kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Bevezetés | 1 |
A krisztológia helye a teológiában. | |
Krisztus személye mint misztérium. | |
A krisztológia feladatköre. | |
Dogmafejlődés a krisztológiában | 3 |
A Biblián belüli dogmafejlődés: | |
minden evangélium más Krisztus-képet rajzol, | |
az ószövetség gondolatvilágából vett fogalmazások; | |
uj következtetések és uj felismerések. | |
Szükebb értelemben vett dogmafejlődés: | |
Jézus istenségének és emberséggének kérdése, | |
az istenség és emberség egymáshoz való viszonya az ötödik század előtt; | |
az efeuzisi és kalcedoni zsinat; | |
ujabb törekvések a krisztológiában. | |
Jézus Krisztus valóságos Isten | 16 |
Jézus istensége az Apostolok Cselekedeteiben | |
Jézus istensége és a szinoptikusok. | |
Jézus istensége és Szent Pál. | |
Jézus istensége és a Zsidókhoz írt levél. | |
Jézus istensége és Szent János írásai. | |
Jézus istensége és a szenthagyomány. | |
Jézus Krisztus valóságos ember | 40 |
Nem látszat-teste volt, hanem valódi teste. | |
Emberségéhez az emberi lélek teljessége is hozzátartozik. | |
Természetükkel való egylényegűsége. | |
Szenvedőképessége. | |
Faji hovatartozása. | |
Jézus emberségének szótériológiai mondanivalói. | |
Az istenség és emberség viszonya Jézus Krisztusban | 47 |
Jézus istenségét és emberségét egyetlen személy, az Ige személye birtokolja. | |
A személyes egység nem szünteti meg az isteni és emberi természet kettősségét. | |
Jézus két akarata és kétféle tevékenysége egy akarati döntésben találkozik. | |
Mikor vette magára az Ige az emberséget és meddig tart a két természetnek egy személyben való egysége? | |
A személyes egység következményei | 54 |
A tulajdonságok kicserélhetősége. | |
A cselekedetek három fajtája. | |
A krisztológiai perichorésis. | |
Krisztus emberségét az Igébe belekapcsoló létmozzanat kérdése. | |
Jézust mint embert is imádás illeti meg. | |
Jézus Krisztus emberi tudása és öntudata | 61 |
A klasszikus teológia felosztása: | |
relatív mindentudás, | |
tapasztalati tudás, | |
visio beatifica; | |
scientia infusa | |
Az ujabb teológiai probálkozásai a három tudásfajta egymással való összeegyeztetésére: | |
habituális és aktuális tudás; | |
magasabbrendü és kisebb jelentőségü tények tudása; | |
Schilleebeeeckx elmélete; | |
Karl Rahner nézete; | |
Riedlinge "történeti Isten-látás" -a | |
Beszélhetünk-e az ember Jézus isteni öntudatáról? | |
A régiek vélekedése; | |
Az Assumptus-Homo-elmélet; | |
Galtier elmélete; | |
Schillebeeckx nézete; | |
K. Rahner; | |
F. Malberg és E. Gutwenger véleménye; | |
B. Lonergan és G. Marchesi nézete a "verbalizációról"; | |
a vélemények egyeztetési kisérlete. | |
Jézus emberi természetének akarati élete | 70 |
Valóságos emberi szabadakarattal rendelkezett. | |
Emberi akarata nincs és nem is lehet ellentétben isteni akaratával. | |
Mentes volt a személyes bünöktől és az áteredő büntől. | |
Mentes volta rendetlen kívánságoktól. | |
Vétkezhetetlen volt. | |
Pozitív szentsége: | |
ontolóligai szentség, | |
megszentelő kegyelem; | |
a kegyelem teljessége. | |
A kalcedoni dogma és az ujabb teológia | 78 |
Egyesek az egyéniség modern értelmezésével nem foglalkoznak, csak Jézus értelmei, akarati és érzelmi világát próbálják mai nyelven megfogalmazni. | |
Mások értelmezései eltérnek a kalcedoni dogma mondanivalójától, pl. Schoonenberg és Hulbosch elmélete. | |
Akik nem megváltoztatni, hanem kiegészíteni akarják a dogmát, mint K. Rahner és tanítványai. | |
Felhasznált irodalom | 86 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.