kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Magánkiadás |
---|---|
Kiadás helye: | Szombathely |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
Oldalszám: | 639 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 30 cm x 21 cm |
ISBN: | 963-204-320-0 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal illusztrált. |
I. kötet | 5 |
Előszó | 9 |
Didaktikai koncepciók | 9 |
A didaktika, mint oktatáselmélet | 11 |
Didaktika, mint a tanulás elmélete | 12 |
A didaktika, mint információelméleti - kibernetikus értelmezés | 16 |
Didaktika, kommunikatív értelemben | 18 |
A didaktikai koncepciók kritikája | 20 |
Út a vallásoktatás szakdidaktikájához | 20 |
A vallásoktatás szakdidaktikájának általános meghatározása és tartalma | 23 |
A vallásoktatás szakdidaktikájának speciális meghatározása és tartalma | 26 |
A nemkeresztény vallások vallásoktatása | 32 |
A Korán | 33 |
A hadít | 34 |
Neoiszlám | 38 |
A görög és római vallásoktatás | 38 |
Görög vallás, -vallásoktatás | 41 |
A görög vallásoktatás | 47 |
Összegzés | 49 |
A római vallás - és vallásoktatás | 53 |
Információk a zsidó- és keresztény kultúra oktatásából | 53 |
Tanítók és tanítványok a Bibliában | 53 |
Bevezetés | 54 |
Tanítók az Ószövetségben | 57 |
Ószövetségi tanítványok | 59 |
Tanítók az Újszövetségben | 61 |
Újszövetségi tanítványok | 62 |
Alapvető tanítás az igehirdetés | 62 |
Előszó | 62 |
Igehirdetés az Ószövetségben | 63 |
Jézus és az apostolok igehirdetése | 64 |
Különböző hallgatóság | 64 |
Az igehirdetés tartalma | 65 |
Az igehirdető | 65 |
Igehirdetési formák | 66 |
Igehirdetés, liturgikus keretben | 67 |
Igehirdetés a második században | 68 |
Igehirdetés a szentatyák korában | 70 |
Igehirdetés a keresztény középkorban | 71 |
Igehirdetés a Tridenti egyetemes zsinat (1545-1563) után | 73 |
Igehirdetés a II. Vatikáni Zsinat (1962-1965) után | 73 |
Igehirdetés az istentiszteleteken kívül | 74 |
Az igehirdető jogi és szakmai illetékessége | 74 |
Katekézis, avagy bevezetés és felkészítés a keresztény életre | 78 |
A katekumenátus és továbbfejlődése | 81 |
Hitoktatás és katekézis a Tridenti Zsinat után | 87 |
Iskolai hitoktatás | 88 |
A hitoktatás kateketikus karaktere a társadalom különböző területein - és intézményeiben | 89 |
Továbblépések a katekétikus hitoktatás feladataiban | 91 |
Bevezető | 97 |
Lelkipásztori útmutatás | 101 |
A felnőttek katekumenátusát visszaállító | 102 |
Dokumentum jelentősége és fontosabb előírásai | 102 |
A dokumentum jelentősége | 102 |
A katekumenátus, vagyis a beavató szentségekhez vezető út | 102 |
Szolgálatok és megbízások a katekumenátus folyamán | 102 |
A beavatás ideje | 103 |
Beavatás kivételes esetekben | 104 |
A katekumenátus (A keresztény életre való lelki felkészülés) rendje hazánkban | |
A prekatekumenátus (Az előjelöltség) időszaka | 104 |
A katekumenátus időszaka és szertartásai | 105 |
A katekumenek közé való befogadás szertartása (Kötelező szertartás) | 106 |
A megtisztulás és a megvilágosodás időszaka és szertartásai | 106 |
A kiválasztás szertartása (Kötelező szertartás) | 107 |
A beavató szentségek | |
A hit elmélyítésének (A misztagógiának) ideje | 108 |
Kiknek kell a katekumenátus útját végigjárniuk? | 109 |
Felnőttek, fiatalok katekumenátusa | 109 |
Kereszteletlen felnőttek és fiatalok | 109 |
Elsőáldozásra vagy (és) bérmálásra készülő megkeresztelt felnőttek és fiatalok | 110 |
Gyermekkorban szentségekben részesült, de hitüket nem gyakorló felnőttek és fiatalok újra elvezetése gyónáshoz és áldozáshoz | 110 |
Gyermekek katekumenátusa | 111 |
Meg nem keresztelt iskolás korú gyermekek katekumenátusa | 111 |
A katekumenátus bevezetésének módja | 113 |
A katekumenátus ajánlása | 113 |
Néhány konkrét teendő | 114 |
A vallásoktatás Magyarországon | 117 |
A kolostir iskolák | 118 |
Plébániai iskolák | 118 |
Városi iskolák | 118 |
A reformáció, valamint az ellenreformáció kora | 118 |
A "Ratio Educationis" Magyarországon | 125 |
A Ratio rendelkezései a katolikus iskolákra vonatkozólag | 125 |
Reformtörekvések a forradalom esztendejében | 126 |
Az iskolaügy rendezése 1868-tól | 126 |
Az 1868. évi 38. t. c. lényeges előírásai | 126 |
Vallásoktatás a II. világháború után | 127 |
Az örökölt viszony "állam és egyház között" | 128 |
A talpra állás | 128 |
A támadó erők | 128 |
A katolikus álláspont | 129 |
Megindultak a támadások | 129 |
Döntő támadás: 1948. május-júniusban | 130 |
A hitoktatás helyzetének megváltoztatása | 130 |
Rendeletek a hitoktatásról | 131 |
Az iskolai hitoktatás szabályozása | 131 |
Az általánso iskolások templomi hitoktatásának szabályozása | 131 |
A zsinat utáni megújulás | 132 |
Vajúdó lehetősége: idézet | 132 |
Átmenet | 133 |
Ezredrofulóra készülve | 135 |
Sokadik újjászületés | 136 |
A vallásoktatás koncepciói | 139 |
A vallásoktatás egyik fajtása a kérügmatikus katekézis | 139 |
A hermeneutikus koncepció | 140 |
A problémaorientált vallásoktatás | 141 |
A terapeutikus elméleti modell | 144 |
A mai vallásoktatás jellemzői | 148 |
A pedagógia és szociokulturális környezet figyelembe vétele | 148 |
Legitimizáció a konvergenciamodellben | 148 |
A VO és a katekézis egymához való pozitív viszonya | 148 |
A célok és feladatok elterjedt skálája | 149 |
A hit és az élet korrelációja | 149 |
A didaktikai felelősség | 151 |
A nyitott és az orientált oktatás | 151 |
A teljes jogú vallásoktatás | 153 |
A vallás nem magánügy | 154 |
Aludozás a hitoktatás körül | 159 |
Az iksolák államosítása | 164 |
1990. évi IV. törvény | 174 |
1. Fejezet | 174 |
A lelkiismereti és vallászabadság joga | 174 |
Részletes indoklás | 175 |
Lelkiismereti szabadság | 176 |
A vallásoktatás megalapozása - egy jövőkép | 179 |
Altenatív megalapozás | 179 |
Egyoldalú egyházi megalapozás | 179 |
Iskolaelméleti megalapozás | 179 |
A nehézségek feloldása | 180 |
Pedagógiai és teológiai megalapozás | 180 |
Kultúrtörténeti érvelés | 180 |
Az antropológiai érvelés | 181 |
A társadalmi érvelés | 181 |
Megalapozás a konvergencia-modellben | 182 |
Jogi legitimáció | 182 |
VO - "rendes tantárgy" tervezete | 182 |
VO - "egyetértésben a vallási felekezetek alapelveivel" | 183 |
Problémafelvetés: az állam semlegessége | 183 |
Több felekezeti gyermek az iskolában! - Így a VO felekezetiségének megalapozása szükséges | 183 |
A problémakörhöz | 183 |
A VO felekezetiségének alapjai | 184 |
Felekezeti nyitottság/nyíltság | 185 |
A keresztény vallásoktatás alapja a Biblia | 189 |
A Biblia a vallásoktatásban | 189 |
A Biblia szerepe a múltban és a jelenben | 189 |
A korrelációs didaktikai új kezdet a bibliadidaktikában | 189 |
A bibliadidaktika célja | 191 |
A bibliai szövegfeltárás módszerei | 192 |
A módszerreflexiók kiindulópontja a didaktikai reflexió | 192 |
Előzetes bibliadidaktikai döntések | 192 |
Módszerek leírása | 193 |
Egy biblikus téma feldolgozása: Jézus halála, mint történelmi esemény | 197 |
Alapgondolat | 197 |
Bevezetés | 198 |
A politikai és vallási helyzet Jézus korában | 198 |
Júdea vallási és politikai önkormányzata | 198 |
A Szenvedéstörténet | 199 |
Jézus halálának értelmezése az őskeresztény hagyományban | 202 |
A vallásoktatás egyháztörténelmi témái | 212 |
Egyháztörténeti témák a vallásoktatásban | 212 |
Az egyháztörténet módszerei | 212 |
Az egyháztörténelem - oktatás helyzetelemzése és helymeghatározása | 213 |
A reprezentatív témák kiválasztásának kritériumai | 213 |
Az egyháztörténelem-oktatás reprezentatív témái | 214 |
Egyháztörténelmi témák | 215 |
A zsidóság és a nem keresztény vallások bemutatása a vallásoktatásban | 218 |
A kereszténység zsidó gyökerei | 218 |
A zsidókkal kapcsolatos negatív újszövetségi kijelentések | 219 |
Liturgia | 219 |
Történelem | 219 |
bibliai szövegek | 224 |
Hammurapi | 227 |
Kr. e. XVIII. század | 227 |
Homérosz | 227 |
Szolón | 227 |
I. Hillél | 228 |
Misna | 229 |
Jeruzsálemi Talmud | 229 |
Babilóniai Talmud | 230 |
Állam és vallás | 230 |
Két nép, egy föld | 232 |
"Nostra Aetate" | 233 |
(A vallások közös vonásai) | 242 |
(A hinduizmus, buddhizmus és egyéb vallások értékei) | 242 |
(A muzulmán vallás nagyrabecsülése) | 242 |
(Benső kapcsolat az izraelita vallással) | 243 |
(Az egyetemes testvériség minden diszkriminációt kizár) | 243 |
Különböző vallások tanítása a mindenhatóról | 246 |
Hitigazságok és az erkölcsös hitélet kapcsolata a vallásoktatásban | 251 |
Hitigazság a gyakorlatban | 252 |
A hittan és a hitélet gyakorlata a vallásoktatásban - Dogmatikus tételek és alkalmazásuk | 252 |
A hit tartalmának megértése és értelmezés (dogmatikai témák a VO-ban) | 252 |
Az etikus cselekvés megtanulása (etikai nevelés a VO-ban) | 252 |
Az egyház alapfunkciói a vallásoktatásban (A gyakorlati teológia témái a VO-ban) | 255 |
Összefoglalva | 260 |
Tapasztalaton alapuló vallásoktatás | 261 |
A tanulók szerepe a vallásoktatás szerkezetében | 263 |
A tanuló kritikája a hagyományos vallásoktatással szemben | 269 |
A tanuló vallásoktatással kapcsolatos elvárásai | 270 |
Motiválás | 271 |
A hittanár és hittanárnő az elvárások feszültségében | 274 |
A tanulók és a szülők | 274 |
Az állam, iskola, társadalom | 274 |
Az egyház és a helyi közösség | 274 |
Én-identitás | 275 |
A vallástanár, mint szakember | 275 |
A vallástanár, mint pedagógus | 275 |
A vallástanár, mint keresztény | 275 |
A vallástanár, mint tanú | 276 |
Segítség az úton | 276 |
A tanár - tanuló interakció | 278 |
Nevelési stílusok | 278 |
Tanítási illetve oktatási formák | 278 |
Az oktatás szociális formái | 279 |
Verbális interakció | 279 |
Az elvárás -interakció | 280 |
A tananyag tagolása | 282 |
Különböző tagolási sémák | 282 |
Formális fokozati elméletek | 282 |
Tanítási fokozatok | 283 |
Munkafokozatok | 283 |
Tanuláspszichológiai fokozatok | 283 |
Az óra tagolásának előnye | 284 |
A tagolás, mint a valláskoktatás formája | 285 |
A vallásoktatás tagolási elemei | 286 |
Alternatív elemek a hittanóra tagolásához | 286 |
Ellenőrzés | 290 |
Az eredménykontroll | 290 |
A feltételek ellenőrzése | 290 |
Az oktató magatartásának vizsgálata | 291 |
Módszertani megfontolások | 291 |
Variálható módszerpaletta | 293 |
Kontroll az egyházi pedagógiában | 293 |
Gyakorlás és ismétlés | 294 |
"A gyakorlás ismétlést jelent" | 298 |
Kívülről való tanulás | 298 |
Házi feladat - nemcsak gyakorlásra/ismétlésre | 298 |
Munkaeszközök és technikák | 299 |
Gyakorlás/ismétlés az egyházi pedagógiában | 302 |
II. kötet | |
Különböző módszerek a hitoktatás szakaspecifikus keretein belül | 4 |
Bevezetés. A vallásdidaktika módszerelméleti szándéka | 4 |
Módszertani kérdések a didaktikai teóriaképzés kontextusában | 4 |
Fogalom és osztályozás | 4 |
Módszerek és közvetítés | 5 |
Kölcsönös összefüggés és a hangsúlyos szempont | 5 |
Módszerek a valláspedagógiai koncepciók kontextusában | 5 |
Módszerek a hitoktatás szakmaspecifikus keretein belül | 6 |
A módszervállalás kritériumai a hitoktatásban | 7 |
Módszertani kérdések helyzete a didaktikai vitában | 8 |
A módszertani elemek osztályozásához | 8 |
Fogalmi magyarázatok | 8 |
A módszertani elemek rendezési sémája | 9 |
Néhány szempont a módszerek megválasztásánál | 9 |
A vallásoktatás céljai és feladatai | 11 |
Problémafelvetés és megoldási javaslat | 11 |
Tárgyorientált vagy a tanulási cél által irányított VO? | 11 |
A VO céljainak meghatározása | 11 |
Próbálkozások a strukturálásra | 11 |
Az Én -képesség | 11 |
Észorientáció | 12 |
Közösség - képesség | 12 |
Képesség a szolidáris élethez | 13 |
Útmutatás a kritikai és kommunikációs képességhez | 13 |
A világhoz viszonyulás képessége | 13 |
Felelősség a világért | 13 |
Környezeti nevelés a VO-ban | 13 |
A keresztény környezetnevelés feladatai | 13 |
Képesség a hitre | 14 |
A hit szolgálata | 14 |
Impulzusok az egyházi életre | 14 |
Záró megjegyzések | 14 |
A vallásoktatás megtervezése | 14 |
Néhány alapelv az oktatás megtervezéséhez | 15 |
A tanítás és tanulás keretfeltételei: a tanár és a tanuló feltételei | 15 |
Az oktatás előkészítésének fokozatai | 16 |
Tanterv-curriculum elkészítése | 20 |
Tanterv | 21 |
Tanterv | 21 |
Curriculum | 21 |
A curriculum elmélet felvétele a valláspedgaógiába | 22 |
Újabb tantervek | 22 |
Céltanterv az ált. iskolai katolikus vallásoktatás számára | 23 |
Alaptanterv a vallásoktatásra | 24 |
A katolikus hittan curriculáris tanterve | 25 |
A tantervek vallásoktatástbeli jelentősége | 26 |
A római katolikus hitoktatás kerettanterve | 29 |
Bevezetés | 29 |
A 8 osztályos általános iskolák hittanterve | 30 |
A 4 osztályos gimnáziumok és középiskolák hittan tanterve | 35 |
A 6 + 6 és 4 + 8 osztályos iskolák hittan tanterve | 37 |
A 10 osztályos általános iskolák 9. és 10. osztályának hittan tanterve | 38 |
A kétéves szakképző iskolák hittan tanterve | 39 |
A MKK kérdéseinek elrendezése az általános iskola 1-8. osztályának kateketikai tantervének megfelelően | 40 |
A legfontosabb imádságok és tudnivalók | 41 |
Előkészületi lap | 41 |
Szociális oktatási formák a vallásoktatásban | 56 |
Bevezető | 57 |
Frontális oktatás, illetve osztálytanítás | 57 |
Visszatekintés | 57 |
Frontális oktatás/osztálytanítás | 58 |
A frontális oktatás gyakorlata | 58 |
Összegzés | 59 |
A partnermunka | 59 |
Az egyéni munka | 60 |
Egyházpedagógiai reflexiók a szociális oktatási formákra | 61 |
Csoportos oktatás | 61 |
Gyökerek | 61 |
Definíció. Mi tartozik a csoportos oktatáshoz? | 62 |
A tervezés szempontjai | 62 |
Csoportos oktatás és a valláspedagógia | 63 |
A kiscsoportos munka nehézségei és lehetőségei a hitoktatásban és a bérmálási munkában | 64 |
Projektoktatás | 64 |
Fogalom | 64 |
Történelmi gyökerek | 64 |
Egy projekt lépései, ismertetőjegyei és tervezése | 64 |
Projekttanulás a hitoktatásban | 66 |
Programozott tanulás és programozott médiák - a vallásoktatásban | 69 |
Fogalmak magyarázata | 71 |
Programozott tanulás | 71 |
A valláspedagógia alkalmazásában rejlő lehetőségek | 72 |
Játékformák | 73 |
Bevezetés | 74 |
Színpadi - drámai analzis | 74 |
Antropológiai analízis | 75 |
A bibliodráma | 77 |
Egyházi környezetismeret | 81 |
Bevezetés | 81 |
1. sz. melléklet | 89 |
2. sz. melléklet | 90 |
3. sz. melléklet | 93 |
4. sz. melléklet | 93 |
5. sz. melléklet | 93 |
6. sz. melléklet | 93 |
7. sz. melléklet | 93 |
8. sz. melléklet | 93 |
9. sz. melléklet | 93 |
10. sz. melléklet | 101 |
Szimbolikus megismerés | 102 |
Bevezetés | 102 |
A szimbólum érzékelhető valóságának biblikus megközelítése | 102 |
Szimbólumok és a szimbolikus kommunikáció, mint vallásdidaktikai feladat | 105 |
A szimbólumok valláspedagógiai vonatkozásai | 105 |
Szimbolizáció, mint az élet és a hit kölcsönös viszonyának alapvető módja | 105 |
Mi a szimbólum? | 106 |
A szimbólumhermeneutika perspektívái | 106 |
A hit szimbóluma és szimbólumterülete | 106 |
Szimbólumdidaktika - szimbolikus kommunikáció az életben és a dogmatörténetben | 108 |
Szimbólumképzés | 113 |
Ritualizáció | 114 |
A szimbólumok nyelve | 114 |
Szimbólum és a művészet | 116 |
Példaképek - szimbólumok és a hitélet kialakítása | 116 |
Szimbólumdidaktika a semleges és a manipulált szimbólumok horizontjában | 119 |
Nyelvi kommunikáció a vallásoktatásban | 121 |
A tájékozódás eszköze | 123 |
Nyelv és gondolkodás | 123 |
A nyelv és az ember | 125 |
Nyelv és vallásoktatás | 125 |
Az oktatásról általában | 126 |
A vallásoktatásról | 126 |
Társalgási módszerek | 126 |
Beszélgetés | 129 |
Elbeszélés | 129 |
A meditatív cselekvsé formái | 130 |
Beszélgetési módszerek a hitoktatásban | 130 |
A beszélgetés nélkülözhetetlnesége az oktatásban | 130 |
Miért fontos az oktatási beszélgetés? | 130 |
Az oktatási beszélgetések formái | 131 |
Csevegés | 131 |
Oktatási beszélgetés | 131 |
Tanulói beszélgetések | 131 |
A vita | 132 |
Egyházpedagógiai kitekintés | 132 |
Elbeszélés | 133 |
Az elbeszélés az emberi kommunikáció elemi módja | 133 |
Elbeszélés, mint oktatási módszer | 133 |
Az elbeszélés típusai | 134 |
Elbeszélő műhely | 135 |
Elbeszélés az oktatás folyamatában | 136 |
Egyházpedagógiai kitekintés | 137 |
Meditáció | 138 |
A probléma felvázolása | 138 |
Az integrált meditáció alapstruktúrája | 138 |
Az Evangélium fogalmi és meditatív elsajátításának polaritása | 142 |
A meditáció valláspedagógiai hatásai | 143 |
Keresztút | 143 |
Csend és csendesgyakorlatok | 162 |
Az első ismertetőjelek | 162 |
A csend- és a csendes gyakorlatok a pedagógiai tradícióban | 162 |
A koncentráció és a hallgatás | 163 |
A csend, mint szimbólum | 163 |
A csendes gyakorlatok módszertani szempontjai | 164 |
Csendes gyakorlatok jelentősége | 164 |
Az ima alapjai és feltételei | 166 |
Gyermekek és fiatalok imára nevelésének alapjai | 167 |
Felnőttek imádkozásának feltételei | 167 |
Az imádságra nevelés végigkíséri egész életünket | 167 |
Kisgyermekkori megalapozás | 168 |
Családi ima, családi istentisztelet | 168 |
Iskolai imádságok | 170 |
A hitoktatás valláspedagógiai feladatai | 170 |
Az iskolai imádság megvalósítási formái | 172 |
Az érett iamélet előkészítői: csend - összeszedettség - áhítat | 172 |
Saját szavainkkal mondott és kötött imádság | 172 |
Használjuk kik az imádság sokféle kifejezési formáját | 173 |
Liturgia és imádság | 174 |
A hittanár liturgikus lelkiségének megalapozása | 174 |
Liturgia és Isten - tapasztalás | 174 |
Milyen ember tapasztalja meg a liturgiában az Istent? | 177 |
Milyen az Isten-tapasztalásunk a liturgiában? | 179 |
Mi szükséges az Isten-tapasztaláshoz a liturgiában? | 181 |
Milyen az a liturgia, ahol az Isten-tapasztalásunk történik? | 182 |
Milyen Istent tapasztalunk a liturgiában? | 183 |
Liturgikus hitoktatás | 184 |
A liturgia körülírása | 184 |
A liturgikus dimenziók kikerülése a hitoktatásból | 184 |
A liturgia jelentősége a vallásoktatásban | 185 |
A liturgikus elemek helye a hitoktatásban | 185 |
Gyakorlati következtetések | 185 |
Audiovizuális média a hitoktatásban és az egyházi munkában | 190 |
Szemléltetés | 193 |
Beszédjelek a hitoktatásban | 197 |
Példák | 198 |
Egy példa: A vámos meghívása. Mt 9,9-13 | 199 |
A művészeti alkotások megközelítése | 206 |
Történelmi áttekintés | 207 |
A keresztény művészet alkotásaival való találkozás módszertana | 210 |
Találkozás az ikon-művészettel | 210 |
Pünkösd | 227 |
Fénykép, fólia, képregény, plakát | 227 |
Alkalmazása a hitoktatásban | 227 |
A fénykép alkalmazása | 229 |
A fóliák felhasználása | 230 |
Képregény alkalmazása | 273 |
Bernadett | 273 |
A plakát alkalmazása | 273 |
A film alkalmazása a hitoktatásban | 284 |
Ének - zene a hitoktatásban | 284 |
Bevezetés | 284 |
A zenei kreativitás, mint az újabb valláspedagógia komponense | 284 |
A zenével és dallal készített mtodikai folyamat kritériumai | 285 |
Módszertani utak a dal és a zene különböző kategóriái szerint | 285 |
A tradicionális énekanyag | 286 |
A mohácsi vész előtti népének-gyakorlat emléke | 286 |
A XVII. század eleji népének-fellendülése | 287 |
Hagyományőrzés és újítás | 287 |
Identikus énekünk | 312 |
Milyen a jó hittankönyv? | 312 |
A könyvtípusok alapformái | 313 |
A tanulók helyzetének, tapasztalatainak figyelembe vétele | 313 |
A tanulókra szabott nyelv | 313 |
Tanulási célok és tartalmak | 314 |
A hittankönyvek funkciója a jelenben | 316 |
A katolikus egyház katekizmusa | 316 |
A tájékozódó irodalom | 316 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.