Általános - a didaktika fejlődésével összefüggő - tanulmányok | |
A gazdasági-társadalmi és tudományos-technikai fejlődésnek az iskolai nevelésre és oktatásra kiható fő tényezői (V. Nevelésügyi Kongresszus, Budapest, 1971. 55-61. o.) | 3 |
Fukász György: Tudományos-technikai forradalom - oktatás - művelődés (Pedagógiai Szemle, 1975. 3. sz. 195-203. o.) | 11 |
Kolosi Tamás: Társadalmunk az ezredfordulón (Köznevelés 1978. 8. sz. 10-11. o.) | 20 |
A neveléstudomány helyzete, feladatai, intézményei, kapcsolatai más tudományokkal (Részletek az V. Nevelésügyi Kongresszus témabizottságainak jelentéséből. - Ötödik Nevelésügyi Kongresszus, Budapest 1971. 113-115. o. és 123-125. o.) | 25 |
Nagy Sándor: A tantervi kutatások és az oktatáselmélet jövője (Pedagógiai Szemle, 1973. 1. sz. 13-14. o.) | 31 |
Nagy Sándor: Új didaktikai törekvések (Budapesti Nevelő, 1978. 3. sz. 22-30. o.) | 45 |
Sarkadi László: Iskola és lemorzsolódás (Kritika, 1978. 1. sz. 19-20. o.) | 54 |
A tanítás-tanulás tartalma | |
Az új tantervek az 1972. évi párthatározat végrehajtásának eszközei (Általános pedagógiai útmutató az általános iskolai nevelés és oktatás tervének bevezetéséhez. Budapest, 1977. 5-10. o.) | 61 |
Miklósvári Sándor: Az új nevelési-oktatási tervek bevezetésének időszerű kérdései (Pedagógiai Szemle, 1978. 9. sz. 771-779. o.) | 65 |
Az általános iskolai nevelés és oktatás tervének óraterve az osztott általános iskolák, az összevont 1. és 3. osztályú tanulócsoportok, az összevont 2. és 4. osztályú tanulócsoportok és az összevont 1-4. osztályú tanulócsoportok számára. (Általános iskolai nevelés és oktatás terve. I. kötet. 7-10. o.) | 77 |
Alapelvek az általános iskola nevelő és oktató munkájához Szerkesztette: Dr. Ballér Endre (Az általános iskolai nevelés és oktatás terve I. kötet. 11-33. o.) | 81 |
Karlovitz János: Tananyagszervezés (Köznevelés, 1978. 6. sz. 10-11. o.) | 95 |
A tanítási - tanulási folyamat | |
Nagy Sándor: A deduktív megismerési formák jelentősége az oktatásban (Pedagógiai Szemle, 1975. 9. sz. 771-783. o.) | 101 |
Dr. Orosz Sándor: A tananyag elemzése (Bevezetés) (Országos Oktatástechnikai központ, 1977. 9-15. o.) | 115 |
Jerome S. Bruner: Vázlatok az oktatás elméletéhez (Uj utak az oktatás elméletéhez. Bp. 1974. Gondolat Kiadó 65-84. o.) | 120 |
L. N. Landa: Pedagógia és kibernetika (Köznevelés, 1964. 17. sz. 664-667. o. és 18. sz. 701-706. o.) | 130 |
Dr. Zukovits Imre: Az algoritmus didaktikai értelmezése (Módszertani Közlemények, 1970. 2. sz. 77-80. o.) | 147 |
Ismeretszerzés a tanítás-tanulás, szabadidő egységében (Útmutató az alsó tagozatos iskolaotthonos osztályok számára. Fővárosi Tanács VB Művelődésügyi Főosztálya Fővárosi Pedagógiai Intézet. Budapest, 1973. 51-55. o.) | 153 |
A tanítás-tanulás szervezett-munkaformái, módszerei és eszközei | |
Tunkli László: A tanulás (A bánásmód pszichológiája. MSZMP Budapesti Bizottsága Oktatási Igazgatósága. Kossuth Könyvkiadó, 1978-1979. 203-215. o.) | 155 |
Az egésznapos nevelésről (Útmutató az alsótagozatos iskolaotthonos osztályok számára. Fővárosi Pedagógiai Intézet, 1973. 6-8. o.) | 167 |
Rózsa Éva: Az oktatás korszerűsítésének lehetőségei az iskolaotthonban (Magyar Pedagógia 1972. 4. sz. 432-442. o.) | 168 |
Faragó László: Tantárgycsoportos tanítás (Köznevelés, 1971. 16. sz. 9-11. o.) | 182 |
A tantárgycsoportos tanításról az általános iskolák 3. és 4. osztályaiban (Művelődésügyi Közlöny 1977. 14. sz. 556-557. o.) | 188 |
Tizenegynapos tanítási cikls az alsó tagozatban (Útmutató) (A tanító, 1976. 8. sz. 7-8. o.) | 189 |
Donald O. Herb: A tanulás módszerei (A pszichológiai alapkérdései. Gondolat, Bp. 1975. 129-129. o.) | 195 |
Závodszky Géza: A tankönyv, ahogy az oktatás korszerűsítési folyamatában látjuk (Pedagógiai Szemle, 1975. 12. sz. 1068-1075. o.) | 197 |
Horst Weiss: Néhány vizsgálati eredmény az audiovizuális tanszerek jelenségéről és hatékonyságáról (Pedagógiai Szemle, 1978. I. sz. 29-31. o.) | 206 |
Kelemen László: Az önálló foglalkozások pszichológiai feltételei (Önálló foglalkozás összevont osztályokban. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. 5-18. o.) | 209 |
Asbóth Dénes: Az önálló foglalkozás szerepe a tanítás-tanulás folyamatában (Önálló foglalkozások összevont osztályokban. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. 20-37. o.) | 221 |
Irányelvek az értékelés és az osztályozás korszerűsítéséhez (Tankönyvkiadó, Budapest, 1973.) | 237 |
Speciális didaktikai kérdések | |
Szabó László: A pedagógus feladatai az oktatás és nevelés kezdő szakaszában (Pedagógiai Szemle, 1978. 5. sz. 432-434. o.) | 255 |
Módszertani levél az óvoda és az általános iskola közötti kapcsolatról és az általános iskola 1. osztályában folyó oktató-nevelő munka színvonalának emeléséről | |
(Részletek a művelődésügyi miniszter 174/1960/M. K. 21./MM számú utasításával megjelentetett 3. sz. módszertani levél 1972. évi lényegesen bővített és átdolgozott kiadásából. 7-40. o.) | 258 |
Az átmenet megkönnyítése az általános iskola 4. osztályából az 5. osztályba (5. sz. módszertani levél. Melléklet a művelődésügyi miniszter 121/1967. /MM. számú utasításához) | 281 |
Állásfoglalás az iskolaéretlenség megállapításáról és pedagógiai korrekciójának szervezési feladatairól (Művelődésügyi Közlöny, 1974. 9. sz. 371-377. o.) | 300 |
Tájékoztató az "Állásfoglalás az iskolaéretlenség megállapításáról és pedagógiai korrekciójának szervezési feladatairól" című hivatalos közleményhez (Művelődésügyi Közlöny, 1974. 13. sz. 504-505. o.) | 313 |
Faragó László: A cigánygyerekek rendszeres nevelésének-oktatásának helyzetéről és feladatairól (Tapasztalatok a cigánygyerekek oktatásának-nevelésének köréből. Budapest, 1976. 7-15. o.) | 315 |
Függelék | |
Didaktikai feladatok gyűjteménye | 323 |