1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Diszlexia

Specifikus tanítási zavar/Tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Lélekben Otthon Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 248 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-9771-06-2
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A diszlexia, mini valami járvány, terjed. Lassan minden ötödik diákra ráakasztható ez a diagnózis. Ami néhány évtizeddel ezelőtt még a legtöbbek számára ismeretlen kifejezés volt, az, az utóbbi években mindennapossá vált.
Ijesztően hangzott, és sokan szégyellték, titokban tartották. Ma már, mióta egyre több híres emberről derül ki, hogy valamilyen mértékben diszlexiás (volt), néha még némi büszkeség is jár a címkéhez.
A szakemberek sokféle módszert, eljárást és terápiát dolgoztak ki a diszlexia kezelésére. A spártai nevelés hívei azonban állítják, hogy egy-két pofon segítene a legtöbbet az olvasási teljesítmény növelésében. Szerintük régebben azért nem volt ennyi disz-pinty, mert a gyerekek elé pontosan meghatározott feladatokat állítottak, és nem volt kibúvó.
Mások elnézőek a diszlexiásokkal, gyámolítandó, támogatandó fogyatékosokként kezelik őket. Sokan felmentésként használják a diszlexiát, a címke mögé bújnak az erőfeszítések elől. Ez sajnos hamar visszaüt, hiszen mindegy... Tovább

Fülszöveg

A diszlexia, mini valami járvány, terjed. Lassan minden ötödik diákra ráakasztható ez a diagnózis. Ami néhány évtizeddel ezelőtt még a legtöbbek számára ismeretlen kifejezés volt, az, az utóbbi években mindennapossá vált.
Ijesztően hangzott, és sokan szégyellték, titokban tartották. Ma már, mióta egyre több híres emberről derül ki, hogy valamilyen mértékben diszlexiás (volt), néha még némi büszkeség is jár a címkéhez.
A szakemberek sokféle módszert, eljárást és terápiát dolgoztak ki a diszlexia kezelésére. A spártai nevelés hívei azonban állítják, hogy egy-két pofon segítene a legtöbbet az olvasási teljesítmény növelésében. Szerintük régebben azért nem volt ennyi disz-pinty, mert a gyerekek elé pontosan meghatározott feladatokat állítottak, és nem volt kibúvó.
Mások elnézőek a diszlexiásokkal, gyámolítandó, támogatandó fogyatékosokként kezelik őket. Sokan felmentésként használják a diszlexiát, a címke mögé bújnak az erőfeszítések elől. Ez sajnos hamar visszaüt, hiszen mindegy miért nem tud valaki teljesítményt felmutatni, a boldogulását a tudás hiánya egész életében akadályozni fogja.
A diszlexia azonban nem betegség, nem diagnózis, nem dicsőség és nem szégyen. Nem felmentés és nem büntetés. A diszlexia sajátos gondolkodásmód, amely a 20. század vége, a 21. század eleje társadalmi-kulturális hatásai által terjed. Ahhoz, hogy ne zavart okozzon, hanem új lehetőségeket nyisson, pontosan kell érteni a diszlexia mibenlétét, és fel kell tárni kialakulásának és terjedésének oki hátterét.
Ez a könyv éppen ehhez a megértéshez kíván hozzájárulni a diszlexiát a hagyományostól eltérő szempontok szerint bemutatva, és a megoldási módoknak új támadáspontokat állítva. Szakemberek és laikusok egyaránt haszonnal forgathatják a diszlexia újfajta megértését és kezelését bemutató könyvet. Vissza

Tartalom

Bevezetés 11
A hagyományos tanulási zavar 13
A specifikus tanulási zavarok fogalma 14
A specifikus tanulási zavarok elterjedtsége 15
1.1.2 A specifikus tanulási zavarok szindróma és kapcsolódó fogalmak 16
A specifikus tanulási zavarok meghatározása 17
1.1.4 Intelligencia és specifikus tanulási zavar 18
1.1.5 Tehetség és specifikus tanulási zavar 20
1.2 fejezet A specifikus tanulási zavarok kialakulása 20
1.2.1 Irányzatok a tanulási zavarok kialakulásának kutatásában és terápiájában 20
1.2.2 A specifikus tanulási zavarok kialakulásában jelentős tényezők 24
1.3 fejezet A specifikus tanulási zavarok azonosítása 26
1.3.1 A specifikus tanulási zavarok életkoronkénti különbözősége 26
1.3.2 A specifikus tanulási zavarok osztályokba sorolása 28
1.3.3 A specifikus tanulási zavarok azonosításának pszichológiai és pedagógiai eszközei 29
1.4 fejezet A specifikus tanulási zavarok kezelése 31
1.4.1 Doman-Delacato-féle Alapozó Terápia 31
1.4.2 INPP 31
1.4.3 Ayres terápia 32
1.4.4 HRGésTSMT 32
1.4.5 Porkolábné-féle fejlesztőprogram óvodás és kisiskolás korban 32
1.4.6 Sindelar-program 33
1.4.7 Gósy-f ele beszédmegértést fejlesztőprogram 33
1.4.8 Torda-féle figyelemfejlesztés 33
1.4.9 A diszlexiaprevenció és a ráépülő olvasástanítási módszer 33
1.4.10 A Meixner-módszer alapelvei 33
1.5 fejezet A diszlexia betegség és sajátosság elmélete 34
1.5.1 Képességbeli deficit 34
1.5.2 Idegrendszeri elváltozás 35
1.5.3 A diszlexia genetikai okai 35
1.5.4 Immunbetegségek 35
1.5.5 Az agyi aktivitás zavara és a diszlexia 37
1.5.6 Az elméletek szerepe 37
második rész A tanulási zavar és a tanítási zavar 39
2.1 fejezet A specifikus tanítási zavarok kialakulása 40
2.1.1 Szerzett diszlexia 40
2.1.2 Fejlődési diszlexia 42
2.1.3 Szokásostól eltérő dominancia 43
2.1.4 A diszlexia és a jobb agyfélteke 44
2.1.5 Megváltozott életmód és a diszlexia 45
2.1.6 Diszlexia és áldiszlexia 47
2.1.7 Tanítási zavar 48
2.2 fejezet Az értelmi képesség és a motiváció szerepe a diszlexiában 49
2.2.1 Az intelligenciafogalma 50
2.2.2 Az alapvető feldolgozó rendszer és a specifikus feldolgozók 51
2.2.3 Modulok 51
2.2.4 Szenzitív periódusok 52
2.2.5 Az olvasási nehézségek három formája 54
2.2.6 A kétféle specifikus feldolgozó világa 54
2.2.7 Az intelligencia és a kompenzáció 55
2.2.8 Intelligencia és fejlesztés 55
2.2.9 Motiváció és képességek 56
2.2.10 Kíváncsiság és kompetencia 57
2.2.11 Attribúció oktulajdonitás 58
2.3 fejezet Figyelemzavar, hiperaktivitás és magatartászavar 59
2.3.1 Figyelem 59
2.3.2 Figyelemzavar 60
2.3.3 A figyelemzavarfelismerése 61
2.3.4 A figyelemzavar kezelése 62
2.3.5 Hiperaktivitás 63
2.3*6 Közvetlen környezeti hatás 63
2.3*7 Közvetett környezeti hatás 64
2.3.8 Hiperaktivitászavar 64
2.3.9 A hiperaktivitás nem igényel kezelést 65
2.3.10 A hiperaktivitászavar viselkedésterápiás kezelése 65
2.3.11 Gyógyszeres kezelés 66
2.3.12 A hiperaktivitászavar és integráció 66
2.3.13 Prefrontális szindróma 68
2.3.14 Magatartászavar 68
2.4 fejezet Vizsgálatok 69
2.4.1 A vizsgálat módjai 69
2.4.2 A vizsgálandó területek 70
2.4.3 A vizsgálati eredmények értelmezése 72
2.4.4 Kiegészítő információk 73
2.4.5 A személyes és környezeti tényezők interakciója 73
2.5 fejezet Egyéni fejlesztési terv 76
2.5.1 A Salamancai Nyilatkozat 76
2.5.2 Az iskola elérhetővé tétele 76
2.5.3 Egyéni fejlesztés 77
2.5.4 Az egyéni fejlesztési terv kidolgozása 79
harmadik rész Az alapvető megismerő rendszer fejlesztése 87
3.1 fejezet KÉpességek vizsgálata 88
3.1.1 A specifikus tanulási zavarok tünetei 88
3.1.2 A specifikus tanulási zavarok felismerése 89
3.1.3 A szenzo-motoros rendszer célzott vizsgálata 90
Testséma 90
tér-orientáció 92
Figyelem 92
Szem-kéz koordináció, finommozgás 93
Ritmusérzék 93
Artikuláció 93
Sorbarendezés 93
3.1.4 Egyéb szempontok az azonosításban 94
Fej letétét a családban 96
Felolvasás 97
Mozgás 97
3.1.3 Egyensúlygyakorlatok 97
3.1.4 Vizuülitás 98
3.1.$ Zene 98
3.1.6 Nyelvi fejlesztőkörnyezet 99
3.3 fejezet Fejlesztés az óvodában és az iskola alsótagozatán 99
3.3.1 Szenzomotoros fejlesztés a tanításban 99
Színművészet - eljátszani 100
Zeneművészet - elénekelni, zenélni 100
Szépművészet-megjeleníteni 100
3.3.2 Egyéniét kiscsoportos fejlesztés 100
3.3.3 Fejlesztő foglalkozások 101
3-3-4 A fejlesztő személy 101
A fejlesztő foglalkozások "Tízparancsolata" 102
3.4 fejezet Játékkatalógus 103
3.4.1 Testséma 104
3.4.2 Egyensúly 107
3.4.3 Tér-orientáció 109
3.4.4 Látás 111
3.4.5 Hallás 113
3.4.6 Tapintás 116
3.4.7 Téri sorozatok 118
3.4.8 Idői sorozatok 120
3.4.9 Verbális sorozatok 121
Rejtvénygyűjtemény 123
3.5.1 Testséma és térorientáció fejlesztés 124
3.5.2 Finommozgás, formaalakítás, alak-háttér elkülönítés 124
3.5.3 Figyelem, pásztázó szemmozgás 125
3.5.4 Téri és idői sorozatok 125
3.5.5 Verbális sorozatok 126
3.5.6 Testséma és térorientáció fejlesztő gyakorlatok 127
3.5.7 Finommozgás, formaalakítás, alak-háttér elkülöníti gyakorlatok 131
3.5.8 Figyelem, pásztázó szemmozgás gyakorlatok 145
3.5.9 Téri és idői sorozatok gyakorlatok 152
3.5.10 Verbális sorozatok gyakorlatok 160
Az iskolai készségek fejlesztése 253
4.1 fejezet A tanulás 164
4.1.1 A tanulás, mint belső szükséglet 164
4.1.2 Valódi és iskolai tanulás 165
4.1.3 Valódi tanulással az iskolai készségek felé 166
4.1.4 Ondifferenciáló módszerek 168
4.1.5 Kevesebb több 168
4.1.6 Máté-hatás 171
4.2 fejezet Olvasás
4.2.1 Az olvasás és a diszlexia 172
Az olvasásra hangolás 173
Szövegek olvasása, az olvasás különböző formái 177
Az olvasó ember 178
A lemaradás elkerülése 179
4.3 Fejezet írás, helyesírás, fogalmazás 180
4.3.1 Írás tanítás 180
4.3.2 Színvonalvédelem 182
4.3.3 A helyesírás ellenőrzése 183
Idegen nyelv 184
4.4.1 Nyelvekre kész huzalozás 184
4.4.2 Természetes nyelvtanulás 185
4.4.3 Írás-olvasás az idegen nyelv elsajátításában 185
4.4.4 A diszlexiások idegen nyelv tanítása 186
Számolás 187
4.5.1 A számolás tanítása 188
4.5.2 Segítség a diszkalkuliásoknak 190
4.5.3 Másodlagos diszkalkulia 190
4.5.4 Számolás és matematika 191
Tanulás, tanítás, munka és életvitel 193
5.1 fejezet Tanulási stílus és diszlexia 194
5.1.1 A tanulási stílusfiziológiai jellemzői 194
5.1.2 A tanulási stílus pszichológiai jellemzői 195
5.1.3 A tanulási stílus környezeti jellemzői 196
5.1.4 tanulási stílus szociológiai jellemzői 196
5.1.5 A tanulási stílus érzelmi jellemzői 196
5.1.6 A tanulási stílus vizsgálata 196
5.2 fejezet Tanulási módszerek 200
5.2.1 Pókábra 200
Diszlexia és tanulás 203
5.3.1 Felsőoktatás 205
5.3.2 Vizsgára tanulás 206
5.3.3 Technikai segítség 210
5.4 fejezet Diszlexia és tanítás 210
5.4.1 Sokféle tanítás 210
5.4.2 Az átlátás tanítása 213
5.4.3 Segítség a tanároktól 213
Életmód és munka 214
5.5.1 A diszlexia vizsgálata felnőttkorban 214
5.5.2 Élethosszig tartó sajátosság 216
5.5.3 Kézségbeli hiányosságok 216
5.5.4 Fáradékonyság 217
5.5.5 Az idő szervezése 218
5.5.6 Munkavállalás 219
5.5.7 Munkavégzés és a mindennapi élet 219
5.5.8 Aktivitás 220
5.5.9 Pszichés problémák 221
5.5.10 Önsegítő csoportok
Befejezés 227
Irodalomjegyzék 229
Névmutató 237
Tárgymutató 241
Jegyzetek 247

Dr. Gyarmathy Éva

Dr. Gyarmathy Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Gyarmathy Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem