1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Didaktika

Elméleti alapok a tanítás tanulásához

Szerző
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 539 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-3492-6
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42 498/1. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Ötödik kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv alcíme - "Elméleti alapok a tanítás tanulásához" - a szerzőknek azt a meggyőződését fejezi ki, hogy a tanítás tudománya vagy művészete kizárólag elméleti ismeretek megszerzvésével nem sajátítható el, a könyvben összegyűjtött ismeretek azonban az eredményes tanítás alapjául szolgálhatnak.
A többéves pedagógusképzési gyakorlattal rendelkező nyolc szerző arra törekedett, hogy a legújabb tudományos eredményeket a hazai gyakorlat tapasztalataival ötvözze.
A könyv tanulhatóságát a 17 fejezet - melyek közül néhány a hazai didaktikai irodalomban újszerűnek tekinthető témaköröket tárgyal - mindegyikét bevezető témafelsorolás, a fejezeteket záró összefoglalás és feladatok segítik, s a további tájékozódáshoz gazdag irodalomjegyzék járul. A kötetet név- és tárgymutató egészíti ki.
A tankönyvet (kézikönyvet) a tanító- és tanárképzésben, illetve a továbbképzésben részt vevők egyaránt haszonnal forgathatják, de a pedagógia korszerű kérdései iránt érdeklődő pedagógus kollegák figyelmébe... Tovább

Fülszöveg

A könyv alcíme - "Elméleti alapok a tanítás tanulásához" - a szerzőknek azt a meggyőződését fejezi ki, hogy a tanítás tudománya vagy művészete kizárólag elméleti ismeretek megszerzvésével nem sajátítható el, a könyvben összegyűjtött ismeretek azonban az eredményes tanítás alapjául szolgálhatnak.
A többéves pedagógusképzési gyakorlattal rendelkező nyolc szerző arra törekedett, hogy a legújabb tudományos eredményeket a hazai gyakorlat tapasztalataival ötvözze.
A könyv tanulhatóságát a 17 fejezet - melyek közül néhány a hazai didaktikai irodalomban újszerűnek tekinthető témaköröket tárgyal - mindegyikét bevezető témafelsorolás, a fejezeteket záró összefoglalás és feladatok segítik, s a további tájékozódáshoz gazdag irodalomjegyzék járul. A kötetet név- és tárgymutató egészíti ki.
A tankönyvet (kézikönyvet) a tanító- és tanárképzésben, illetve a továbbképzésben részt vevők egyaránt haszonnal forgathatják, de a pedagógia korszerű kérdései iránt érdeklődő pedagógus kollegák figyelmébe is ajánljuk. Vissza

Tartalom

Előszó7
Oktatáselméleti irányzatok (Réthy Endréné)9
Az oktatáselmélet értelmezése10
Az oktatás hétköznapi felfogása10
Az oktatás tudományos megközelítése10
Az oktatáselmélet tudományos megközelítése11
A különböző oktatáselméleti irányzatok felosztására tett próbálkozások11
A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat13
A megszülető pedagógia diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója14
A tapasztalati pszichológiai szálak16
Herbart koncepciója16
Diesterweg felfogása17
Értékelméleti irányzat18
A társadalmi igényekhez igazodó irányzat18
Az oktatáselmélet differenciációjához kapcsolódó, a különböző társtudományok eredményeire interdiszciplinárisan építő irányzatok20
Szociológiai irányzat20
Pszichológiai irányzatok21
Információelméleti, kibernetikai irány22
Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat22
Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó irányzatok23
A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje23
Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok23
A curriculáris didaktikai irányzat26
Napjaink alternatív irányzatai27
Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás29
Alternativitás az iskolák struktúrájában30
Alternativitás az oktatás tartalmában31
A szervezeti formák alternativitása31
A módszerek alternativitása31
Alternatív eszközök32
A posztmodern irányzat33
Elmélet kontra gyakorlat35
Összefoglalás35
Feladatok36
Irodalom36
Az oktatás társadalmi meghatározottsága (Nahalka István)45
Bevezetés46
Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei46
A társadalmi meghatározottság kérdése a neveléstörténetben54
A társadalom és az oktatási folyamatok közötti meghatározó viszony58
A pedagógia fejlesztés lehetőségei és korlátjai a tanítás-tanulás folyamatában58
A társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában61
Az oktatás társadalmi meghatározottsága az ezredforduló Magyarországán, folyamatok és feladatok68
Összefoglalás72
Feladatok74
Irodalom75
A tanuló (Golnhofer Erzsébet)77
Bevezetés78
A gyermekstátus értelmezése78
A pedagógus gyermekszemléletét befolyásoló tényezők80
Szempontok az egyéni különbségek értelmezéséhez83
A gyermek megismerése, megértése85
Összefoglalás92
Feladatok92
Irodalom93
A pedagógus (Falus Iván)96
A pedagógiai hatékonyság összetevői97
A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok99
Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek99
A pedagógiai képességek101
A pedagógiai tudás szintjei és típusai102
A gyakorlati készségek104
A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések107
A tanári hitek és filozófiák110
A reflektív tanár111
Összefoglalás113
Feladatok114
Irodalom115
A tanulás (Nahalka István)117
Bevezetés118
A tanulás mint hétköznapi fogalom118
A tanulás meghatározása118
A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése120
A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban120
Az empirizmus hatása, a szemléltetés pedagógiája121
A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája128
Újabb kognitív forradalmak, a konstruktív pedagógia megszületése134
A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben145
A cselekvés pedagógiája és a konstruktív pedagógia kiemelt szerepe145
A gyerekek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága146
A differenciálás jelentősége146
A tanulás logikája a két szemléletben147
A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége149
A tanítás életszerűségének biztosítása149
Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása150
Összefoglalás153
Feladatok154
Irodalom155
Az oktatás célrendszere (Kotschy Beáta)159
Bevezetés160
Az oktatási cél fogalma161
Az oktatási cél funkciói165
Az oktatás céljainak kiválasztása166
A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok167
A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására169
A tanulóra és a tanulási-tanítási folyamatokra vonatkozó ismeretek hatása az oktatási célok kiválasztására171
Az általános célok konkrét követelményekké alakítása182
Összefoglalás185
Feladatok185
Irodalom187
Az oktatás tartalma (Nahalka István)190
Bevezetés191
Az oktatás tartalmának alakulása a nevelés történetében195
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából195
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint196
Az oktatás tartalmának "forrásvidékei" s e források "felhasználásának" kritériumai200
A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában201
Az oktatás tartalma és a tudományok anyaga, tudomány és oktatás kapcsolata204
Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közvetlen társadalmi környezet igényei208
Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei211
Az oktatás tartalma és a gyermek214
Az oktatás tartalmának alakulása az ezredforduló Magyarországán215
Összefoglalás217
Feladatok218
Irodalom219
Az oktatási folyamat (Réthy Endréné)221
Bevezetés222
Az oktatási folyamat223
Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése224
Nagy Sándor felfogása az oktatási folyamatról225
Aebli az oktatási folyamatról226
Az oktatási folyamat feltárásának rendszerszemléletű megközelítése228
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat229
A nem tudástól a tudásig vezető folyamat. A tantárgyi tartalom tudása230
A tanulók önálló tanulni tudását kifejlesztő folyamat237
A kognitív önszabályozás stratégiáját kialakító folyamat243
A kognitív önszabályozó stratégia247
A tanulási motiváció önszabályozását kialakító folyamat251
Az oktatási folyamatot motiváló modell255
Az eredményes tanuláshoz szükséges megfelelő pszichológiai előfeltételek megteremtése a tanítási órákon255
Az oktatási folyamat motiváló modelljeinek pedagógiai céloktól függő differenciált alkalmazása257
A differenciáció és individualizáció fokozott érvényesítése259
A tanári-tanulói interakció optimális szervezése260
A differenciált teljesítményértékelés. A tanulási eredmények diagnózisa262
Összefoglalás264
Feladatok265
Irodalom267
Az oktatás stratégiái és módszerei (Falus Iván)271
Stratégia-módszer-eljárás272
Oktatási stratégiák275
A) Célközpontú stratégiák275
B) Szabályozáselméleti stratégiák279
Az oktatási módszer fogalma283
A módszerek csoportosítása, osztályozása284
Oktatási módszerek285
Az előadás286
A magyarázat290
Az elbeszélés295
A tanulók kiselőadásai296
A megbeszélés296
Vita301
Szemléltetés303
A projektmódszer306
A kooperatív oktatási módszer308
A szimuláció, a szerepjáték és a játék309
Házi feladat311
A módszerek kiválasztása313
Összefoglalás317
Feladatok318
Irodalom319
Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei (Petriné Feyér Judit)323
A taneszköz fogalma324
A taneszközök története326
A taneszközök lehetséges csoportosítása329
Taneszközök a tanítási-tanulási folyamatban332
Taneszközök a tanítási órán337
Összefogalalás342
Feladatok343
Irodalom343
Az oktatás szervezeti keretei és formái (M. Nádasi Mária)345
Az oktatás szevezetei keretei346
Az osztály a tanítás-tanulás társas közege346
Az osztályba sorolás szempontjai348
Koedukáció az osztályban350
Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége353
Az oktatás egyéb szervezeti keretei355
Az oktatás szevezeti formái357
A tanítási óra időtartama357
Rituálék a tanítási órán358
Az órarend359
A tanítási órák pedagógiai rendszere360
A tanítási óra menete360
Az oktatás más szervezeti formái363
Összefoglalás363
Feladatok364
Irodalom365
Az oktatás szervezési módjai és munkaformái (M. Nádasi Mária)368
A szervezési mód és munkaforma értelmezése369
A frontális munka369
A frontális munka lényege369
A frontális munka megjelenése a nevelés történetében370
A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja370
A frontális munka hatása a résztvevőkre372
Az egyéni munka374
Az egyéni munka lényege és változatai374
Az egyéni munka történeti szempontból377
Az egyéni munka a gyakorlatban378
Az egyéni munka hatása a résztvevőkre379
A párban folyó tanulás379
A párban folyó tanulás lényege és változatai379
A párban folyó tanulás történeti szempontból379
A párban folyó tanulás a gyakorlatban380
A párban folyó tanulás hatása az érintettekre381
A csoportmunka382
A csoportmunka lényege382
A csoportmunka történeti szempontból382
A csoportmunka a gyakorlatban383
A csoportmunka hatása a résztvevőkre384
A szervezési módok szimultán alkalmazásáról385
Összefoglalás387
Feladatok387
Irodalom389
A pedagógiai értékelés (Golnhofer Erzsébet)392
Az értékelés fogalmának alakulása393
Az értékelés funkciói396
Visszacsatolás - hatékonyságnövelés396
A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés400
Minősítés - szelektálás - társadalmi megmérettetés401
Az értékelés tájékoztatás402
Az értékelés szerepe a személyiségfejlődésben, fejlesztésben402
A viszonyítás problémája404
Az értékelés folyamata405
A célmegfogalmazás406
Információgyűjtés406
Az információ értelmezése407
Megítélés, becslés, mérés409
Mérésmetodológiai követelmények410
Külső és belső értékelés412
Az értékelők412
Összefoglalás413
Feladatok414
Irodalom414
Tanulásszervezés (Szivák Judit)418
A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések419
A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése422
A szervezés tevékenységformái423
A preventív munkaszervezés423
A tanuló, tanulócsoport zavaró viselkedésének kezelése427
Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok431
Összefoglalás432
Feladatok433
Irodalom434
Különleges bánásmódot igénylő gyermek (Petriné Feyér Judit)435
A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, csoportosításuk436
Speciális tanulási nehézséggel rendelkező tanulók437
Integrált nevelés az oktatási intézményekben439
A tehetséges tanulók445
A tehetségnevelés, tehetségfejlesztés450
A differenciált oktatás458
Összefoglalás459
Feladatok460
Irodalom461
Az iskolai oktatómunka tervezése (Kotschy Beáta)465
A tervezési tevékenység sajátosságai466
A tervezés modelljei467
Az oktatástervezés szintjei470
A tervezés országos szintje. Központi tanterv, a Nemzeti alaptanterv470
A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program - helyi tanterv478
A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet - tematikus terv - óravázlat481
Összefoglalás486
Feladatok486
Irodalom487
A kezdő pedagógus (Szivák Judit)489
A kezdő tanárok legfontosabb problémái491
A kezdő és tapasztalt tanár tevékenységben, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek492
Tervezés492
Észlelés - információfeldolgozás492
Interaktív tevékenység493
Döntési folyamatok, kognitív struktúrák493
Tanári attitűd496
Milyen tanár vagyok?497
Mire törekedjen, mit tehet a kezdő tanár?500
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák505
Összefoglalás508
Feladatok509
Irodalom511
Névmutató513
Tárgymutató521
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem