Fülszöveg
„Velkey dolgozata új és eredeti - nemcsak az oktatásügy szakirodalmát, de a társadalomföldrajz és társadalomkutatás határmezsgyéjén mozgó oktatáskutatásokat is új eredményekkel gazdagítja. Sőt - szerencsés esetben (s ebben reménykedünk is) - új lendületet adhat egy kutatási Iránynak, újból aktivizálva annak képviselőit. Ha a dolgozat újszerűségeiről esik szó, akkor ez nemcsak eredményeinek (megállapításainak) újszerűségét jelenti, hanem annál többet. Hozzájárulást az oktatásökológiái vizsgálatok másodvirágzásához Magyarországon és a magyar nyelvterületen."
Kozma Tamás ny. egyetemi tanár (Emeritus) Debreceni Egyetem, Felsőoktatási K+F Központ (CHERD)
„A magyar közoktatásra, annak gyakorlatára az 1993-ban és 2011-ben elfogadott törvények meghatározó módon hatottak. A vizsgált időszakot éppen ezek a dátumok két, jellegét tekintve lényegesen különböző fejlődési szakaszra osztja. Ennek elméleti és gyakorlati jelentősége is van, mivel a szerzőnek az elméleti folyamatok feltárása és...
Tovább
Fülszöveg
„Velkey dolgozata új és eredeti - nemcsak az oktatásügy szakirodalmát, de a társadalomföldrajz és társadalomkutatás határmezsgyéjén mozgó oktatáskutatásokat is új eredményekkel gazdagítja. Sőt - szerencsés esetben (s ebben reménykedünk is) - új lendületet adhat egy kutatási Iránynak, újból aktivizálva annak képviselőit. Ha a dolgozat újszerűségeiről esik szó, akkor ez nemcsak eredményeinek (megállapításainak) újszerűségét jelenti, hanem annál többet. Hozzájárulást az oktatásökológiái vizsgálatok másodvirágzásához Magyarországon és a magyar nyelvterületen."
Kozma Tamás ny. egyetemi tanár (Emeritus) Debreceni Egyetem, Felsőoktatási K+F Központ (CHERD)
„A magyar közoktatásra, annak gyakorlatára az 1993-ban és 2011-ben elfogadott törvények meghatározó módon hatottak. A vizsgált időszakot éppen ezek a dátumok két, jellegét tekintve lényegesen különböző fejlődési szakaszra osztja. Ennek elméleti és gyakorlati jelentősége is van, mivel a szerzőnek az elméleti folyamatok feltárása és elemzése olyan hátteret adott, melyre regionális sajátosságokat jól érzékeltető empirikus kutatást is építhetett. Ez a sajátosság munkája gyakorlati értékét kiemeli, még akkor is, ha az elemzési időszak végére egy olyan szabályozási környezet alakult ki, mely számos vonatkozásban korrekcióra kényszerítette az ezredforduló időszakára felgyorsult fejlesztéseket. Mindezek a tényezők együttesen e nagy volumenű kutatási vállalkozás elméleti és gyakorlati jelentőségét a szemléleti megújulás szempontjából is kiemelik. E vonatkozásban a mű a legújabb társadalomtudományi kutatások számára, különösen a köznevelés és szakoktatás vonatkozásában értékes megállapításokat, szélesebb körben is alkalmazható, tudományosan igazolható elveket fogalmaz meg."
„Az imponáló elméleti háttér bemutatása egyfelől érzékelteti a probléma diszciplináris elvi összetettségét, másfelől éppen a hazai adaptációs elméletek ismertetése által a statikus
értelmezések leegyszerűsítő veszélyeit is bemutatja Pozitív eredmény, hogy a szerző nem
elégszik meg a hazai oktatási rendszer jelenkori átalakulásának korrekt és szakmailag Igényes kritikai elemzésével. A kötet zárófejezete lényeges, s remélhetőleg a szélesebb szakmai közvélemény számára is konstruktív vita tárgyát jelentő javaslatokat fogalmaz meg. E részben új szemléletű-tudomásom szerint hazai előzményekkel nem rendelkező - elemzés olvasható az alapellátás megváltoztatásának szükségességéről, valamint a középfokú oktatás és az iskolarendszerű szakképzés továbbfejlesztéséről."
Benedek András, egyetemi tanár, tanszékvezető Budapesti Műszaki Egyetem, Műszaki Pedagógiai Tanszék
Vissza