I. | |
A dogmatika és dogmatörténet viszonya | 1 |
A dogma történetisége | 1 |
A dogmatörténet módszere | 2 |
A dogmafejlődés elméleti problémája | 3 |
A dogmatörténeti kérdés | 8 |
II. | |
A dogmatikus gondolkodás történelmi feltételei | 12 |
Tanképződés a zsidóságon belül | 13 |
A monoteizmus tétele | 14 |
A törvény értékelése | 14 |
Üdvtörténet és apokalyptika | 15 |
Bölcsességi irodalom | 17 |
A diasporazsidóság szellemi adaléka | 18 |
A keresztény tanképződés kettős gyökere | 20 |
A dogmafejlődés ujszövetségi alapjai | |
Jézus küldetéstudata | 21 |
Az Őskeresztény közösség tanuságtétele Jézusról | 23 |
A szentpáli és szentjánosi teológia | 26 |
A szentírási kánon jelentősége a dogmatörténetben | |
Az ószövetségi kánon | 28 |
Az ujszövetségi kánon | 30 |
A dogma lehatárolása a szentírási kánon által | 31 |
A dogmatikus gondolkodás kialakulásának nyelvi feltételei | |
A nyelv és dogma közötti összefüggés | 33 |
A héber gondolkodás és nyelv adottságai | 34 |
A görög gondolkodás és nyelv adottságai | 34 |
Az arám gondolkodás sajátossága | 36 |
A latin gondolkodás sajátosságai | 38 |
A zsidóság viszonya a kereszténységhez, evangeliumához | 39 |
III. | |
Az őskeresztény közösség kultikus élete | 42 |
A feltámadott Krisztus imádása | 42 |
A "Szent, Szent, Szent" átvétele a templomi liturgiából | 43 |
Triadikus formulák | 45 |
A Szentlélek működése és gnosztikus enthuziazmus | 46 |
A kinyilatkoztatás és inspiráció | 46 |
A Szentírásban | 46 |
A permanens kinyilatkoztatás | 49 |
A kinyilatkoztatás az egyházatyák szerint | 51 |
Praeparatio evangelica | 60 |
A tipológia és allegoria | 62 |
A kereszténység és zsidóság közti vita pontjai | 65 |
A gondolkodásmód dejudaizálódása és a struktura judaizálódása | 67 |
A kereszténység és a klasszikus gondolkodásmód párbeszéde | 68 |
A kettős dialogus eredménye | 74 |
Az előző korok teológiai értékelése: "Őrá várnak a nemzetek" | 83 |
IV. | |
A Konstantin előtti kor szellemi áramlatai és eretnekségei | |
A gnózis | 86 |
A gnózis által kiváltott krízis az egyházban | 90 |
Gnosztikus rendszerek | 93 |
Az eretnekség és ortodoxia határán | 93 |
Eretnek zsidókereszténység | 95 |
Tatianosz enkrat izmusa | 96 |
Elszakadás a törvénytől és a prófétáktól | 98 |
A keresztény gnózis | 111 |
Alexandriai Kelemen | 112 |
Origenész | 118 |
A montanizmus: az uj prófécia | 121 |
Hermetizmus, uplatonizmus, manicheizmus | 128 |
Hermetizmus | 128 |
Manicheizmus | 129 |
Ujplatonizmus | 132 |
V. | |
A katolikus egyház hite a Nikaiai zsinat előtti korban | |
Az apostoli folytonosság kritériumai | 137 |
A keresztény teológia és apokalyptika | 141 |
A természetfölötti rend | 149 |
Az üdvösség tartalma és értelmezése | 158 |
A kegyelem közveítője: az egyház | 168 |
VI. | |
A teológia helyzete a Nikaiai Zsinat /325/ előtt | 170 |
Antiochia és Alexandria teológiáj a Nikaiai Zsinat előtt | 174 |
A szír teológia Nikaia előtt | 177 |
Krisztus istensége | 179 |
A Logos teremtmény? | 189 |
Ariusz teológiája | 196 |
A Nikaiai Zsinat hitvallása | 202 |
VII. | |
A Nikaiai Zsinat utáni kor | |
A "humosziosz" mint vitatéma 325 után | 214 |
A Nikaia utáni polemia vezető személyiségei | 217 |
Helyi zsinatok Nikaia után | 220 |
Az arianizmus győzelme | 224 |
Teológia álláspontok 325-362 között | 226 |
VIII. | |
A Szentlélek istensége kérdése | 229 |
A Szentlélek istenségének kérdése | 230 |
A Szentlélek istenségének bizonyítása | 233 |
Terminologiai tisztázás: "uszia"-"hyposztaszisz" | 238 |
A kappadokiaiak teologiájának értékelése | 241 |
IX. | |
A Konstantinápolyi /II. egy/ Zsinat 381-ban | |
A zsinat előzményei | 246 |
A zsinat hitvallása | 248 |
A konstantinápolyi és nikaiai hitvallás összehasonlítása | 250 |
A konstantinápolyi hitvallás tanítása | 257 |
A konstantinápolyi hitvallás keresztségi hitvallás | 260 |
A hitvallás az eurcharisztikus liturgiában | 261 |
A "filioque" | 262 |
X. | |
Az istenember személye körüli vita | |
A krisztológia Kalkedon előtt | 265 |
A IV. századi krisztológia: Ankyrai Markellosz és Apollinárisz | 271 |
Az apollinarizmus hatása | 275 |
A krisztologiai fejlődés a latin Nyugaton | 281 |
Nesztoriosz és Szent Cyrill vitája | 282 |
XI. | |
Az Efezusi /III. egy/ Zsinat 431 | 287 |
XII. | |
Az Efezusi Zsinat után | |
Cyrill és az antiochiaiak | 289 |
XIII. | |
A Kalkedoni /IV. egy/ Zsinat 451 | |
Előzményei | 291 |
A kalkedoni dogma | 292 |
A monofizitizmus, monoteletizmus | 301 |
XIV. | |
A természet és kegyelem | |
A keresztény antropológia helyzete | 308 |
A kegyelem paradoxonja | 314 |
A kegyelem és tökéletesség | 321 |
A természet és kegyelem | 327 |
XV. | |
Az ortodox hitegység | |
A hagyomány | 329 |
A II. Niaiai /VII. egy./ Zsinat 787 | 333 |