1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Úr csodásan működik III.

A magyar protestáns külmissziói mozgalom (1756-1951)

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Harmat Kiadói Alapítvány-Protestáns Missziói Tanulmányi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 276 oldal
Sorozatcím: Missziológiai tanulmányok
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-9148-34-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szerző Az Úr csodásan működik c. műve 3. kötetében is ugyanazzal a szorgalommal kutatja a magyar protestáns misszió történetét, mint tette előző két kötetében.
A misszió az egész egyház ügye, vallja, kis egyházaké és nagy egyházaké, hollandoké és magyaroké, reformátusoké és evangélikusoké.
„Aki nem számolva saját nyomorúságával felveszi a mások terhét, az a misszionárius" - írta néhai Gáncs Aladár 65 évvel ezelőtt. Ez a magyar evangélikus lelkész, a misszió elkötelezett híve, akit Anne-Marie Kool gyakran idéz, tanította, hogy a,.misszió az, hogy senki sincs önmagáért és mindenki másért van." - „csak egy keresztyénség van és ez a missziói".
Szerzőnk könyve példa arra, hogy valaki saját egyháza, a szekularizálódott környezetben élő holland egyház ismeretében is tud egy másik népért felelősen élni, töretlen szorgalommal kutatni, hívő fantáziával másokat is bátorítani.
A magyar egyházi életet kutatva sem feledi a világegyház távlatát. A sokszor félreismert, félreértett,... Tovább

Fülszöveg

A szerző Az Úr csodásan működik c. műve 3. kötetében is ugyanazzal a szorgalommal kutatja a magyar protestáns misszió történetét, mint tette előző két kötetében.
A misszió az egész egyház ügye, vallja, kis egyházaké és nagy egyházaké, hollandoké és magyaroké, reformátusoké és evangélikusoké.
„Aki nem számolva saját nyomorúságával felveszi a mások terhét, az a misszionárius" - írta néhai Gáncs Aladár 65 évvel ezelőtt. Ez a magyar evangélikus lelkész, a misszió elkötelezett híve, akit Anne-Marie Kool gyakran idéz, tanította, hogy a,.misszió az, hogy senki sincs önmagáért és mindenki másért van." - „csak egy keresztyénség van és ez a missziói".
Szerzőnk könyve példa arra, hogy valaki saját egyháza, a szekularizálódott környezetben élő holland egyház ismeretében is tud egy másik népért felelősen élni, töretlen szorgalommal kutatni, hívő fantáziával másokat is bátorítani.
A magyar egyházi életet kutatva sem feledi a világegyház távlatát. A sokszor félreismert, félreértett, elfeledett magyar keresztyénségben is gazdag kincseket talált.
A lelki ébredés embere jó teológus is, nem marad egyesületi keretekben, hanem az egész egyházat célozza meg, ugyanakkor nem mond le az egyházi szolgálat mozgalmi jellegéről. Nem marad felekezeti keretek rabja, a klasszikus protestantizmus mindkét ágát ismeri és becsüli - jelentős forrásmunka ez a kötet is, ösztönözheti a mi kutatóinkat és egész egyházunk népét is.
Dr. Harmati Béla
a Magyarországi Evangélikus Egyház püspök-elnöke
Anne-Marie Kool „Az Úr csodásan működik" című missziológiai disszertációjának 8.és 9. fejezete magyar fordításban adatik az olvasók számára e könyv mostani kiadásában. A holland testvéregyház teológusnője a magyar protestáns egyházaknak 18.-19.-20. századi életébe ágyazva mutatja be missziói életünket a majdnem kétszáz oldalas 1. fejezetben. Majd 20. századi külmissziói életünket, s annak belső egy házi vonatkozásait tárgyalja evangélikus, református egyházi részről hallatlan gondossággal, minden apró részletre kiterjedő árnyalatos megközelítéssel úgy, ahogy azt eddig egyházunkban megközelítőleg sem végezte el senki sem. Az összefoglalás előtti két utolsó fejezet a „Magyar Református Külmissziói Szövetség" (1945-49) és a „Magyarhoni Ágostai Hitvallású Evangélikus Misszióegyesület" (1945-51) életéről, teológiai megalapozásáról, egyházi beágyazódásáról, egyesületi támogatottságáról, külföldi kapcsolatairól és munkájáról számol be. A szerző munkájában nagyszerű a precizitás és a panoráma egyensúlya. A legnagyobb részletesség ellenére sem vészel a részletekben, általuk mindig összképet ad. A történeti források eredetéig hatoló kutatás, az idézetek tényeket, sorsokat, hiteket, mártíros lánglobogásokat előttünk' felvonultató hitelessége épp úgy a legnagyobb elismerésre méltó e lapokon, mint a teológiai értékelések világossága és megbízhatósága. A misszionáriusok Babos Sándortól Molnár Máriáig épp úgy hirdetik itt az élet Igéjét, mint a teológusok Ravasz Lászlótól Makkai Sándorig. Mi. olvasók pedig meggyőződhetünk az egyház missziói munkájának nélkülözhetetlenségéről, hiszen az impresszió expresszió nélkül depressziót szül. és az Igét csak úgy lehet megtartani, hogy továbbadjuk. Nyerjen minden olvasó krisztusi Lélek és Ige szerinti indítást e könyvből az evangéliumnak mindenkor és mindenhol való hirdetésére a/ életre és igazságra oly nagyon szomjazó korunkban.
Dr. Hegedűs Lóránt
a Magyarországi Református Egyház Dunamelléki Egyházkerületének püspöke Vissza

Tartalom

Előszó IX
III. RÉSZ: MAGYAR PROTESTÁNS KÜLMISSZIÓI TÁRSASÁGOK A XX. SZÁZADBAN (1903-1951) (folytatás)
B) A II. VILÁGHÁBORÚ UTÁNI IDŐSZAK (1945-1951)
8 A MAGYAR REFORMÁTUS KÜLMISSZIÓI SZÖVETSÉG (1945-1949) 1
8.1 Újraalapítás. Az alapítás szempontjai 1
„Ki mit vet, azt aratja is" (2); Egy színdarab, amelynek forgatókönyve és szereplői is ismeretlenek (4)
8.1.1 Acél 4
8.1.2 Missziói területek 5
8.1.2.1 Liebenzelli Misszió: misszió Mánusz szigetén 5
8.1.2.2 Kelet felé: a török-és az oroszországi misszió 6
8.1.2.3 Református „hitvallásos" missziói mező: Holland-Kelet-India (Indonézia) 7
Van den Brink kérése Sebestyén Jenőhöz (1941) (7); Az indonéziai misszió elhalasztása (9); Hoekendijk kérése a Magyarországi Református Egyház Konventjéhez (10); A nyíregyházi Szabad Tanács és az indonéz misszió (11); A Kii/missziói Szövetség és az indonéz misszió (12); Zűrzavar (12)
8.1.3 A misszió teológiai megfogalmazása 14
MAKKAI SÁNDOR (15); A gyülekezeti misszió (16); A gyülekezeti misszió: a gyülekezet önmaga által misszionálja saját magát (17); „Alulról" való egység (18); Az evangélizáció: az egyház elsőrendű feladata (19); A gyülekezet mint a misszió fő tárgya (19); Hídépítés a gyülekezetek és az egyesületek között (20); Isten országának tágabb értelmezése (21); Muraközy Gyula bírálata (21); Benkő István bírálata (22); Az ecclesiola in ecclesia kérdésének megoldatlansága (23); DRASKÓCZY LÁSZLÓ (24); A misszió: a gyülekezet feladata (24); A missziói részvétel és a Magyarországi Református Egyház (24); Antiókhia: a misszionáló gyülekezet példája (25); Végvár vagy előőrs (26); A missziói munka erőszakos korlátozása (27); Kifogások a misszió szó bibliaellenes használatával szemben (27); A misszió tárgya a gyülekezetek helyett: „ minden népek" (28); ÚJ MISSZIÓFOGALOM KÖRVONALAI (29); A NYÍREGYHÁZI KÖZJÁTÉK (30); Újrakezdés, és a múlt éles bírálata (30); Bűnbánat a keleti misszió elhanyagolása miatt (31); A misszió „új" indítéka és értelmezése (32); „A gyülekezeti szolgálat készít fel a misszióra" (33); A „gyülekezeti szolgálat" kétértelmű fogalma (33); A misszió „ biblikus" értelmezése (34); Homályos érvelés (35); AZ ORSZÁGOS REFORMÁTUS MISSZIÓI MUNKAKÖZÖSSÉG (ORMM) (35); A módosított Missziói Szabályrendelet (1950) (36); A misszió mint a szocialista állam céljainak kiszolgálója (37); ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEK ÉS KITEKINTÉS (37); Gyönge biblikus és teológiai alapozás (38); Visszaélés Makkai értelmezésével (39); Draskóczy bírálja a misszió fogalmában rejlő öncsalást (40); Történelmi folytonosság és a folytonosság hiánya (41); Ravasz a szocializmusba való átmenetről (41); Bereczky Albert és Kari Barth (43)
8.1.4 A Külmissziói Szövetség Intézőbizottsága 44
8.2 A missziói munka fejlődése 45
A várakozási idő vége (46); Külmissziói Albizottság: a központosítás első lépése (47); Akadályok (47); A külmissziói ébredés jelei (48); Az MRKSz feloszlatása (1949) (49); Bénultság és megválaszolatlan kérdések (50)
8.3 A támogató helyi csoportok és gyülekezetek 52
A Bethánia és a külmisszió (52); A MEKDSz Pro Christo és a keleti misszió (53)
8.4 Misszionáriusjelöltek toborzása és kiképzése, misszió a teológiai akadémiákon 54
8.4.1 Misszionáriusjelöltek és toborzásuk 55
Az „indonéz csoport" (56); Molnár Eszter és Takács Béla (56); Pongrácz Magda (57); Szalai Sándor (58); Szudy Nándor (59); A Külmisszionáriusképző Iskola első évfolyama (1948-49) (60); Többségükben laikusok voltak (60); Homályos felvételi követelmények (61); A második misszionáriusképzős évfolyam (1949-50) (62); ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEK ÉS KITEKINTÉS (62)
8.4.2 Felkészítés és képzés a hajdúböszörményi Misszionáriusképző Iskolában 63
A kedvezőtlen külső körülmények ellenére (64); Felvételi követelmények (65); Az Egyetemes Konvent ellenőrzése alatt (65); Tanterv (67); Az iskola megnyitásának elhalasztása (67); A hajdúböszörményi Kálvineum (68); Vissza Budapestre, vagy Sárospatak? (69); A cél megváltozása (70); A hajdúböszörményi Misszionáriusképző Iskola élete és munkája (71); A gyülekezetek és a misszionáriusképző iskola támogatottsága (72); Szándékos feszültségkeltés (73); A Misszionáriusképző Iskola bezárása (74); ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEK ÉS KITEKINTÉS (76); A bajok látszólagos oka: ellentét Ivanyos és a Bethánia között (76); A bűnbánat lelkülete (77); Lappangó és mondvacsinált ellentétek kiélezése (78); Az egyház egyház általi rombolásának stratégiája (79); Új kezdeményezések (79);
