Előszó
Részlet a műből:
Kedves Gyerekek!
Miután a 6. osztályban Afrika, Ausztrália, Észak- és Dél-Amerika, valamint a Sarkvidékek földrajzával foglalkoztatok, a 7. osztályban a mi kontinensünkkel és Földünk legnagyobb területű országával, a Szovjetunióval ismerkedhettek meg.
Ennek a könyvnek az olvasmányai a tankönyvnél részletesebben mutatják be Európa országainak és a Szovjetuniónak egy-egy táját, gazdaságföldrajzi szempontból értékes területét, a különböző természeti környezetben élő embereket. Az írók segítségével átkelhettek a Csatornán, és körülnézhettek Nagy-Britanniában, de megláthatjátok Eurázsia Csendes-óceánba nyúló félszigetének, Kam-csatkának a vulkánjait, vagy ott járhattok Szicíliában, a fojtó gázokat lehelő kráter közelében az Etna oldalán. Ha kedvetek tartja, csatlakozzatok az egyik szerzőhöz, és vele együtt gyönyörködjetek az „éjféli Nap" látványában Norvégia északi részén, vagy az Alpokban egy 3000 méter magasság fölött átdidergett éjszaka után megcsodálhatjátok a napfölkelte fényében tündöklő Matterhorn hóba, jégbe öltözött csúcsát. Repülőgépről lepillanthattok a Krím félszigetre, vagy Párizsba utazva a magasból figyelhetitek a térképszerűen kirajzolódó tájakat; hajókázhattok a görög szigetvilágban, de vállalkozhattok arra is, hogy az íróval együtt bukdácsoljatok a mély hóban az Alpok egyik gleccserének a jegén, ám egy szervezett expedícióval feljuthattok a Pamírban a 7000 méternél magasabb Lenin-csúcsra is.
Az olvasmányok szerzői elvezetnek Titeket Erdély egyik sóbányájába és a Székelyföldre; Jugoszlávia és Franciaország mediterrán tengerpartjára, de a hűvös Balti-tenger mellékére is; a feketekőszén bányászatának egyik központjába, a Ruhr-vidékre, és a Szovjetunió kőolajtermelésének arra a vidékére, ahonnan a Barátság kőolajvezeték indul. Bemutatják a szerzők a külső erők munkáját az Elba áttörési völgyében, a Szász-Svájcnak nevezett terüle-
ten és a Déli-Kárpátokban a Prahova völgyében, a Lengyel-alföldön és a Skandináv-hegy-ségben. Az utazások leírása során találkozhattok favágókkal, kikötői munkásokkal, bányászokkal, angol farmerekkel és szovjet kolhozban dolgozó parasztokkal. Megcsodálhatjátok azt a természetátalakító munkát, amit a holland nép végzett a tenger elleni küzdelmében, és amit Szovjet Közép-Ázsia lakói tettek a sivatag termővé tételéért. Több olvasmány viszont arra hívja fel figyelmeteket, hogy az ember - sajnos - sokat árt a természeti környezetnek, amikor szennyezi a levegőt és a vizet, túlzott mértékben termeli ki az erdőségek faállományát. Ugyanakkor olvashattok a környezet védelmét szolgáló intézkedésekről és azok eredményeiről is.
A könyv írói közül néhányan szinte tudományos részletességgel ismertetik azt a tájat, amelyet bejártak, ahol természet- és gazdaságföldrajzi kutatásokat végeztek. Több olvasmány írója inkább az élményeit mondja el, és eközben mutatja be a földrajzi környezetet. Remélem, hogy a feldolgozás mindkét módja felkelti érdeklődésteket, és vágyat ébreszt Bennetek az utazásra, a távoli tájak megismerésére. Kedvetek támadhat a földtörténeti múltról, a belső és a külső erők munkájáról beszélő kőzetek és felszíni formák, valamint a növényzet és az állatvilág, de főképpen a tájakban élő, a környezetét formáló ember megfigyelésére.
Amikor a könyvet olvassátok, a képeket nézitek, legyen előttetek a térkép is! Igy szinte játszva szerezhettek sok új földrajzi ismeretet. A csillaggal jelzett szavak magyarázatát keressétek meg a Kislexikonban!
A könyv olvasásával kellemes és hasznos szórakozást kíván a
Szerkesztő
Vissza