1.063.133

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pszichológia alapkérdései

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Gondolat Könyvkiadó-Trivium Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 349 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7570-35-7
Megjegyzés: 6. kiadás. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Tizedik nyelven jelenik meg Hebbnek, a kiváló kanadai pszichológusnak e könyve. Sikerét egyaránt köszönheti korszerű, természettudományos szemléletének, az egyes témakörök alapos, rendszerező áttekintésének és közvetlen - egyben didaktikus - hangvételének.
Az olvasó megismerkedhet az általános pszichológia legfontosabb kérdéseivel: a viselkedéssel, a tanulással, az emlékezéssel, az örökléssel, a gondolkodással. Emellett a szerző számos jelenség lélektani és élettani alapjait, megjelenési formáit mutatja be, némelyikük hétköznapi "furcsaságnak" számít vagy a patológia területére vezet át.
Hebb sohasem egyetlen elméletről, hanem több, a tudományosság igényét kielégítő, vagy legalábbis eddig meg nem cáfolt teóriáról és hipotézisről tájékoztat; éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy a tudománnyal ismerkedőknek meg kell tanulniuk bizonyítékokat és cáfolatokat keresni, illetve bíráló szemmel tekinteni az újabb elméletekre és kísérleti eredményekre. Ennek érdekében igyekszik minél több... Tovább

Fülszöveg

Tizedik nyelven jelenik meg Hebbnek, a kiváló kanadai pszichológusnak e könyve. Sikerét egyaránt köszönheti korszerű, természettudományos szemléletének, az egyes témakörök alapos, rendszerező áttekintésének és közvetlen - egyben didaktikus - hangvételének.
Az olvasó megismerkedhet az általános pszichológia legfontosabb kérdéseivel: a viselkedéssel, a tanulással, az emlékezéssel, az örökléssel, a gondolkodással. Emellett a szerző számos jelenség lélektani és élettani alapjait, megjelenési formáit mutatja be, némelyikük hétköznapi "furcsaságnak" számít vagy a patológia területére vezet át.
Hebb sohasem egyetlen elméletről, hanem több, a tudományosság igényét kielégítő, vagy legalábbis eddig meg nem cáfolt teóriáról és hipotézisről tájékoztat; éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy a tudománnyal ismerkedőknek meg kell tanulniuk bizonyítékokat és cáfolatokat keresni, illetve bíráló szemmel tekinteni az újabb elméletekre és kísérleti eredményekre. Ennek érdekében igyekszik minél több vizsgálati eljárást, megközelítési módot bemutatni: laboratóriumi kísérletek, természetes környezetben végzett megfigyelések, matematikai-statisztikai feldolgozás, spekulatív elméletek gyakorlati próbára tétele - mindezek nemcsak az ismeretanyagot bővítik, de formálják az olvasó tudományos szemléletét is. A fejezetek és a könyv végén található irodalomjegyzék, és a fontosabb szakkifejezések magyarázó listája segíti a jobb tájékozódást.
A könyvet egyaránt szánjuk a pszichológiával ismerkedő egyetemi, főiskolai hallgatóknak és az e tudományág iránt érdeklődők szélesebb körének, akik az alapoktól a magasabb szintekig kívánják megismerni az általános pszichológia kérdéseit. Vissza

Tartalom

Az első kiadás előszavából9
Előszó a harmadik kiadáshoz11
A pszichológia és az emberi viselkedés13
A pszichikum tanulmányozása14
Kutatási problémák: a tanulás16
Viselkedészavarok19
Érzelmi retardáció23
Hiperaktivitás25
A viselkedés objektív megközelítése26
A terminusok használatáról28
Kondicionálás és tanulás33
A tanuláspszichológiai elképzelések kialakulása33
A feltételes reflexek - Pavlov37
Az R-típusú kondicionálás és a megerősítés40
Latens tanulás42
A tudás mint előkészület a válaszra47
A tanulás és a teljesítmény megkülönböztetése48
A tanulással és a percepcióval kapcsolatos pályarendszerek51
A kéreg fel- és leszálló pályái59
Oldalirányú összeköttetések: a "hasított agy"-kísérlet64
Lateralizáció és dominancia69
Tanulási és fejlődési mechanizmusok72
Neuron és szinapszis73
Mikor aktívak a neuronok?78
Szinaptikus változások a tanulás során80
A csecsemő első tanulása83
Sejtegyüttesek a gondolkodás alapjai86
Divergáló és párhuzamos ingerületvezetés: a figyelem89
Figyelem és figyelem-összpontosítás91
A viselkedés irányítása: kognitív és nem-kognitív95
A viselkedés osztályozása az R-S formula alapján98
Szenzoros vezérlésű viselkedés: feltétlen reakció és feltételes reakció100
A közvetítő folyamatok103
A beállítódás és a késleltetett válasz105
A viselkedés szelektivitása: a figyelem és a beállítódás viszonya107
A viselkedés időbeli integrációja109
Szenzoros vezérlés és akaratlagos viselkedés111
Tanulás, emlékezet és felejtés115
Memória: kémiai molekula?116
Rövid idejű és tartós emlékezet117
A szinaptikus változás megszilárdulása a tartós emlékezetnél119
Felejtés: interferencia és inaktivitás121
Kioltás és a hiba kiküszöbölése125
A memória zavarai - tanúskodás128
A tanulás módszere129
Öröklődés, érés, korai tanulás134
Ösztönös viselkedés és érés134
Kétfajta viselkedés - tanult és veleszületett?137
Érés138
A korai tapasztalat hatásai140
Imprinting madaraknál143
Korai tanulás emlősöknél143
A fejlődési tényező osztályozása149
További adatok a IV. faktorról és az ösztönről152
Öröklődés és elmebetegség154
Statisztika és kontrollcsoport158
Számítás nélküli statisztikai következtetések160
Még egyszer a lényegről - néhány további (valószínűtlen) példával166
Két érték összehasonlítása169
A kontrollcsoport171
A korreláció173
Az intelligencia179
Megbízhatóság és érvényesség181
A tesztanyagok kiválasztása183
Az "öröklődés-környezet" kérdés186
A és B intelligencia189
A faji kérdés190
A fejlődés menete: Piaget192
Motivációs mechanizmusok198
A nem-specifikus afferensek és az "arousal"200
Az arousal és az EEG203
Az autonóm idegrendszer206
A limbikus rendszer210
Az alvás és a napszakos ritmus212
Homeosztatikus mechanizmusok216
A fájdalom220
A szexuális motiváció222
Az explorációs viselkedés, az arousal és az ambivalencia223
Emóció és motiváció: társadalmi szempontok228
Az emóciók, a motiváció és az arousal228
Az emóció és az intellektuális szint233
A félelem okai235
Az emóció és a szociális struktúra237
Az altruizmus magasabb rendű állatoknál240
A játék, az unalom és az izgalom keresése242
Az ember ambivalens természete247
Érzékelés és percepció251
Szenzoros ingerlés253
Szenzoros kódolás260
Térpercepció263
A percepció és az érzékelés megkülönböztetése269
Szerveződés a percepcióban274
Emlékképek277
Gondolkodás és nyelv283
Tudatos és tudattalan283
A tudat viselkedéses jelei285
Belátás és célirányosság288
Kommunikáció és nyelv291
A nyelv tanulása295
Problémamegoldás embernél: laboratóriumi vizsgálatok297
A felfedezés, a feltalálás és a logika299
A pszichológia és a tudományos módszer307
A neurológiai elképzelések szerepe311
A neurologizálás további korlátai. pszichológiai konstrukciók316
Következtetés a viselkedésből318
A szóbeli beszámoló jelentése320
Saját pszichikumunk megismerése325
Tudomány és pszichológia327
Szakkifejezések magyarázata331
Kiegészítő irodalom347

Donald O. Hebb

Donald O. Hebb műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Donald O. Hebb könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A pszichológia alapkérdései A pszichológia alapkérdései
Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba