Előszó
Mi lesz velem középiskolában? Vajon befogadnak-e új társaim, vajon találok-e közöttük új barátokat? Lehet, hogy ez csak a külső megjelenésemtől függ, attól, hogy márkás cuccokban járok-e? Ezek a szorongató kérdések minden 14-15 évesben felébrednek az első tanítási napokban. Kétségtelen, az első benyomás nagyon fontos, és általában a külső megjelenéstől függ, f hogy rokonszenvet érzünk-e egymás iránt. Ám az első pár szó nem dönt el véglegesen semmit, legfeljebb az derülhet ki, hogy körülbelül hasonló-e az ízlésünk, a kedvenc együttesünk, hobbink, van-e tesónk, jó fejek-e" a szüleink, vagy örökké mindenért korholni szeretnek. Vajon mi az oka annak, hogy néhányan könnyen kötnek új barátságokat, minden helyzetben gyorsan feltalálják magukat, míg mások félszegen félrevonulva, esetleg irigykedve nézik harsányabb társaikat? Létezik-e velünk született lelki alkat? Magunkkal hozzuk-e örökségként természetünket is, mint a hajunk és szemünk színét, testmagasságunkat? Összefügg-e a kedély a testi adottságokkal, igaz-e, hogy a sovány alkatú ember barátságtalanabb, szorongóbb, a ducik pedig vidámabbak? Ezekre a kérdésekre a tudósok régóta keresgélik a választ. Mi is körbejárjuk ezt az érdekes témakört. Elöljáróban azonban már most elmondható, hogy az emberi személyiség kialakulásában nagy szerepet játszik környezete, vagyis az a körülmény, hogy a gyermek kit utánoz, kitől kér tanácsot, mennyire önálló döntéseiben. Fontos, hogy a serdülők ne féljenek a kudarcoktól, mert akkor nem mernek dönteni. A szerencsés tanulókat a családjuk akkor is szeretettel veszi körül, ha megbuknak. Mivel járulhattok hozzá ti magatok, hogy nálatok is ilyen legyen a légkör? Minden szülő arra vágyik, hogy gyermeke többre vigye, mint ő maga. S minél kevesebb megbecsülésben részesül munkahelyén, annál inkább fontos lesz számára a remény, hogy te többre viszed, szebb, megbecsültebb munkád lesz. Ezért is fontos a szülőknek a te jó bizonyítványod. Semmivel nem érheted el könnyebben, hogy nagynak, felnőttnek kezeljenek a szüleid, mint ha jól tanulsz iskoládban. Manapság azonban igen nehéz a nemzedékeknek közös nyelvet találni egymással, hiszen már az általános iskolában tapasztalhatták szüleid, ha segíteni akartak neked a tanulásban, hogy mindent másképp tanítanak, mint az ő idejükben, a történelmet, de a matematikát is. Ez egy olyan tankönyv, amit érdemes közösen olvasgatni esténként, és megbeszélni, vajon saját tapasztalataitok szerint igaz-e, vagy hamis a beszélgetésekhez ajánlott szövegek tartalma. A suliban persze lesznek azért rázós kérdések is, hiszen meg kell tanulni bizonyos szavakat, alapfogalmakat, de a lényeg mégis csak az, hogy nyitottabb szemmel járjatok a világban e tantárgy hatására, jobban ismerjétek meg önmagatokat is, és minél kevesebb csalódás érjen benneteket az életben. Bizonyára észrevettétek már, hogy modern korunkban jobban tud érvényesülni az a fiatal, aki szeret olvasni. Ez a tankönyv arra is törekszik, hogy megszerettesse az olvasást. Mivel minden társadalomtudomány egy tőről fakad, lényegében az emberről szól, sok olyan összefüggésre fogtok rábukkanni a lélektani, etikai, szociológiai, politikai fejezetekben, amelyekről már hallottatok irodalom és történelem órákon. E tantárgyi modul egyik célja éppen ez: szintetizálni, összegezni az eddig tanultakat. Ezért könyvünk fő címei „Beszélgetések..." Tanári segítséggel meg lehet beszélni a titeket leginkább foglalkoztató kérdéseket, esetleg bővítve is a tankönyvi ajánlatban szereplő szövegeket és kulcsszavakat.
Vissza