Estoraz | |
Eszterházy Miklós herceg a ravatalon | 7 |
Haydn elindul a visszaemlékezés útján: harminc év | 9 |
Miklós herceg ingerült megjegyzései II. József szabadgondolkozásáról. Ez a Haydn-zenét is érinti! | 10 |
Haydn és a világtörténelem: a papa nem élt elefántcsonttoronyban | 13 |
Minek a halálhoz feudális nagyszínház? | 18 |
A világ egy vízcseppben: a francia forradalom egy estorazi bábszínházban | 19 |
Haydn egy szabadgondolkozó pappal beszélget; világtörténelmi konklúziók | 24 |
József császár ideiglenes koporsója, Miklós herceg végleges véleménye | 27 |
Haydn házasságáról beszél és - pártfogolja Luigia Polzelli énekesnőt | 30 |
Miklós herceg Rómában - és Róma után: Kismarton? | 34 |
Versailles bűvölete | 36 |
Miklós herceg a magyar nemesi testőrség kapitánya | 41 |
Bessenyei és Haydn | 42 |
Haydn a magyar testőrök között | 45 |
Haydn-ünneplés az Operában | 49 |
Eszmélkedés a bolond maszkabálokról | 52 |
Haydn apja az Eszterházi Impériumban; egy burleszk epizód | 55 |
Trió a vadászlakban: téma - egy jó ebéd; hangszerek: Haydn, Haydn édesapja és egy kacér kis énekesnő | 60 |
Macskazene - oratórium helyett (atyai csalódás) | 63 |
Ochsenmenuett (császárnő is van) | 68 |
Bábszínház: Philemon és Baucis: a császárnő Haydn csodálatos házaséletéről prédikál | 71 |
Ravatali intermezzó | 72 |
Luigia Polzelli: Itália démona | 73 |
Eszterházi operák | 76 |
Nagy beszélgetés Wolfgang Amadeussal | 79 |
Haydn elmondja a Búcsú-szimfónia történetét | 82 |
Mozart felolvassa apja levelét Haydnről | 84 |
Ős-őskori emlékek: Haydn aláírja harminc évvel ezelőtt az "estorazi" szerződést | 87 |
Régi karmesterek régi hangszerek | 90 |
Az évszakok... amiből majd Az Évszakok születnek | 93 |
Haydn Londonba | 99 |
London | |
"Egy ló: az egy ló", és... egy princessz közben egy princessz | 103 |
Túlvilági gyertya, evilági hercegnő; Haydn itt is, ott is otthon van? | 110 |
Wolfgang Amadeus Mozart | 113 |
És ami jóval kevesebb - egy kóbor énekesnő | 119 |
Haydn az ascoti lóversenyen | 126 |
A szerző bemutat egy lelkes és józan angol hölgyet, - egy londoni világjáró hangversenyügynököt, - és végül egy eléggé ásatag világnézettel rendelkező sznob grófot: a társaság bemutatása elkerülhetetlen, mivel mind a hárman nagyon sokat írtak Haydnről londoni útjával kapcsolatban, persze nem annyira a valóságban, mint ebben a regényben | 134 |
Kezdődnek Salomon úr feljegyzése: Haydn útja London felé: zenei, templomi, társasági kalandok a kölni érseknél, Beethoven is átvonul a színen | 136 |
A hatvanéves Haydn első szembesítése a tengerrel Calais városában; hajóút: a londoni külváros | 143 |
Haydn Bland úr házában: kóristák, kutyusok, családtagok | 153 |
Salomon úr lakásán | 160 |
Haydn találkozik Händel utolsó barátnőjével; pontosabban: a Händel-zenével | 163 |
Haydn álma | 167 |
Händel Rodelindá-ja | 176 |
Opera buffa-dolgok, de a valóságban (egy olasz szakács) | 178 |
Haydn és a skót "népi" énekesek | 184 |
Miss Dill durva gúnyolódása Haydnről | 188 |
Haydn "a népdal alfa és omega" - de ez a tétele egyelőre nem népszerű | 190 |
Protestáns bajok, katolikus bajok Haydn körül. Salomon nagy riportjai Haydn mellett a londoni lapokban; Haydn változatlanul humoros széljegyzetei a Haydn-pletykákról és Haydn-legendákról | 191 |
Egy katolikus hölgytársaság percről percre katolikusabb lesz és a végén Woodhall úr el akarja rabolni Haydnt Salomon úrtól | 196 |
Egyelőre csak egy koncertra sikerül rabolnia; bonyodalmak Davide olasz tenorista körül | 202 |
Davide szeretőjének levele Rómából Salomon úrnak | 206 |
Haydn nagy monológja: mért Londonba jött? mért nem ment Itáliába? | 209 |
Londoni operatársulatok harca: egyik a királyé, másik a trónörökösé | 210 |
Zajos operaelőadás Londonban, majdnem parlament | 216 |
Haydn újabb nagy magánbeszéde | 220 |
Egy rajongó hölgy levele Haydn londoni sikereiről; Haydn diadalútja: Salomon diadalútja is. A levél egyébként Salomon úr feljegyzéseinek romantikus fináléja | 227 |
Kezdődnek a walesi herceg barátjának naplói; nyomortanyák után üvegházak; a nápolyi követség Londonban; narancsfák és oltárképek | 236 |
Egy nápolyi gitáros nő az "életre" oktatja Haydnt | 241 |
Haydn egy gyerekszobában; walesi herceg barátja elmélkedik a modor örökkévalóságáról | 247 |
Haydn parasztnótákat énekel; Haydn emlékei a rohraui búcsúról | 251 |
Utcai zendülés Londonban, "á l'anglaise", - Haydnnek elég nehezen is megy a fejébe | 256 |
Haydn olaszos kosztümjét próbálja, de "haydnos" kommentárokat fűz hozzá Mozartról, barátnőjéről, Istenéről | 260 |
Haydn Ariadné-jának előadása egy hölgytársaságban; egy olasz kasztrált: női maszkban, korabeli újságcikkekben sincs hiány | 263 |
Haydn magyarázata az Ariadné-hitregéről: angol hallgatóinak bizonyára "shocking" | 271 |
Haydn meghívót kap a Saint James's-palotába, a királyné születésnapjának ünneplésére | 275 |
Egy londoni újságcikk, miszerint a "nép hódol"; de a cikk egynémely történelmi kiegészítésre szorul | 277 |
Valóságos farsangi fel-, be- és kivonulás a királyné születésnapjára, - maestro Haydn nem mulasztja el kommentárjait | 280 |
Ajándékok körmenetben a királynőnek (az angolok könyvelik) | 284 |
Haydn is megérkezik a királynői fogadásra; a walesi herceg ajándék-csembalója (kissé pikáns illsuztrációkkal ékes); féltékeny udvarhölgyek viperafészke | 287 |
Haydn és egy rokokó nimfa duója (nem szigorúan zenei értelemben) | 291 |
Haydn és a walesi herceg duója (ez már szigorúbb zenei értelemben) | 294 |
Haydn Brassy bankár vidéki kastélyában; nagy levele a Parkról | 295 |
Haydn a "szellemfaló" sznobok ellen és a két kezükkel fúró-faragók mellett | 299 |
Haydn elkezdi mesélni gyerek- és ifjúkora történetét; beszélgetés Mozarttal egy betlehemről | 301 |
Nászkocsik, halottaskocsik, tolonckocsik | 303 |
Falusi emlékek: mintha csak Brueghel- és ostade-képeket néznénk | 307 |
A klasszikus műveltség Frank-féle változata; hátborzongató népszokások tanulságai; valami a Haydn-ősökről | 311 |
Haydn a körmenetben a kocsikerékkel; keserves ministrálás, boldog harangozás és még boldogabb éneklés a kórusban | 318 |
Haydn a bécsi Szent István-dóm karmestere előtt igyekszik akrobata mutatványokat végezni hangjával | 323 |
Bécsbe kerül a kórista gyermekek intézetébe; Reutter karmester felesége: a kis Haydn és a nagyvilág titkai... | 326 |
A gyermek Haydn a bakon ismerkedik Bécs csodáival | 330 |
De utána ezek a titkok majdhogy meg nem fojtják: ami nagy hiba lenne, mert hiszen éppen énekelnie kell Mme Reutter helyett | 332 |
Énekel, sőt hazudik is a Mme helyett | 337 |
Mária Terézia meglehetősen sokféle vonatkozásban: étkezés, imádság, egyházzenei vélemények, álomfejtés, lovak és - Haydn nem éppen szent nótája szent színe előtt | 341 |
Mária Terézia meglehetősen egyértelmű vonatkozásban | 347 |
És végül legegyértelműbb vonatkozásban: Haydnt kidobja a Szent István-dóm gyermekkórusából | 351 |
"Oh, du lieber Augustin!" | 354 |
Bohémélet? | 360 |
Honvágy a régi dóm-kóristák háza után és egy Boccaccio-jelenet | 363 |
Haydn, majdnem pap lesz, de a "majdnem"-nél nem is jut tovább | 366 |
Zenei fiaskó Mária-Zellben: ott megint se zenész, se pap | 370 |
Ezzel kapcsolatban egy régebbi horroremlék: kasztrálják? | 373 |
Papok után komédiások Haydn életében: maskarás találkozás Bernardonnal, a bécsiek dédelgetett clowjával és vígjátékírójával | 375 |
Haydn első nagy "szerződése": zenét ír Bernardon komédiájához; közben Bernardon úr mint író, színész és zenész - kiadósan bemutatkozik | 379 |
Bernardont egy sánta, de hatalmas úr megbuktatja, sőt száműzi Bécsből | 384 |
Haydn és Bernardon báb-darabbal búcsúznak | 387 |
Haydn a Michaelerhausba költözik: Metastasio olasz tragédiaíró és librettista a szomszédja; ennek következményei lesznek | 388 |
