Előszó
Az oktatási jogok biztosának első beszámolóját tartja a kezében. Alig több mint egy évvel ezelőtt kezdődött az a felelősségteljes munka, amellyel működtetni kezdtünk egy, a magyar rendszerben egyedülálló intézményt.
Az oktatás közvetlenül érinti több millió ember sorsát. Amikor ilyen sok ember ennyire sok időt tölt el egymással, természetesnek tekinthető, hogy konfliktusok alakulnak ki köztük. Véleményünk szerint nem az a baj, ha az oktatási intézményekben konfliktusok keletkeznek, hanem az, ha ezek feloldására nincs lehetőség.
Az oktatás kereteit jogszabályok határozzák meg, amelyek alapján az oktatás szereplőit jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik, a közösségek döntési jogkörökkel rendelkeznek. De nemcsak az oktatásra vonatkozó különös jogszabályok rendezik az oktatás résztvevői közötti viszonyokat, hanem az Alkotmány, nemzetközi egyezmények és számos más törvény is. Az oktatási intézmények működtetése, a pedagógiai feladatok ellátása során döntéseket kell hozni, intézkedni kell. A szándékok ellenére vagy a szándékoktól függetlenül születnek olyan döntések, bekövetkeznek olyan mulasztások, melyek mások jogait sértik.
Eddigi működésünk során 630 panaszt juttattak el hozzánk, több ezer telefonos megkeresést kaptunk, konferenciákon sok száz problémáról tájékoztattak bennünket. A 2000. tevékenységünkről szóló beszámoló segítségére lehet a pedagógusnak, tanulónak, szülőnek, hallgatónak, oktatónak és kutatónak abban, hogy elismerje a jogsértő helyzeteket, jogorvoslatot keressen, javasoljon és kezdeményezzen. A jog ebben segítséget nyújthat, de nem pótolhatja az együttműködést. Nem törekedtünk arra, hogy minden egyes ügyet bemutassunk. Igyekeztünk olyan válogatást készíteni, amely alkalmas arra, hogy általános következtetéseket lehessen levonni, és a mindennapok során használni lehessen. Mindez nem jelenti azt, hogy rangsort állítottunk volna fel az ügyek között. Számunkra minden panasz jelentőséggel bír, ennek megfelelően is járunk el.
Meggyőződésünk, hogy mindannyian sokat tehetünk az iskolai, felsőoktatási demokrácia kiteljesítéséért, megszilárdításáért. Ez egy közös tanulási folyamat, amelybe hivatalunk most kapcsolódott be azzal a nem titkolt szándékkal, hogy i is hozzájáruljunk egy nyílt, őszinte és szakmailag megalapozott párbeszéd folytatásához az oktatási intézmények demokratikus működéséről, a pedagógia és a jog viszonyáról. Fontosnak tartjuk, hogy megismerhessük az Ön véleményét, észrevételeit, ezért arra kérjük, ossza meg azokat velünk.
Vissza