kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
I. kötet | |
Általános szentségtan | 1 |
Mit ért misztériumon az újszövetségi Szentírás? | |
Az evangéliumok | |
Szent Pál | |
A misztériumok jelszerűsége | |
Isten önmagát mondja bele a teremtésbe és egyéb tetteibe | |
Ez az anagvilág felhasználásával történik | |
Isten üzenetét és a mi válaszunkat az Egyház szakramentális formában közvetíti | |
Hogyan jelzik a szentségek a Krisztus-misztériumot? | |
A szentségi jelek alkotórészei | |
A szentségek hatékonysága | 9 |
Mit jeleznek és közvetítenek a szentségek? | |
Megszentelő kegyelmet | |
Szentségi kegyelmet | |
A szentség kiszolgáltatása nemcsak kegyelemközlés, hanem az Egyház kultikus cselekménye is | |
Character indelebilis | |
A szentségek hatékonyságának módja | |
Dologi teljesítmény formájában/ex opere operato/hatnak | |
Mik következnek és mik nem következnek az "opus operatum" tanából? | |
A szentségek újraéledése | |
Hogyan jön létre a szentségi hatás? | |
A szentségek szerzője és száma | 19 |
Mind a hét szentség szerzője Krisztus | |
Krisztus nem közvetve, hanem közvetlenül rendelte a szentségeket | |
Mennyiben intézkedett Krisztus a szentségi jel milyenségére vonatkozólag? | |
Miért éppen ezt a hét szentséget rendelte Krisztus? | |
A szentségek kiszolgáltatója és felvevője | 24 |
A szentségek kiszolgáltatója | |
Aki arra személyes felhatalmazást kap | |
Szükséges továbbá a megfelelő szándék | |
Érvényes a szentség a kiszolgáltató hite, etikai elvei és viselkedése, továbbá kegyelmi állapota híján is | |
A szentségek felvevője | |
Az érvényes szentségfelvétel feltételei | |
Alkalmasság | |
Szándék | |
Nem feltétlenül szükséges az igazhitűség vagy erkölcsi felkészültség | |
A szentségek méltó vagy gyümölcsöző felvétele | |
A szentség felvételével kapcsolatos pasztorális problémák | |
Néhány vitatott kérdés | 31 |
A szentelvények | |
A nem-keresztény szentségek | |
Az un. ószövetségi szentségek | |
"Sacramentum naturae" | |
A szentségek meghatározása | |
Felhasznált irodalom | 36 |
Az eukarisztia | |
Bevezetés az eukarisztia teológiájába | 39 |
"A keresztény élet forrása és tetőpontja" | |
Az eukarisztia "titka" | |
Az eukarisztia teológiájának rövid története | |
Az eukarisztia és a nem-katolikus keresztények | |
Hálás megemlékezés ünnepi lakoma keretében | 46 |
Az utolsó vacsora szertartása | |
A megjelenítés elrendelése | |
A lakoma egyesülést jelez és eszközöl | |
Jézus tevőleges jelenléte a mi eukarisztikus lakománkon | |
Az eukarisztikus lakoma kultikus lakoma | |
Jézus és az egyház áldozata | 52 |
Jézus élete és halál akultikus jellegű áldozatbemutatás volt | |
Az utolsó vacsora a golgotai áldozat elővételezése volt | |
Az eukarisztika ünneplése kultikus jellegű áldozatbemutatás | |
Hogyan viszonylik egymáshoz Krisztus áldozata és az Egyház áldozata? | |
A szentmise relatív jellegű áldozat | |
A kétféle áldozat egymáshoz való viszonya | |
Az azonosság alapja: az eukarisztia ünneplése reál-szimboluma | |
Hogyan lesz a mi áldozatunkká? | |
A szentmisének melyik részében és mi által jut kifejezésre az, hogy itt is áldozatról van szó? | |
A szentmise áldozati hatásai | |
Engesztelő áldozat is lehet | |
Holtakért és szentek tiszteletére is be lehet mutatni | |
A szentmise értéke | |
Jézus szómatikus-szubsztanciális jelenléte | 64 |
Ennek a jelenlétnek bizonyítása | |
A biblia tanúsága | |
Az Úr teste és vére ellen vét | |
Krisztus tetében való részesedés | |
Ez az én testem... Ez azén vérem | |
A szómatikus jelenlétet az utolsó vacsora körülményei is igazolják | |
A kafarnaumi zsinagógában elhangzott igéret | |
A szenthagyomány tanúsága | |
Didaché, Ignatius, Iustinus, Irenaeus, Cyprianus, Origenész, az Aberkiosz-féle felirat, a Palatinus dombon talált felirat | |
Hogyan lesz Krisztus jelenlevővé az eukarisztiában? | 73 |
Hogyan következik be az, hogy Jézus jelenvalóvá válik? | |
A megjelenülés útja az átlényegülés | |
Az átlényegülés "klasszikus" értelmezése | |
Mai törekvések az átlényegülés értelmezésében | |
Antropológiai szempontok érvényesítése | |
Fenomenológiai elemzések igénybe vétele | |
A köznapi nyelvhasználat lényeg-fogalma | |
Milyen Krisztus van jelen a színek alatt? | |
A két szín mindegyike alatt jelen van az egész Krisztus | |
Mindegyik színnek bármelyik része alatt jelen van az egész Krisztus | |
Hogyan lehetséges, hogy Krisztus testének és vérének eukarisztiás jelenléte nem esik érzékeink alá? | |
Az eukarisztia szentségi hatásai | 92 |
Első hatása ekkléziológiai jellegű | |
Az Egyház egységének jele és táplálója | |
Igen-t mondás az új szövetségre | |
A titokzatos test feladatainak vállalása | |
Nem magánájtatosság, hanem a közösség ünnepe | |
Szótériológiai hatás: sajátságos módon eszközli a Krisztussal való bensőséges egyesülést | |
A Krisztussal való egyesülés kegyelmeket is biztosít | |
Elsősorban megszentelő kegyelmet | |
Másodsorban segítő kegyelmeket | |
Miben keressük az eukarisztia szentségi kegyelmét? | |
Jövendő feltámadásunk és üdvösségünk záloga | |
Mik szükségesek az eukarisztia ünnepléséhez? | 101 |
A szentségi jel anyaga és formája | |
Az eukarisztia anyaga buzakenyér és szőlőbor | |
Szentségi formáját a konszekrálás szavai alkotják | |
A szentség létrehozója és kiszolgáltatója | |
Létrehozója | |
Kiszolgáltatója | |
Az érvényességhez nem szükséges a miséző vagy kiszolgáltató hite | |
Kik részesülnek az eukarisztia hatásaiban? | |
A hatások közvetítésének kétfélesége | |
A hatások közvetítésének feltételei | |
Utószó | 107 |
Felhasznált irodalom | 109 |
Tartalomjegyzék | 113 |
II. kötet | |
Előszó | 1 |
A keresztség szentségi jellege | 3 |
A keresztség szentségének előzményei | |
A keresztség az ősegyház gyakorlatában | |
A keresztség mint szentség | |
Keresztség és hit, keresztség és mágia | |
A keresztség szentsége és a szenthagyomány | |
A keresztség hatásai | 8 |
Beiktatás a keresztény közösségbe | |
Az ujjászületés kegyelme | |
Belekapcsol Jézus megváltói művébe | |
Belekapcsol Jézus személyébe | |
A keresztség szentségi kegyelme | |
A keresztség eszkatológiai vonatkozása | |
A keresztség kiszolgáltatása | 14 |
A keresztség kiszolgáltatója és felvevője | |
A keresztség anyaga és formája | |
A keresztség szükségessége | |
A bérmálás szentségi jellege | 23 |
A bérmálás az Egyház történetében | |
Krisztus által alapított külön szentség | |
A bérmálás hatásai | 29 |
Krisztológiai hatás | |
Szótériológiai hatás | |
Ekkléziológiai hatás | |
Eszkatológiai hatás | |
A bérmálás charactere | |
A bérmálás kiszolgálltatása | 33 |
A bérmálás kiszolgáltatója és felvevője | |
A bérmálás szükségessége | |
Az egyházirend szentségi jellege | 35 |
A papi szolgálat és fokozatai | |
Papi szolgálat és papi "hatalom" az Egyházban | |
Szentelés utján közölt vezetői megbizatások | |
Az Egyházirend szentségének hatásai | 46 |
Eltörölhetetlen jegy | |
Krisztológiai vonatkozás | |
Ekkléniológiai vonatkozás | |
Apostoli küldetés | |
Szentségi kegyelem | |
Megszentelő kegyelem | |
Az egyházirend szentségének kiszolgáltatása | 52 |
A szentség anyaga és formája | |
A szentség kiszolgáltatója | |
A szentség felvevője | |
A bűnbocsánat szentségének alapítása | 57 |
A bűn teológiája | |
A bűn és bűnbocsánat ekkléziológiai vonatkozása | |
Krisztus Egyháza szent és bűnös egyszerre | |
Az Egyház küzdelme a bűn ellen | |
Az Egyház bűnbocsátó hatalma | |
A bűnbocsátó hatalom minden bűnre kiterjed | |
Az egyházi bűnbocsánat szentségié jellege | |
Szentségi úton történik | |
Más szentség, mint a keresztség | |
Bíráskodás, kegyosztás, orvoslás | |
A bűnbánat szentségének szentségi jele | 67 |
A szentség formája | |
A szentség anyaga | |
A bánat | |
A bűnbevallás | |
Az elégtétel | |
A bűnbocsánat szentségének használata | 78 |
A szentség hatásai | |
A bűnbocsánat szentségének kiszolgáltatása | |
A bűnbocsánat szentségének szükségessége | |
A bucsu | 83 |
A bucsu fogalma | |
A bucsuk alkalmazásának elvi kérdései | |
A bucsuk alkalmazásának gyakorlati vonatkozásai | |
A betegek kenetének szentségi jellege | 87 |
A szentség dogmatörténete | |
A betegek kenete mint szentség | |
A betegek kenetének hatásai | 92 |
Krisztológiai hatás | |
Szótériológiai hatások | |
Ekkléziológiai hatás | |
A kegyelem közlése | |
Egyéb hatások | |
A betegek kenetének kiszolgáltatása | 97 |
Kiszolgáltatója és felvevője | |
Szentségi jele | |
Szükségessége | |
Dogmák a betegek kenetéről | |
A házasság szentségi jellege | 99 |
A házasság dogmatörténete | |
A házasság mint szentség | |
A házasság üdvösségi hatásai | 106 |
Res et sacramentum | |
Krisztológiai hatás | |
Szótériológiai hatás | |
Ekkléziológiai hatás | |
Megszentelő kegyelem | |
Szentségi kegyelem | |
Eszkatológiai vonatkozás | |
A házasság tulajdonságai | 110 |
A házasság célja és értelme | |
A házasság lényeges tulajdonságai | |
Egység | |
Felbonthatatlanság | |
A házasság szentségének kiszolgáltatása | 117 |
Kiszolgáltatója és felvevője | |
A házasság szentségi jele | |
A házasság szükségessége | |
Utószó | 123 |
Felhasznált irodalom | 124 |