Íme a következmények: Haydn megismerkedik Porporával | 392 |
Haydn Porpora tanítványa és "inasa"; Haydn öltözteti gazdáját: színpadra kívánkozó jelenet | 397 |
Haydn egyedül Porpora ruhaszekrényével: ezek a ruhák Haydn számára az opera, az élet, a szerelem, Velence! És? Az élő velencei követ is megjelenik nemkevésbé élő barátnőjével | 401 |
Haydn, Porpora, a velencei követ és barátnője megérkeznek Bad Mannersdorfba; egy tizennyolcadik századi "nocturne" négy szereplővel | 405 |
Luck a társaságban; Haydn zongorázik, álmok Velencéről; emlékek anyjáról | 409 |
Megismerkedik Fürnberg gróffal, Haydn intimusu vallomásokat hall tőle | 412 |
Haydn ifjúkori és öregkori vonósnégyeseiről beszél | 412 |
Szüreti mulatság; Haydn örök vonzalma a gyerekek iránt (neki nincs... a londoni gyermekkórus...) | 418 |
Haydn Morzin grófékhoz kerül; részeg vadásztársaság, csábító grófnő, lovaglás az erdőben; egy jósnő | 423 |
Herschel csillagász filozófiája; Haydn megborzad | 428 |
A maestro leesik a lóról | 431 |
Nagy commedia dell'arte egy bécsi fodrászműhelyben a legújabb parókákkal: de ez a komédia egy majdnem tragikus házasság előjátéka | 432 |
A bécsi fodrász két lánya; Haydn először a "szent" gyermeknek udvarol | 434 |
A "szent" gyermek költői szentbeszédben egy majálison kosarat ad Haydnnek | 437 |
Haydn esküvője (egypár előjátékkal) | 440 |
Haydn Morzinéktól az Esterházyakhoz: ez egyúttal Haydn önéletrajzi elbeszélésének vége | 445 |
A walesi herceg barátja bejelenti, hogy krónikája befejezéseképpen Haydn Orpheus-áról fogja beszéltetni a maestrót Orpheus | 447 |
Ez a fejezet a százharmincnegyedik oldalról szól | 489 |
És ennek megfelelően kezdődik Pythia Crane elvele Rebecca Schroeterről, Haydn rajongójáról; Rebecca szempontjából "baj van" a sógornővel, Corona Schroeterrel Goethe szerelmi, színészi és művészi eszményképével | 489 |
Rebecca Schroeter kétségtelenül szerelmes Haydnbe; Haydn és Rebecca találkozása | 494 |
Haydn (jellemével ellentétben) kissé tapintatlan: a szerelmes Rebeccának egy londoni színésznőről beszél; a színésznő Haydn tanítványa, festők mdoellje, viszont egy bohém kocsmában a hűség eszményképének távolról sem modellje | 496 |
Rebecca féltékeny; egy falióra és egy kaleidoszkóp | 502 |
Haydn lázálma: fekete indiszkréciók feleségéről | 508 |
Szerelem? "ka gwaltiges Thema" | 514 |
Haydn: a népdal minden! | 515 |
Rebecca meg "mindent Haydnért!" - ennélfogva nyomdába, templomba, szubrett-tanyára, szabóműhelybe | 520 |
Haydnt Hoppner lefesti | 523 |
Haydn oxfordi doktor lesz; Rebecca titokban Haydn nyomában | 525 |
Oxford | 528 |
Haydn pedánsan beszámol Rebecca-barátságának okairól | 534 |
Händel Messiás-a és Haydn: Hét Szó | 536 |
Rebecca a "döntő" találkára várja Haydnt | 541 |
Mozart meghalt | 543 |
Bécs | |
A weimari herceg Goethétől kér tanácsot egy Haydn-koncerttel kapcsolatban | 551 |
Haydn és kora történelme | 551 |
Nelson és Lady Hamilton | 555 |
Haydn harca művészetéért és Istenért a művészietlen és istentelen klerikálisok ellen (Goethe tapsol) | 560 |
Haydn derűje meggyógyítja Goethét | 566 |
Haydn és Beethoven | 567 |
Goethét tovább izgatja e találkozás problémája (ő egy személyben szeretne lenni mindkettő) | 570 |
Klasszikus elegancia és romantikus hanyagság kérdései | 572 |
A Teremtés | 575 |
Van Swieten báró állítólagos zsarnokoskodása | 580 |
Az öreg Haydn: a legmodernebb Haydn | 585 |
Haydn egy művelt és nagyvilági társaságban összes műveinek értelmező katalógusán gondolkozik, sőt dolgozik | 589 |
Haydn "romantikus válságá"-nak emlékei | 591 |
A nagy vallomás Erdődynek a nagy kvartettekről | 598 |
Lábfájósak fogadalmi temploma | 605 |
Haydn hamis halálhíre Párizsban | 607 |
Viszont az élő Párizs jön el Bécsbe; Napóleon "követei" tisztelegnek az öreg mesternél | 608 |
"Guten Abend, Herr Haydn!" | 614 |