1.062.236

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Didaktika I-II.

A vallásoktatás didaktikája

Szerző
Lektor
Szombathely
Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye: Szombathely
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 639 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-204-320-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Didaktika - a vallásoktatás didaktikája" című könyvemmel azt szeretném elérni, hogy a tanárok-, hittanárok és a tanulók alaposabb felkészültségűek és kreatívabbak legyenek a didaktikában és a... Tovább

Előszó

A "Didaktika - a vallásoktatás didaktikája" című könyvemmel azt szeretném elérni, hogy a tanárok-, hittanárok és a tanulók alaposabb felkészültségűek és kreatívabbak legyenek a didaktikában és a vallásoktatás módszertanilag is szakszerű szakdidaktikájában.
Ugyanakkor segítséget szeretnék nyújtani nemcsak a keresztény oktatással foglalkozó teológusoknak és teológus jelölteknek, hanem mindazoknak a szerzetes és világi hívőknek-, családoknak-, akik a keresztény hit és erkölcs alapján élnek, vagy a keresztény életvitel felé vonzódnak és a hitélet átadásán fáradoznak.
Előző, két kötetes "Valláspedagógia és újraevangelizálás szellemében" című könyvemben kifejtettem azokat a valláspedagógiai szempontokat, amelyek társadalmunk hit és erkölcsi felemelésében és az egyes emberek üdvözítésének szolgálatában segítséget nyújtanak. Most ugyanebben a szellemben a vallásoktatást szeretném támogatni! Vissza

Tartalom

I. kötet5
Előszó9
Didaktikai koncepciók9
A didaktika, mint oktatáselmélet11
Didaktika, mint a tanulás elmélete12
A didaktika, mint információelméleti - kibernetikus értelmezés16
Didaktika, kommunikatív értelemben18
A didaktikai koncepciók kritikája20
Út a vallásoktatás szakdidaktikájához20
A vallásoktatás szakdidaktikájának általános meghatározása és tartalma23
A vallásoktatás szakdidaktikájának speciális meghatározása és tartalma26
A nemkeresztény vallások vallásoktatása32
A Korán33
A hadít34
Neoiszlám38
A görög és római vallásoktatás38
Görög vallás, -vallásoktatás41
A görög vallásoktatás47
Összegzés49
A római vallás - és vallásoktatás53
Információk a zsidó- és keresztény kultúra oktatásából53
Tanítók és tanítványok a Bibliában53
Bevezetés54
Tanítók az Ószövetségben57
Ószövetségi tanítványok59
Tanítók az Újszövetségben61
Újszövetségi tanítványok62
Alapvető tanítás az igehirdetés62
Előszó62
Igehirdetés az Ószövetségben63
Jézus és az apostolok igehirdetése64
Különböző hallgatóság64
Az igehirdetés tartalma65
Az igehirdető65
Igehirdetési formák66
Igehirdetés, liturgikus keretben67
Igehirdetés a második században68
Igehirdetés a szentatyák korában70
Igehirdetés a keresztény középkorban71
Igehirdetés a Tridenti egyetemes zsinat (1545-1563) után73
Igehirdetés a II. Vatikáni Zsinat (1962-1965) után73
Igehirdetés az istentiszteleteken kívül74
Az igehirdető jogi és szakmai illetékessége74
Katekézis, avagy bevezetés és felkészítés a keresztény életre78
A katekumenátus és továbbfejlődése81
Hitoktatás és katekézis a Tridenti Zsinat után87
Iskolai hitoktatás88
A hitoktatás kateketikus karaktere a társadalom különböző területein - és intézményeiben89
Továbblépések a katekétikus hitoktatás feladataiban91
Bevezető97
Lelkipásztori útmutatás101
A felnőttek katekumenátusát visszaállító102
Dokumentum jelentősége és fontosabb előírásai102
A dokumentum jelentősége102
A katekumenátus, vagyis a beavató szentségekhez vezető út102
Szolgálatok és megbízások a katekumenátus folyamán102
A beavatás ideje103
Beavatás kivételes esetekben104
A katekumenátus (A keresztény életre való lelki felkészülés) rendje hazánkban
A prekatekumenátus (Az előjelöltség) időszaka104
A katekumenátus időszaka és szertartásai105
A katekumenek közé való befogadás szertartása (Kötelező szertartás)106
A megtisztulás és a megvilágosodás időszaka és szertartásai106
A kiválasztás szertartása (Kötelező szertartás)107
A beavató szentségek
A hit elmélyítésének (A misztagógiának) ideje108
Kiknek kell a katekumenátus útját végigjárniuk?109
Felnőttek, fiatalok katekumenátusa109
Kereszteletlen felnőttek és fiatalok109
Elsőáldozásra vagy (és) bérmálásra készülő megkeresztelt felnőttek és fiatalok110
Gyermekkorban szentségekben részesült, de hitüket nem gyakorló felnőttek és fiatalok újra elvezetése gyónáshoz és áldozáshoz110
Gyermekek katekumenátusa111
Meg nem keresztelt iskolás korú gyermekek katekumenátusa111
A katekumenátus bevezetésének módja113
A katekumenátus ajánlása113
Néhány konkrét teendő114
A vallásoktatás Magyarországon117
A kolostir iskolák118
Plébániai iskolák118
Városi iskolák118
A reformáció, valamint az ellenreformáció kora118
A "Ratio Educationis" Magyarországon125
A Ratio rendelkezései a katolikus iskolákra vonatkozólag125
Reformtörekvések a forradalom esztendejében126
Az iskolaügy rendezése 1868-tól126
Az 1868. évi 38. t. c. lényeges előírásai126
Vallásoktatás a II. világháború után127
Az örökölt viszony "állam és egyház között"128
A talpra állás128
A támadó erők128
A katolikus álláspont129
Megindultak a támadások129
Döntő támadás: 1948. május-júniusban130
A hitoktatás helyzetének megváltoztatása130
Rendeletek a hitoktatásról131
Az iskolai hitoktatás szabályozása131
Az általánso iskolások templomi hitoktatásának szabályozása131
A zsinat utáni megújulás132
Vajúdó lehetősége: idézet132
Átmenet133
Ezredrofulóra készülve135
Sokadik újjászületés136
A vallásoktatás koncepciói139
A vallásoktatás egyik fajtása a kérügmatikus katekézis139
A hermeneutikus koncepció140
A problémaorientált vallásoktatás141
A terapeutikus elméleti modell144
A mai vallásoktatás jellemzői148
A pedagógia és szociokulturális környezet figyelembe vétele148
Legitimizáció a konvergenciamodellben148
A VO és a katekézis egymához való pozitív viszonya148
A célok és feladatok elterjedt skálája149
A hit és az élet korrelációja149
A didaktikai felelősség151
A nyitott és az orientált oktatás151
A teljes jogú vallásoktatás153
A vallás nem magánügy154
Aludozás a hitoktatás körül159
Az iksolák államosítása164
1990. évi IV. törvény174
1. Fejezet174
A lelkiismereti és vallászabadság joga174
Részletes indoklás175
Lelkiismereti szabadság176
A vallásoktatás megalapozása - egy jövőkép179
Altenatív megalapozás179
Egyoldalú egyházi megalapozás179
Iskolaelméleti megalapozás179
A nehézségek feloldása180
Pedagógiai és teológiai megalapozás180
Kultúrtörténeti érvelés180
Az antropológiai érvelés181
A társadalmi érvelés181
Megalapozás a konvergencia-modellben182
Jogi legitimáció182
VO - "rendes tantárgy" tervezete182
VO - "egyetértésben a vallási felekezetek alapelveivel"183
Problémafelvetés: az állam semlegessége183
Több felekezeti gyermek az iskolában! - Így a VO felekezetiségének megalapozása szükséges183
A problémakörhöz183
A VO felekezetiségének alapjai184
Felekezeti nyitottság/nyíltság185
A keresztény vallásoktatás alapja a Biblia189
A Biblia a vallásoktatásban189
A Biblia szerepe a múltban és a jelenben189
A korrelációs didaktikai új kezdet a bibliadidaktikában189
A bibliadidaktika célja191
A bibliai szövegfeltárás módszerei192
A módszerreflexiók kiindulópontja a didaktikai reflexió192
Előzetes bibliadidaktikai döntések192
Módszerek leírása193
Egy biblikus téma feldolgozása: Jézus halála, mint történelmi esemény197
Alapgondolat197
Bevezetés198
A politikai és vallási helyzet Jézus korában198
Júdea vallási és politikai önkormányzata198
A Szenvedéstörténet199
Jézus halálának értelmezése az őskeresztény hagyományban202
A vallásoktatás egyháztörténelmi témái212
Egyháztörténeti témák a vallásoktatásban212
Az egyháztörténet módszerei212
Az egyháztörténelem - oktatás helyzetelemzése és helymeghatározása213
A reprezentatív témák kiválasztásának kritériumai213
Az egyháztörténelem-oktatás reprezentatív témái214
Egyháztörténelmi témák215
A zsidóság és a nem keresztény vallások bemutatása a vallásoktatásban218
A kereszténység zsidó gyökerei218
A zsidókkal kapcsolatos negatív újszövetségi kijelentések219
Liturgia219
Történelem219
bibliai szövegek224
Hammurapi227
Kr. e. XVIII. század227
Homérosz227
Szolón227
I. Hillél228
Misna229
Jeruzsálemi Talmud229
Babilóniai Talmud230
Állam és vallás230
Két nép, egy föld232
"Nostra Aetate"233
(A vallások közös vonásai)242
(A hinduizmus, buddhizmus és egyéb vallások értékei)242
(A muzulmán vallás nagyrabecsülése)242
(Benső kapcsolat az izraelita vallással)243
(Az egyetemes testvériség minden diszkriminációt kizár)243
Különböző vallások tanítása a mindenhatóról246
Hitigazságok és az erkölcsös hitélet kapcsolata a vallásoktatásban251
Hitigazság a gyakorlatban252
A hittan és a hitélet gyakorlata a vallásoktatásban - Dogmatikus tételek és alkalmazásuk252
A hit tartalmának megértése és értelmezés (dogmatikai témák a VO-ban)252
Az etikus cselekvés megtanulása (etikai nevelés a VO-ban)252
Az egyház alapfunkciói a vallásoktatásban (A gyakorlati teológia témái a VO-ban)255
Összefoglalva260
Tapasztalaton alapuló vallásoktatás261
A tanulók szerepe a vallásoktatás szerkezetében263
A tanuló kritikája a hagyományos vallásoktatással szemben269
A tanuló vallásoktatással kapcsolatos elvárásai270
Motiválás271
A hittanár és hittanárnő az elvárások feszültségében274
A tanulók és a szülők274
Az állam, iskola, társadalom274
Az egyház és a helyi közösség274
Én-identitás275
A vallástanár, mint szakember275
A vallástanár, mint pedagógus275
A vallástanár, mint keresztény275
A vallástanár, mint tanú276
Segítség az úton276
A tanár - tanuló interakció278
Nevelési stílusok278
Tanítási illetve oktatási formák278
Az oktatás szociális formái279
Verbális interakció279
Az elvárás -interakció280
A tananyag tagolása282
Különböző tagolási sémák282
Formális fokozati elméletek282
Tanítási fokozatok283
Munkafokozatok283
Tanuláspszichológiai fokozatok283
Az óra tagolásának előnye284
A tagolás, mint a valláskoktatás formája285
A vallásoktatás tagolási elemei286
Alternatív elemek a hittanóra tagolásához286
Ellenőrzés290
Az eredménykontroll290
A feltételek ellenőrzése290
Az oktató magatartásának vizsgálata291
Módszertani megfontolások291
Variálható módszerpaletta293
Kontroll az egyházi pedagógiában293
Gyakorlás és ismétlés294
"A gyakorlás ismétlést jelent"298
Kívülről való tanulás298
Házi feladat - nemcsak gyakorlásra/ismétlésre298
Munkaeszközök és technikák299
Gyakorlás/ismétlés az egyházi pedagógiában302
II. kötet
Különböző módszerek a hitoktatás szakaspecifikus keretein belül4
Bevezetés. A vallásdidaktika módszerelméleti szándéka4
Módszertani kérdések a didaktikai teóriaképzés kontextusában4
Fogalom és osztályozás4
Módszerek és közvetítés5
Kölcsönös összefüggés és a hangsúlyos szempont5
Módszerek a valláspedagógiai koncepciók kontextusában5
Módszerek a hitoktatás szakmaspecifikus keretein belül6
A módszervállalás kritériumai a hitoktatásban7
Módszertani kérdések helyzete a didaktikai vitában8
A módszertani elemek osztályozásához8
Fogalmi magyarázatok8
A módszertani elemek rendezési sémája9
Néhány szempont a módszerek megválasztásánál9
A vallásoktatás céljai és feladatai11
Problémafelvetés és megoldási javaslat11
Tárgyorientált vagy a tanulási cél által irányított VO?11
A VO céljainak meghatározása11
Próbálkozások a strukturálásra11
Az Én -képesség11
Észorientáció12
Közösség - képesség12
Képesség a szolidáris élethez13
Útmutatás a kritikai és kommunikációs képességhez13
A világhoz viszonyulás képessége13
Felelősség a világért13
Környezeti nevelés a VO-ban13
A keresztény környezetnevelés feladatai13
Képesség a hitre14
A hit szolgálata14
Impulzusok az egyházi életre14
Záró megjegyzések14
A vallásoktatás megtervezése14
Néhány alapelv az oktatás megtervezéséhez15
A tanítás és tanulás keretfeltételei: a tanár és a tanuló feltételei15
Az oktatás előkészítésének fokozatai16
Tanterv-curriculum elkészítése20
Tanterv21
Tanterv21
Curriculum21
A curriculum elmélet felvétele a valláspedgaógiába22
Újabb tantervek22
Céltanterv az ált. iskolai katolikus vallásoktatás számára23
Alaptanterv a vallásoktatásra24
A katolikus hittan curriculáris tanterve25
A tantervek vallásoktatástbeli jelentősége26
A római katolikus hitoktatás kerettanterve29
Bevezetés29
A 8 osztályos általános iskolák hittanterve30
A 4 osztályos gimnáziumok és középiskolák hittan tanterve35
A 6 + 6 és 4 + 8 osztályos iskolák hittan tanterve37
A 10 osztályos általános iskolák 9. és 10. osztályának hittan tanterve38
A kétéves szakképző iskolák hittan tanterve39
A MKK kérdéseinek elrendezése az általános iskola 1-8. osztályának kateketikai tantervének megfelelően40
A legfontosabb imádságok és tudnivalók41
Előkészületi lap41
Szociális oktatási formák a vallásoktatásban56
Bevezető57
Frontális oktatás, illetve osztálytanítás57
Visszatekintés57
Frontális oktatás/osztálytanítás58
A frontális oktatás gyakorlata58
Összegzés59
A partnermunka59
Az egyéni munka60
Egyházpedagógiai reflexiók a szociális oktatási formákra61
Csoportos oktatás61
Gyökerek61
Definíció. Mi tartozik a csoportos oktatáshoz?62
A tervezés szempontjai62
Csoportos oktatás és a valláspedagógia63
A kiscsoportos munka nehézségei és lehetőségei a hitoktatásban és a bérmálási munkában64
Projektoktatás64
Fogalom64
Történelmi gyökerek64
Egy projekt lépései, ismertetőjegyei és tervezése64
Projekttanulás a hitoktatásban66
Programozott tanulás és programozott médiák - a vallásoktatásban69
Fogalmak magyarázata71
Programozott tanulás71
A valláspedagógia alkalmazásában rejlő lehetőségek72
Játékformák73
Bevezetés74
Színpadi - drámai analzis74
Antropológiai analízis75
A bibliodráma77
Egyházi környezetismeret81
Bevezetés81
1. sz. melléklet89
2. sz. melléklet90
3. sz. melléklet93
4. sz. melléklet93
5. sz. melléklet93
6. sz. melléklet93
7. sz. melléklet93
8. sz. melléklet93
9. sz. melléklet93
10. sz. melléklet101
Szimbolikus megismerés102
Bevezetés102
A szimbólum érzékelhető valóságának biblikus megközelítése102
Szimbólumok és a szimbolikus kommunikáció, mint vallásdidaktikai feladat105
A szimbólumok valláspedagógiai vonatkozásai105
Szimbolizáció, mint az élet és a hit kölcsönös viszonyának alapvető módja105
Mi a szimbólum?106
A szimbólumhermeneutika perspektívái106
A hit szimbóluma és szimbólumterülete106
Szimbólumdidaktika - szimbolikus kommunikáció az életben és a dogmatörténetben108
Szimbólumképzés113
Ritualizáció114
A szimbólumok nyelve114
Szimbólum és a művészet116
Példaképek - szimbólumok és a hitélet kialakítása116
Szimbólumdidaktika a semleges és a manipulált szimbólumok horizontjában119
Nyelvi kommunikáció a vallásoktatásban121
A tájékozódás eszköze123
Nyelv és gondolkodás123
A nyelv és az ember125
Nyelv és vallásoktatás125
Az oktatásról általában126
A vallásoktatásról126
Társalgási módszerek126
Beszélgetés129
Elbeszélés129
A meditatív cselekvsé formái130
Beszélgetési módszerek a hitoktatásban130
A beszélgetés nélkülözhetetlnesége az oktatásban130
Miért fontos az oktatási beszélgetés?130
Az oktatási beszélgetések formái131
Csevegés131
Oktatási beszélgetés131
Tanulói beszélgetések131
A vita132
Egyházpedagógiai kitekintés132
Elbeszélés133
Az elbeszélés az emberi kommunikáció elemi módja133
Elbeszélés, mint oktatási módszer133
Az elbeszélés típusai134
Elbeszélő műhely135
Elbeszélés az oktatás folyamatában136
Egyházpedagógiai kitekintés137
Meditáció138
A probléma felvázolása138
Az integrált meditáció alapstruktúrája138
Az Evangélium fogalmi és meditatív elsajátításának polaritása142
A meditáció valláspedagógiai hatásai143
Keresztút143
Csend és csendesgyakorlatok162
Az első ismertetőjelek162
A csend- és a csendes gyakorlatok a pedagógiai tradícióban162
A koncentráció és a hallgatás163
A csend, mint szimbólum163
A csendes gyakorlatok módszertani szempontjai164
Csendes gyakorlatok jelentősége164
Az ima alapjai és feltételei166
Gyermekek és fiatalok imára nevelésének alapjai167
Felnőttek imádkozásának feltételei167
Az imádságra nevelés végigkíséri egész életünket167
Kisgyermekkori megalapozás168
Családi ima, családi istentisztelet168
Iskolai imádságok170
A hitoktatás valláspedagógiai feladatai170
Az iskolai imádság megvalósítási formái172
Az érett iamélet előkészítői: csend - összeszedettség - áhítat172
Saját szavainkkal mondott és kötött imádság172
Használjuk kik az imádság sokféle kifejezési formáját173
Liturgia és imádság174
A hittanár liturgikus lelkiségének megalapozása174
Liturgia és Isten - tapasztalás174
Milyen ember tapasztalja meg a liturgiában az Istent?177
Milyen az Isten-tapasztalásunk a liturgiában?179
Mi szükséges az Isten-tapasztaláshoz a liturgiában?181
Milyen az a liturgia, ahol az Isten-tapasztalásunk történik?182
Milyen Istent tapasztalunk a liturgiában?183
Liturgikus hitoktatás184
A liturgia körülírása184
A liturgikus dimenziók kikerülése a hitoktatásból184
A liturgia jelentősége a vallásoktatásban185
A liturgikus elemek helye a hitoktatásban185
Gyakorlati következtetések185
Audiovizuális média a hitoktatásban és az egyházi munkában190
Szemléltetés193
Beszédjelek a hitoktatásban197
Példák198
Egy példa: A vámos meghívása. Mt 9,9-13199
A művészeti alkotások megközelítése206
Történelmi áttekintés207
A keresztény művészet alkotásaival való találkozás módszertana210
Találkozás az ikon-művészettel210
Pünkösd227
Fénykép, fólia, képregény, plakát227
Alkalmazása a hitoktatásban227
A fénykép alkalmazása229
A fóliák felhasználása230
Képregény alkalmazása273
Bernadett273
A plakát alkalmazása273
A film alkalmazása a hitoktatásban284
Ének - zene a hitoktatásban284
Bevezetés284
A zenei kreativitás, mint az újabb valláspedagógia komponense284
A zenével és dallal készített mtodikai folyamat kritériumai285
Módszertani utak a dal és a zene különböző kategóriái szerint285
A tradicionális énekanyag286
A mohácsi vész előtti népének-gyakorlat emléke286
A XVII. század eleji népének-fellendülése287
Hagyományőrzés és újítás287
Identikus énekünk312
Milyen a jó hittankönyv?312
A könyvtípusok alapformái313
A tanulók helyzetének, tapasztalatainak figyelembe vétele313
A tanulókra szabott nyelv313
Tanulási célok és tartalmak314
A hittankönyvek funkciója a jelenben316
A katolikus egyház katekizmusa316
A tájékozódó irodalom316

Dr. Pem László

Dr. Pem László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Pem László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem