A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
„Tudunk valamit, amit a huszadik század kezdetén még elképzelni sem tudtak: hogy a technikai haladás és a barbárság immár nem összeegyeztethetetlen (John Lukacs) Kedves Olvasó! Egy ízben egyik...
Tovább
Előszó
„Tudunk valamit, amit a huszadik század kezdetén még elképzelni sem tudtak: hogy a technikai haladás és a barbárság immár nem összeegyeztethetetlen (John Lukacs) Kedves Olvasó! Egy ízben egyik tanítványa Cí-lu így szólt Konfuciuszhoz, az ókori kínai filozófushoz: „ Wei fejedelme vár téged, mester, hogy veled kormányozzon. Mit szándékozol tenni legelőször? " A mester így felelt: „A legfontosabb volna: kijavítani a neveket (cseng miiig)." C'i-lu azt mondta: „Ha ezt teszed, mester, ugyancsak célt tévesztesz! Miért kellene kijavítani (a neveket)?" A mester pedig így szólt: „Milyen vadember vagy te, Ju! A nemes ember óvatos tartózkodást tanúsít mindenben, amihez nem ért. Ha a nevek nem helyesek, akkor a szavak nem felelnek meg (a dolgoknak). Ha a szavak nem felelnek meg (a dolgoknak), akkor a tettek (v. szolgálatok) nem sikerülnek. Ha a tettek nem sikerülnek, akkor az illem és harmónia (li jo) nem virágzik. Ha az illem és harmónia nem virágzik, akkor a különböző büntetések nem arányosak (a bűnökkel). Ha pedig a büntetések nem arányosak, akkor a nép azt sem tudja, hogyan mozgassa kezét és lábát. - Ezért a nemes ember olyan neveket ad (a dolgoknak), hogy azokat mindig mondani (helyesen használni) is lehessen, és kimondva őket, mindig (nekik megfelelően) cselekedni lehessen. A nemes ember beszédében semmi helytelennek nem szabad lennie." A konfuciuszi bölcsesség belátása nyomán a szavak jelentésének tisztázási szándéka az egész könyvön végigvonul, s ez a befejezhetetlen törekvés, a jelek szerint, találkozik olvasóim, tanítványaim elvárásaival A jegyzet előző kiadásait mind a Teleschola Televíziós Iskola hallgatói, mind más, hasonló stúdiumok résztvevői nagy érdeklődéssel fogadták Olyannyira, hogy jó egy éve a második kiadás utolsó, papírhibás példányait is elkönyörögték tőlem. Az időszerűvé vált harmadik kiadás előtt azonban úgy döntőt1 Kínai filozófia, Ókor. Első kötet. Konfuciusz és tanítványai. Beszélgetések és mondások XIII. 3., fordította: Tőkei Ferenc - Akadémiai Kiadó, Budapest, 1962, 115. oldal
Vissza
Tartalom
1. Bevezetés az információelméletbe.................................17
Az információ kifejezés jelentésmódosulásai...............................17
Az információelmélet központi tétele............................................18
Az információ fogalma és paraméterei..........................................19
Az információ kultusza...................................................................23
Az információs rendszer.............................................................................24
2. Bevezetés a kommunikációelméletbe............................27
A kommunikáció kifejezés értelmezése........................................27
A kommunikációs folyamat szintjei...............................................28
A-szint, a technikai problémák szintje.........................................................29
B-szint, a szemantikai problémák szintje....................................................29
C-szint, a hatékonyság szintje....................................................................29
A kommunikációs rendszer elemei................................................30
Információforrás (közlő)..............................................................................32
Üzenet' (kibocsátott üzenet, közlemény, közlés)........................................32
Üzenet" (fogadott üzenet, közlemény, közlés)............................................33
Rendeltetési hely (befogadó, értelmező)....................................................33
Kibocsátott jel (jel').....................................................................................33
Fogadott jel (jel").........................................................................................34
Műszaki-szervi adó (adó")...........................................................................34
Szemantikus adó (adó')..............................................................................34
Műszaki-szervi vevő (vevő')........................................................................34
Szemantikus vevő (vevő")...........................................................................34
Csatorna, illetve társadalmi közeg..............................................................34
Műszaki-szervi, illetve kommunikációs-szemantikus zaj............................35
A kommunikáció mint interakció...................................................36
Kommunikációs támpontok...........................................................37
A kommunikáció mozzanatai.........................................................38
A kommunikáció mint tranzakció..................................................39
A kommunikáció formái...............................................42
Én-kommunikáció............................................................42
Interperszonális kommunikáció..................................43
Csoportkommunikáció..............................................43
Tömegkommunikáció...........................................................44
3. A tömegkommunikáció...................................................45
Tömegtermelés és tömegkommunikáció......................................45
A tömegkommunikáció társadalmi funkciói..................................47
Tájékoztatás-tájékozódás...........................................................................47
Kormányzás-közigazgatás...........................................................47
Érték- és normahordozás...........................................................................48
Szórakoztatás.............................................................................................48
A tömegkommunikációs rendszer.................................................49
Kommunikátor-gépezet...............................................................................50
Információtermelők.....................................................................................53
Tömegkommunikációs közönség...............................................................57
4. A befolyásolás.................................................................65
A meggyőzéssel kapcsolatos tanítások........................................65
A befolyásolás információ-kommunikációelméleti alapjai...........69
A befolyásolás genetikai, illetve társadalomlélektani alapjai.......70
A befolyásolás nem szándékos és szándékos formái..................73
A nyílt meggyőzés formái..............................................................................75
A rejtett befolyásolás..................................................................................77
A politikai propaganda vázlatos története....................................78
A nácizmus kemény politikai propagandája..................................82
A Kádár rendszer puha politikai propagandája.............................88
Egyházi nézetek a propagandáról, a tömegkommunikációról.....93
A befolyásolás korlátai...................................................................98
5. Befolyásolási technikák................................................105
A kommunikátor interaktív készségei..........................................106
A személyészlelés, a benyomásalakítás, az attribúció javítása...107
Benyomáskeltés, kapcsolatépítés...........................................111
A nemverbális kommunikáció gesztusai......................................117
A beszéd- és az íráskészség fejlesztése......................................122
A közlések nyelvi formájának befolyásolási technikái................125
A közönség közvetlen befolyásolásának módszerei...................133
A reklám befolyásolási technikái..................................................137
6. A szervezett hírtovábbítás típusai................................145
A szervezett hírtovábbítás előtörténete.......................................146
A sajtó hatalmi tényezővé válása és ellenőrzése.........................148
Hírekkel, reklámmal kereskedő és világnézeti sajtó....................153
A penny- vagy sárga újságok arculata.........................................155
A tömegsajtó mint a privilegizált magánérdek szolgálója...........157
A magyar sajtó történetének vázlata............................................161
7. A zsurnalisztika alapjai.................................................171
A nyomtatott és az elektronikus médiacsoport jellemzői............172
A médiacsoportok rendszere........................................................175
A műfaj fogalma............................................................................184
A sajtóműfajok rendszere.............................................................187
A sajtóműfajok szerepe.....................................................192
8. A hír...............................................................................197
A hír fogalma.................................................................................198
A hír értéke....................................................................................200
Kemény és puha hír......................................................................202
A hír objektivitása.........................................................................203
A hír bevezető része......................................................................214
Fordított piramis szerkezet...........................................................217
A cikkeket felvezető lead..............................................................219
Körszerű szerkezet........................................................................222
A hírírás munkafolyamata............................................................224
9. Tudósítás, nyilatkozat interjú.......................................231
A hír és a tudósítás összehasonlítása..........................................232
Hogyan írjunk tudósítást?............................................................233
Az interjú és a nyilatkozat fogalma...............................................235
Az interjú készítés szakaszai.........................................................240
A kérdezés technikája...................................................................249
10. Publicisztikai műfajcsoport........................................257
A publicisztika kifejezés gyökerei, tartalma.................................257
Főbb publicisztikai műfajok..........................................................263
A jegyzet mint a publicisztikai műfajok gyűjtőneve...................................263
A jegyzet mint önálló publicisztikai műfaj..................................................263
Vezércikk..................................................................................................264
Kommentár vagy hírmagyarázat...............................................................267
Glossza vagy széljegyzet..........................................................................268
Karcolat és tollrajz....................................................................................269
Nyílt levél..................................................................................................270
Tárca vagy feuilleton.................................................................................273
Recenzió vagy műismertetés....................................................................274
Kritika vagy műbírálat...............................................................................276
Esszé........................................................................................................279
A publicisztika a mai médiákban..................................................279
Publicisztika a New York Times-nál..........................................................280
Publicisztika a TV Híradóban....................................................................281
11. A riport műfajcsoport..................................................285
A riport mint tudósítás..................................................................285
Az irodalmi eszközökkel megformált riport..................................287
A riport mint komplex műfajcsoport.............................................290
Részletek Móricz, Karinthy és Csoóri riportjaiból.......................293
Riport vagy feature........................................................................300
12. Módszertan..................................................................303
Információgyűjtés megfigyeléssel................................................304
Dokumentumok feldolgozása, tartalomelemzés..........................306
A kérdezés szociológiai módszerei..............................................309
Kérdezés kérdőív segítségével.................................................................310
Szociológiai felvétel interjú segítségével................ ................................312
Híradó típusú műsorok témajavaslata..........................................313
Szinopszis, irodalmi forgatókönyv...............................................317
Technikai forgatókönyv, a filmkészítés szakkifejezései......322
A riportkészítés forgatókönyv-vázlata..........................................326
Televízió híradó adástükre, forgatókönyve..............................329
Bevezetés az újságkészítésbe......................................................337
A kézirat.......................................................................-342
A hatalomváltás kora........................................................348
Bajban a fejlett világ is..................................................................350
Privilégium lett a munka...............................................................352
Újbarbárok a láthatáron?........................................353
Közeleg a kisebbségek órája?......................................................354
A negatívból a pozitív szabadságba................................357
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.