Előszó
Az öltözködésről és divatról egyre többet tudunk, az utóbbi években különösen megsokasodtak az elemzések, elméleti fejtegetések e tárgykörből. Rangos kiadványok, művészeti folyóiratok...
Tovább
Előszó
Az öltözködésről és divatról egyre többet tudunk, az utóbbi években különösen megsokasodtak az elemzések, elméleti fejtegetések e tárgykörből. Rangos kiadványok, művészeti folyóiratok öltözködésről, divatról szóló esszéi segítenek jobban megérteni azt a mindennapos nyelvezetet, amelyet valamilyen módon mindannyian gyakorolunk.
Sokféleképpen lehet e témáról beszélni, hiszen a divat átszövi a modern életvitelt, a gazdaság, az üzleti élet minden területén. Behatol a társadalom minden rétegébe, hatalmában tartja, irányítja a fogyasztás teljes hálózatát.
A divat nyelvezete a mindennapok szintjén - úgy tűnik, könnyen elsajátítható, bár e nyelvezet működésének pontos leírása alig lehetséges. Alighanem ez az ellentmondás is a divat lényegéhez tartozik: mert ha természetrajzát közelebbről megvizsgáljuk, ahogyan feltűnik a divatbemutatókon, vagy képes magazinokban, ahogyan látjuk az utcán és ahogyan belejátszik az életünkbe, csupa paradoxonnal, egymásnak ellentmondó féligazsággal ragadhatjuk meg. A divat nagyon is múló jelenség ahhoz, hogy valami érvényeset mondhassunk róla; amint létrejön, azon nyomban elutasítja, megtagadja korábbi önmagát. A divat világában ez a jelen természetes joga a múlt felett.
A divatszociológia megkisérel felállítani modelleket, megvizsgálni társadalmi csoportokat, viselkedéseket, miként viszonyulnak a divathoz. Összefüggéseket keres az életkörülményekkel, társadalmi szerepvállalásokkal; mégis többnyire átlagos, illetve időleges eredményekhez jut.
Vissza