Előszó
A Széchenyi István Egyetem alakulásától fogva folyamatosan figyelemmel kíséri a hallgatói jelentkezések területi szerkezetét, azok időbeli alakulását. A Felsőoktatási törvényben több pontban szerepel a hallgatói pályakövetési rendszer bevezetése. Az elfogadott jogszabályokat megelőzően a Széchenyi István Egyetem már elkezdte a jelenlegi, a végzős és a végzett hallgatók pályakövetéses vizsgálatának kialakítását. Az egyetemi hallgatók pályakövetési rendszere 2006-ban a Karrier és Öregdiák Iroda közreműködésével fejlődött ki, szem előtt tartva a korábbi kutatások gyakorlatát.
A középiskolás diákok szak- és intézmény választása meghatározhatja a jövőjüket. Az adott pályaválasztás befolyásolhatja későbbi munkahelyüket. Ez egyfajta irányt mutathat a pályaorientációhoz. A másik fontos választás a szak mellett a felsőoktatási intézmény. Nem mindegy, hogy az egyazon diplomát nyújtó intézmények közül ki milyen erős kapcsolatokat ápol a leendő munkahelyekkel, ezáltal is növelve a végzettek elhelyezkedési esélyeit. (Természetesen a tanulmányok és elhelyezkedés mellett még számos „tanulmányi élet minőséget" befolyásoló tényezőt érdemes, lehet figyelembe venni. PL: kulturális lehetőségek, sportolási lehetőségek, közösségi élet, kollégiumi díj és ösztöndíj lehetőségek...).
Ezen elvek tudatában az egyetem pályakövetésének fő célja az, hogy a végzettek további életútjának figyelemmel kísérésével visszajelzéseket kapjon a képzésről és a munkaerő-piaci lehetőségekről, továbbá kölcsönös bizalomra épülő erős kapcsolat alakuljon ki az Egyetem és az öregdiák hallgatók között. A minőségi oktatás fontos mércéje a hallgatók szakterületüknek megfelelő sikeres elhelyezkedése, illetve szakmai előrehaladásuk. Ezt a sikert méri és teszi megfoghatóvá, értelmezhetővé a pályakövetéses vizsgálat. A felmérésből olyan fontos információkat, visszajelzéseket kaphat az intézmény, amely hatást gyakorolhat a jövőben a képzési struktúrára, a hallgatóknak nyújtott egyéb szolgáltatások összetételére, minőségére, vagy akár a továbbtanulás előtt álló középiskolás diákok felvételi döntéseire. Megmutathatja az intézmény erősségeit és gyengeségeit a hallgatók és az egykori hallgatók szemszögéből, s így az intézményi minőségbiztosítási program egyik fontos pillérét alkothatja. A diplomás pályakövető rendszer egy információkat nyújtó rendszer, mely az államilag elismert felsőoktatási intézményekben sikeres záróvizsgát tett és diplomát szerzettek munkaerő-piaci elhelyezkedéséről, szakmai pályafutásáról, karrierjéről, továbbá az intézménnyel kapcsolatos utólagos véleményéről, a képzés minőségéről szolgáltat adatokat.
A diplomás pályakövető vizsgálatok másik fontos célja, hogy az intézményekben végzett fiatalok pályaképének feltérképezésével erősítsék a felsőoktatás és a munkaerőpiac közti kapcsolatokat, az oktatásba minél inkább beépítsék a munkaerőpiac elvárásait, igényeit, így javítva a frissdiplomások elhelyezkedési esélyeit, valamint hogy információkat szolgáltassanak a jelentkezés és elhelyezkedés előtt álló fiataloknak a munkaerőpiac működéséről, dinamikájáról. Az elmúlt négy évtized a célok finomodását, a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatainak elmélyülését és erősödését hozta, az információk biztosítása azonban a pályakövetéses felmérések, kutatások, azaz a felsőoktatási intézmények legfőbb célja, feladata és nem utolsó sorban felelőssége maradt.
Vissza