8.4.3 Misszió a teológiai akadémiákon 80
A külmisszió tanításának növekvő súlya a teológiai oktatásban (81); A külmisszió iránti érdeklődés megújulása a sárospataki teológiai hallgatók között (82); Johannes C. Hoekendijk látogatása (82); Az ígéretes kezdeményezések rideg fogadtatása (83)
8.5 A missziói munka hazai bázisának oktatása és mozgósítása 84
Növekvő érdeklődés a gyülekezetekben (85)
8.5.1 Látogatók, utazótitkárok és a misszionáriusjelöltek körutazásai 85
JOHANNES C. HOEKENDIJK (85); Hoekendijk „megragadó hatása" (86); Indonézia üzen (87); A külmisszió és a gyülekezetek megújulása (88); Hoekendijk a zsidómisszióról (89); Hoekendijk magyarországi látogatása Raden Soedarmával (1948) (89); Politikai célú "visszaélés" Hoekendijk elképzelésével? (90); MAGYAR LÁTOGATÓK (92); A misszionáriusjelöltek gyülekezeti látogatásai (92); Szalai Sándor mint utazótitkár (92)
8.5.2 A Hajnal, a Külmissziói Füzetek és egyéb külmissziói irodalom 93
A rendszeres megjelenés engedélyének késleltetése (93); A külmissziói irodalom tervszerű felszámolása (94)
8.5.3 Missziói konferenciák és külmissziói napok 95
8.5.4 Adakozás a misszióra: nagy várakozások, súlyos kudarcok 97
A bűnbánat lelkülete (99)
8.5.5 Imádság a misszióért 99
A figyelem újra Isten országára összpontosul (100); Bűnbánati lelkület és a kegyelem hirdetése (100); A misszióiért való imádság. A misszió iránti érdeklődés felelevenedése (102)
8.6 Missziói munka külföldön 102
8.6.1 Kína: Babos Sándor és felesége, Lőrincz Mária 102
A szolgálat a II. világháború alatt (103); Irány Amerika! (103)
8.6.2 Admiralitás-szigetek, Mánusz: Molnár Mária 105
Molnár Mária halála (1943) (105); Molnár Mária öröksége (107); A mánuszi misszió elhalasztása (108)
8.6.3 Misszió a Balkánon: Albánia 108
8.6.4 Indonézia (korábban Holland-Kelet-India) 109
Dr. Dietzelné Dr. Horváth Gabriella (Jáva) (109); Pántea Erzsébet kapitány (Jáva és Szumátra) (110); Pántea Erzsébet támogatásának rejtett folytatása (111); Cseszkó Gyula és neje, Eörhalmi Hadady Emma (111); A japánok kivégezték (112); Örökségük (112); A cenzúra kezdete (113)
8.7 Az MRKSz hazai és nemzetközi kapcsolatai 114
8.7.1 Az MRKSz és a Magyarországi Református Egyház 114
Magyarország stratégiai helyzete (114); Védekező magatartás (115); Az ébredés egyénieskedő természete (115); Az egyház negatív értékelése (116); A külmisszió iránti érdeklődés megelevenedése (116); A „megújhodás" és az „ébredés" különböző értelmezései (117); Az iskolakérdés mint „neuralgikus pont" (118); Az új politikai helyzet új vallási vezetőket kíván (119); Szabad az út az Egyezményhez (119); A magyar református egyház és a német Hitvalló Egyház összehasonlítása (120); A „döntéshozatal" (121); Az Egyezmény valódi jellege (122); Révész Imre lemondása végül bekövetkezik (123); Békefi Benő ellentmondásos szerepe (123); Az egyház prófétai hangja (124); FEJLEMÉNYEK AZ EGYETEMES KONVENTBEN (125); Végre a Konvent támogatja a külmissziót (125); Az Országos Református Missziói Munkaközösség (ORMM) (126); A vezetők képzése és a missziói irodalom szolgálata (127); Központosítás és egységesítés (127); Régi, új és megújult (128); Bereczky Albert: a „szó igazi értelmében" vett missziónak az elsőbbsége (129); Egy missziói egyház körvonalai (130); Az állam ügyének szolgálata („diakónia") egyenlővé válik a „misszióval" (131); „Felülről" (131); VÁLTOZÁSOK A GYÜLEKEZETI SZINTEN (132); Az ébredés ellenére kedvezőtlen hivatalos jelentések a külmissziói munkáról (132); Margit Friesen (134)
