbavétele és értékelő feldolgozása valójában nem hónapok, hanem évek munkáját igényelte volna. Bizonyos, hogy ezt a feladatot, amely sokrétűségénél fogva magában kell hogy foglalja az elmúlt századok és a jelenkor világnézeti és tudományos hátterét, a mindenkor adott társadalmi és politikai viszonyokat, a nevelés általános és folyton változó eszményeit, valamint a földrajzoktatás ezekkel kapcsolatos fő kérdéseit, a maga teljességében aligha oldottuk meg. E rövid történeti áttekintés maga igazolja, hogy egy ilyen átfogó munkának még csak a kezdetén vagyunk. A jelzett kapcsolatok kimutatása, szerves beépítése az oktatás-nevelés egységes folyamatába - ha mind távolabb megyünk a múltba - csak vázlatosan sikerülhetett. Nem ismerjük részletesen azt sem, hogy a gyakran változó tantervek célkitűzéseiből, a földrajztanítás terén gyakran felbukkanó fejlett és haladó elgondolásokból mi és hogyan valósult meg a gyakorlatban a régi iskolák falai között, hogyan reagált a korszellemtől színezett művelődési anyagra és pedagógiai törekvésekre a legjobban érdekelt fél, maga a tanulóifjúság. Miért aktuális ma is, miért áll előttünk megoldatlanul még mindig néhány olyan didaktikai kérdés, amelyek már évtizedekkel korábban is felmerültek. Ezekre a választ e rövid tanulmány legfeljebb gondolatok ébresztésével adhatja meg, a többi a további kutatások feladata, amelyeket a tudatosan és lelkesen dolgozó nevelők saját értékes tapasztalatai egészítenek ki. Ezek győznek meg majd sok érdeklődőt arról is, hogy hazánk és világunk megismerése - éppen mert a természet és a társadalom mai életét tárja elénk a szépségek, értékek és a problémák mérhetetlen gazdagságával együtt - mennyire fontos valamennyiünk, különösen az ifjúság számára. Fontos, mert rendkívül sok nevelő erő rejlik benne, bármelyik pontját is vizsgáljuk a földnek. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés5
A földrajz tanítása a Ratio Educationis megjelenéséig (1777-ig)7
A kialakuló földrajztudomány mint az oktatás alapja7
A matematikai és az általános természeti földrajz fejlődése8
A történelmi-földrajzi irányzat kialakulása9
Az államisme-irányzat időszaka10
A földrajz tanítása a Ratio Educationis előtt12
Földrajztanításunk a Ratio Educationis kiadásától (1777) az 1848. évi polgári forradalomig22
Tudományos megalapozás, politikai és társadalmi hatások22
A Ratio Educationis iskolarendszere és földrajzi tantervei25
A II. Ratio Educationis földrajzi tanterve32
A földrajztanítás története 1848-tól a századfordulóig38
Tudományos megalapozás - a természettudományi irányzat térhódítása, az enciklopédikus, összehasonlító földrajz kialakulása38
A földrajz tanítása 1848-tól a századfordulóig41
Eötvös József tanterve (1848)41
Az Organisations Entwurf (1850-1860)42
Az Entwurf megszűnése utáni átmeneti időszak44
Eötvös József újabb tanterve (1868)44
Földrajztanításunk az elemi népiskolákban 1868-tól 1905-ig46
Földrajztanítás a polgári iskolákban 1868-tól a századfordulóig53
A középiskolai földrajztanítás az első középiskolai törvénytől (1883) a századforduló körüli évekig69
Földrajztanítás a tanítóképző intézetekben75
Földrajztanításunk a századfordulótól az első világháború végéig (az analitikus földrajztudomány kora)77
Tudományos alapok77
A földrajz tanítása a századforduló után (1918-ig)78
Földrajztanítás az elemi népiskolában78
A polgári iskolák földrajza a századforduló után81
A középiskolai földrajztanítás helyzete a századforduló után85
Földrajztanítás a tanítóképzőkben a századforduló után92
A polgári demokratikus forradalom és a Tanácsköztársaság hatása a földrajztanításra94
A földrajztanítás 1919 és 1945 között103
Tudományos alapok103
Földrajztanításunk 1919-től 1945-ig104
Földrajztanítás az elemi népiskolában104
A polgári iskolák földrajztanítása115
Földrajztanítás a középiskolákban és a középfokú szakiskolákban119
Földrajztanításunk a felszabadulás után144
Megváltozott nevelési célok144
Általános iskola145
Gimnázium147
Szakközépiskolák148
A földrajz iskolarendszerünkben148
Általános iskola149
Gimnázium153
Szakközépiskolák155
Tanítóképzők156
Módszertani fejlődés156
Függelék171
Jegyzetek171
Irodalom174
Tantervek és utasítások180
Tankönyvek183
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Földrajztanítás 1975. (nem teljes évfolyam) Földrajztanítás 1975. (nem teljes évfolyam) Földrajztanítás 1975. (nem teljes évfolyam) Földrajztanítás 1975. (nem teljes évfolyam) Földrajztanítás 1975. (nem teljes évfolyam)

Könyvtári könyv volt. Néhány lapon aláhúzások találhatók.

Állapot: Közepes
2.700 Ft
1.080 ,-Ft 60
5 pont kapható
Kosárba