Előszó
Részlet a könyvből:
"Az Úton Utópiába (Road to Utopia, 1945) című filmben Dorothy Lamour azt mondja Bob Hope-nak: "Mintha már találkoztunk volna... Álmában talán?" A válasz váratlan: "Ott maga önszántából aligha fordulna elő." Álmunkban érzéki örömök határtalan birodalmát képzeljük el. Olyan világot, amelybe a mindennapok társadalmi korlátai és vallási tiltásai miatt aligha léphetnénk be. Lássuk, mit mondanak egy másik filmben: "Ahonnan én jövök - mondja Anna Maria Pierangeli -, ott nincs gonoszság. Nálunk minden jó, ami örömöt nyújt." "Merről jössz?" - kérdi Stewart Granger. "Csak innen, Szodoma és Gomorra felől" - válaszolja a lány (Sodoma e Gomorra, 1962). Az erotikus mozi álomvilág, ahol kiélhetjük a való életben megvalósíthatatlan, bűnös, szégyentelen és végtelenül kéjes szexuális fantáziánkat. A pszichoanalitikus Gustav Jung szerint "a mozi segítségével veszélytelenül kísérletezhetünk mindazzal az izgalommal, szenvedéllyel és vággyal, amelyet az élet emberi rendjében el kell fojtanunk".
A filmsztárokat azért nevezik a szex isteneinek és istennőinek, mert a vásznon testiségük a köznapinál erőteljesebb, túláradóbb; mintha burjánzó húsból és pezsgő fantáziából formázták volna ki őket. Vágyaink nem titkolt tárgya Marilyn Monroe duzzadó keble, Angelina Jolie szétnyíló ajka és Brad Pitt izmos mellkasa. Láttukra a kéj olyan régióiba emelkedünk, ahová közönséges halandó a maga erejéből soha nem jut el. Mondják azt is, hogy a filmsztárok intenzív erotikus vonzereje veszélyes, mert a tökéletes, de hamis kielégülés fantáziabirodalmába repít bennünket. "A legtöbb emberben nincs elég energia az igazi szenvedélyhez, nem is törik magukat, inkább elmennek a moziba" - mondja Jeanne Moreau. Naim Kattan pedig elítélő hangsúllyal jegyzi meg: "A filmsztár fotója nem vezet eleven nővel érzett örömökig, hanem csak egy másik sztár újabb fotójához, ami talán még merészebb, még provokatívabb, mint az előző volt." Melyik hétköznapi nő tudna versenyezni azzal a vonzerővel, amely a szex istennőjének a filmekben sajátja? Rita Hayworth a Gildában (1946) előadott buja sztriptíze után így panaszkodott: "Minden férfi, akivel csak összeakadok, Gildába szeretett bele, aztán mellettem ébred." Cary Grant pedig, aki Hollywood egyik legvonzóbb, legférfiasabb sztárja volt, egyszer töredelmesen bevallotta, hogy még ő maga sem felel meg a róla alkotott képnek: "Mindenki Cary Grant akar lenni. Még is is Cary Grant szeretnék lenni."
Vissza