8.7.2 Az MRKSz a II. világháború utáni társadalmi, politikai és gazdasági helyzetben 134
A földreform (135); 1948: az egyházellenes hadjárat kezdete (135)
8.7.3 Nemzetközi kapcsolatok a Holland Missziói Tanáccsal 136
Bekapcsolódás a makasszári (Indonézia) misszióba (137); A magyar misszionáriusjelöltek csapata (138); Nehézségek az úti okmányok megszerzésében (138); Az indonéz misszió létjogosultsága iránti kétségek (140); Zűrzavar (141); A misszionáriusjelöltek teljes tájékozatlansága (142); Az úti okmányok megszerzése ellenére az indonéz misszió lehetetlen (142)
8.8 Záró megjegyzések és kitekintés 143
9 MAGYARHONI ÁGOSTAI HITVALLÁSÚ EVANGÉLIKUS MISSZIÓEGYESÜLET (1945-1951) 145
9.1 Újjáalakulás, szervezési kérdések 145
A magyar külmisszió döntő órája (145); Ordass püspök felhívása a külmisszióban való részvételre (146)
9.1.1 Célkitűzés 148
„Elődeink" öröksége (149)
9.1.2 Missziói területek 150
9.1.2.1 A Lipcsei Misszió és a Finn Missziói Társaság 150
9.1.2.2 A mohamedán-, zsidó- és cigánymisszió 151
A mohamedánok között (151); A zsidók között (153); A cigány misszió (154)
9.1.3 A misszió teológiai megfogalmazása 155
MAHEM: a teológiai örökség vállalása (155); A MISSZIÓ ÚJ FOGALMÁNAK KIALAKULÁSA (156); Az új helyzet új fogalmat követel (157); A 'hagyományos' missziói munka ideje lejárt (157); A missziói egyház útján (159); „Új" úton (159); Ottlyk helyesli a református missziói szabályrendeletet (1952) (160); Kritikai hangok az új missziói fogalommal szemben (160); Az „új" fogalom hivatalos elfogadása ellenére erősen tartja magát a „régi" (161); ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEK ÉS KITEKINTÉS (161); Az „új" missziófogalom későbbi térnyerése (162)
9.1.4 A Missziói Tanács 163
9.2 A munka fejlődése, áttekintés 163
9.3 A hazai bázist alkotó gyülekezetek, csoportok és szervezetek 165
Növekvő egység és együttműködés (166)
9.4 A misszionáriusjelöltek toborzása és oktatása, misszió a teológiai fakultáson 166
9.4.1 A misszionáriusjelöltek és toborzásuk 167
Nyolc új misszionáriusjelölt (167); További növekedés (168); Különböző iskolázottságit jelöltek (168); A Missziói Iskola elsőéves misszionáriusjelöltjei (1948-19) (169); A második tanfolyam (171); Záró megjegyzések és kitekintés (172)
9.4.2 A Nagytarcsai (később Gyarmat utca 14.) Külmissziói Iskola 173
1948. október 17: A régmúlt idők herrnhuti missziói munkája újraéled (174); A tanterv (175); Az épület miatti bonyodalmak. Az érdeklődés növekedése (176); Az új törvénykönyv: több felügyelet, kevesebb missziói tárgy (177); A gyülekezetek növekvőfelelősségérzete (179); Az eredeti célok megerősítése (179); „Új tanfolyam nem indult" (1952-53) (180)
9.4.3 A Soproni Teológiai Fakultás missziói munkaközössége 182
9.5 A hazai bázis felkészítése és mozgósítása a missziói munkára 184
9.5.1 Az utazótitkárok körútjai. Johannes C. Hoekendijk látogatása 184
Weiler Henrik utazótitkári szolgálata (185); Johannes C. Hoekendijk (186); A misszionáriusjelöltek látogatásainak pozitív hatása (186);
9.5.2 A Missziói Lapok és más missziói irodalom 187
9.5.3 Missziói ünnepélyek, konferenciák és külmissziói napok 188
Missziói ébredés a fiatalok között (189)
9.5.4 Adakozás a misszióra: a bűnbánat lelkülete, biztató jelek 190
9.5.5 Imádkozás a misszióért: a felelősségtudat növekedése 191
9.6 Missziói munka külföldön 193
Az elszigeteltség évei Kínában (193); 'Szabadságon' Amerikában (194); „Jön Kunos Jenő!... elindult haza!" (194); Nagy csalódás (195); Nincs visszatérés (196)
9.7 A MAHEM hazai és nemzetközi kapcsolatai 196
9.7.1 A MAHEM és a Magyarországi Evangélikus Egyház 197
Fakultatív vagy kötelező hittanoktatás (199); Fokozódó feszültség (200); Az új vezetők „színrelépése " (200); Az új kormány követelései az evangélikus egyházzal szemben (201); Ordass szerint: a demokratikus elveket nem veszik figyelembe! (201); Túróczy: Az egyház lényege a missziói parancs és nem az iskolakérdés (203); Az evangélikus hagyomány és Isten országa terjesztésének szembeállítása (204); Sajtókampány az ellenálló Ordass Lajos ellen (205); Ordassnak le kell mondania! (205); Szabad az út az egyezmény aláírásához (206); Befejeződött az őrségváltás (207); Kompromisszum: a missziói munkához szükséges mozgástér biztosításának ára (209); FEJLEMÉNYEK AZ ORSZÁGOS EGYHÁZBAN (211); Az „önkéntes" felosztás „elhalasztása" (212); A misszió fogalmának száműzése (213); A GYÜLEKEZETEKBEN LEZAJLÓ ESEMÉNYEK (214); Az ébredési mozgalom jellegzetességei (214)
9.7.2 A MAHEM és az MRKSz kapcsolata 217
9.7.3 A MAHEM és a társadalmi, politikai illetve gazdasági helyzet 217
9.7.4 Nemzetközi kapcsolatok: a skandináv országok 218
9.8 Záró megjegyzések és kitekintés 219
10 ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEK ÉS KITEKINTÉS 221
MEKMSz-MRKSz (1903-1949) (222); MAHEM (1909-1951) (223); A vasfüggöny mögött... (225); Az Úr csodásan működik (228)
FÜGGELÉK
1. Misszionáriusok és misszionáriusjelöltek névsora (1945-1951) 231
2. A Missziói Tanács és Intézőbizottság tagjainak névsora (1945-1951) 235
Forrásanyag 237
A. Levéltárak, irattárak 237
1. A Magyarországi Református Egyház Zsinati Levéltára (ZsL) 237
2. Evangélikus Országos Levéltár (EOL), Budapest 237
3. A Tiszáninneni Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményei (SpLt), Sárospatak 237
4. A Magyar Szocialista Párttörténeti Intézet Archívuma (MszPIA), Budapest 238
5. Személyes irattárak (Szí) 238
6. A Liebenzelli Misszió levéltára (Archív der Liebenzeller Mission), Bad Liebenzell (Németország) 238
7. A Misszió Tanácsának levéltára (Archiv van de Raad van de Zending (ARZ)),
Oegstgeest, Hollandia 239
8. A Salatiga Misszió levéltára (Archiv van de Salatiga Zending (ASZ)), Boeleslaan, Hollandia 239
9. Üdvhadsereg (The Salvation Army, International Heritage Center), London 239
B. Szóbeli források 241
C. Missziói lapok és egyházi kiadványok 245
D. Válogatott bibliográfia és utalás lista 247
Rövidítések 255
Mutatók 259
1. Névmutató 259
2. Helynévmutató 265
3. Tárgymutató 269
Helynévtár 273

Dr. Anne-Marie Kool

Dr. Anne-Marie Kool műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Anne-Marie Kool könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem