Előszó
Iránytű címmel indítjuk útjára az alábbi könyvsorozatot. Olyan segítséget szeretnénk adni az irodalmi művek elemzéséhez és értelmezéséhez, amely a kizárólagosság hangsúlyozása nélkül kínál eligazodást a művek világában. Az iránytű megmutatja a helyes irányt, a célhoz vezető út hosszúságát vagy rövidségét azonban nem határozza meg. A tájékozódásban segít, lehetőségeket ad, és nem vesz el egyet sem.
Az Iránytűvel a szövegelemzési módszerek tárát kívánjuk kiegészíteni a középiskolákban. Az egyes kötetek mintaelemzései pedig az irodalmi művek kapcsolatainak újragondolásához járulhatnak hozzá.
A sorozat kötetei nem követik a középiskolai tankönyvek tematikus felosztását, de az irodalmi művek kapcsolatát és a művek közti "párbeszédet" figyelemmel kísérik. Éppen ezért vállalkozásunk a líra, az epika és a dráma hagyományos műnem-kategóriáinak megfelelően tagolódik.
Célunk kettős. Szeretnénk segítséget nyújtani a középiskolában irodalmat tanuló diákoknak, az érettségizőknek és a felvételizőknek. Úgy gondoljuk, hogy az elemzési készség kialakításának és továbbfejlesztésének az lehet az útja, ha szövegvizsgálati módszereket és gyakorlati példákat együttesen kínálunk. Ugyanakkor kollégáink munkáját is segíteni szeretnénk azáltal, hogy egy-egy témakör tárgyalásához tanítási anyagot adunk közre.
Esszét, dolgozatot, feleletet- vagy vizsgatervet minden diáknak kell készítenie. Nem mindegy azonban, hogy munkája milyen szempontok alapján készül. E szempontok kialakításában tekinthet figyelemmel az Iránytűre. Ha figyelmesen használja az iránytűt, észre fogja venni, hogy egy adott mű más szempontú elemzése más-más értelmezéshez vezethet. Ezek nem zárják ki egymást, ellenkezőleg: azt mutatják, hogy egy szövegnek többféle olvasata van.
Jó tájékozódást kívánunk a líra világában.
Vissza