kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 539 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-19-1128-4 |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 42 498/1. Néhány fekete-fehér ábrával. Harmadik kiadás. |
Előszó | 7 |
Oktatáselméleti irányzatok (Réthy Endréné) | 9 |
Az oktatáselmélet értelmezése | 10 |
Az oktatás hétköznapi felfogása | 10 |
Az oktatás tudományos megközelítése | 10 |
Az oktatáselmélet tudományos megközelítése | 11 |
A különböző oktatáselméleti irányzatok felosztására tett próbálkozások | 11 |
A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat | 13 |
A megszülető pedagógia diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója | 14 |
A tapasztalati pszichológiai szálak | 16 |
Herbart koncepciója | 16 |
Diesterweg felfogása | 17 |
Értékelméleti irányzat | 18 |
A társadalmi igényekhez igazodó irányzat | 18 |
Az oktatáselmélet differenciációjához kapcsolódó, a különböző társtudományok eredményeire interdiszciplinárisan építő irányzatok | 20 |
Szociológiai irányzat | 20 |
Pszichológiai irányzatok | 21 |
Információelméleti, kibernetikai irány | 22 |
Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat | 22 |
Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó irányzatok | 23 |
A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje | 23 |
Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok | 23 |
A curriculáris didaktikai irányzat | 26 |
Napjaink alternatív irányzatai | 27 |
Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás | 29 |
Alternativitás az iskolák struktúrájában | 30 |
Alternativitás az oktatás tartalmában | 31 |
A szervezeti formák alternativitása | 31 |
A módszerek alternativitása | 31 |
Alternatív eszközök | 32 |
A posztmodern irányzat | 33 |
Elmélet kontra gyakorlat | 35 |
Összefoglalás | 35 |
Feladatok | 36 |
Irodalom | 36 |
Az oktatás társadalmi meghatározottsága (Nahalka István) | 45 |
Bevezetés | 46 |
Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei | 46 |
A társadalmi meghatározottság kérdése a neveléstörténetben | 54 |
A társadalom és az oktatási folyamatok közötti meghatározó viszony | 58 |
A pedagógia fejlesztés lehetőségei és korlátjai a tanítás-tanulás folyamatában | 58 |
A társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában | 61 |
Az oktatás társadalmi meghatározottsága az ezredforduló Magyarországán, folyamatok és feladatok | 68 |
Összefoglalás | 72 |
Feladatok | 74 |
Irodalom | 75 |
A tanuló (Golnhofer Erzsébet) | 77 |
Bevezetés | 78 |
A gyermekstátus értelmezése | 78 |
A pedagógus gyermekszemléletét befolyásoló tényezők | 80 |
Szempontok az egyéni különbségek értelmezéséhez | 83 |
A gyermek megismerése, megértése | 85 |
Összefoglalás | 92 |
Feladatok | 92 |
Irodalom | 93 |
A pedagógus (Falus Iván) | 96 |
A pedagógiai hatékonyság összetevői | 97 |
A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok | 99 |
Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek | 99 |
A pedagógiai képességek | 101 |
A pedagógiai tudás szintjei és típusai | 102 |
A gyakorlati készségek | 104 |
A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések | 107 |
A tanári hitek és filozófiák | 110 |
A reflektív tanár | 111 |
Összefoglalás | 113 |
Feladatok | 114 |
Irodalom | 115 |
A tanulás (Nahalka István) | 117 |
Bevezetés | 118 |
A tanulás mint hétköznapi fogalom | 118 |
A tanulás meghatározása | 118 |
A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése | 120 |
A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban | 120 |
Az empirizmus hatása, a szemléltetés pedagógiája | 121 |
A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája | 128 |
Újabb kognitív forradalmak, a konstruktív pedagógia megszületése | 134 |
A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben | 145 |
A cselekvés pedagógiája és a konstruktív pedagógia kiemelt szerepe | 145 |
A gyerekek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága | 146 |
A differenciálás jelentősége | 146 |
A tanulás logikája a két szemléletben | 147 |
A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége | 149 |
A tanítás életszerűségének biztosítása | 149 |
Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása | 150 |
Összefoglalás | 153 |
Feladatok | 154 |
Irodalom | 155 |
Az oktatás célrendszere (Kotschy Beáta) | 159 |
Bevezetés | 160 |
Az oktatási cél fogalma | 161 |
Az oktatási cél funkciói | 165 |
Az oktatás céljainak kiválasztása | 166 |
A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok | 167 |
A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására | 169 |
A tanulóra és a tanulási-tanítási folyamatokra vonatkozó ismeretek hatása az oktatási célok kiválasztására | 171 |
Az általános célok konkrét követelményekké alakítása | 182 |
Összefoglalás | 185 |
Feladatok | 185 |
Irodalom | 187 |
Az oktatás tartalma (Nahalka István) | 190 |
Bevezetés | 191 |
Az oktatás tartalmának alakulása a nevelés történetében | 195 |
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából | 195 |
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint | 196 |
Az oktatás tartalmának "forrásvidékei" s e források "felhasználásának" kritériumai | 200 |
A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában | 201 |
Az oktatás tartalma és a tudományok anyaga, tudomány és oktatás kapcsolata | 204 |
Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közvetlen társadalmi környezet igényei | 208 |
Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei | 211 |
Az oktatás tartalma és a gyermek | 214 |
Az oktatás tartalmának alakulása az ezredforduló Magyarországán | 215 |
Összefoglalás | 217 |
Feladatok | 218 |
Irodalom | 219 |
Az oktatási folyamat (Réthy Endréné) | 221 |
Bevezetés | 222 |
Az oktatási folyamat | 223 |
Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése | 224 |
Nagy Sándor felfogása az oktatási folyamatról | 225 |
Aebli az oktatási folyamatról | 226 |
Az oktatási folyamat feltárásának rendszerszemléletű megközelítése | 228 |
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat | 229 |
A nem tudástól a tudásig vezető folyamat. A tantárgyi tartalom tudása | 230 |
A tanulók önálló tanulni tudását kifejlesztő folyamat | 237 |
A kognitív önszabályozás stratégiáját kialakító folyamat | 243 |
A kognitív önszabályozó stratégia | 247 |
A tanulási motiváció önszabályozását kialakító folyamat | 251 |
Az oktatási folyamatot motiváló modell | 255 |
Az eredményes tanuláshoz szükséges megfelelő pszichológiai előfeltételek megteremtése a tanítási órákon | 255 |
Az oktatási folyamat motiváló modelljeinek pedagógiai céloktól függő differenciált alkalmazása | 257 |
A differenciáció és individualizáció fokozott érvényesítése | 259 |
A tanári-tanulói interakció optimális szervezése | 260 |
A differenciált teljesítményértékelés. A tanulási eredmények diagnózisa | 262 |
Összefoglalás | 264 |
Feladatok | 265 |
Irodalom | 267 |
Az oktatás stratégiái és módszerei (Falus Iván) | 271 |
Stratégia-módszer-eljárás | 272 |
Oktatási stratégiák | 275 |
A) Célközpontú stratégiák | 275 |
B) Szabályozáselméleti stratégiák | 279 |
Az oktatási módszer fogalma | 283 |
A módszerek csoportosítása, osztályozása | 284 |
Oktatási módszerek | 285 |
Az előadás | 286 |
A magyarázat | 290 |
Az elbeszélés | 295 |
A tanulók kiselőadásai | 296 |
A megbeszélés | 296 |
Vita | 301 |
Szemléltetés | 303 |
A projektmódszer | 306 |
A kooperatív oktatási módszer | 308 |
A szimuláció, a szerepjáték és a játék | 309 |
Házi feladat | 311 |
A módszerek kiválasztása | 313 |
Összefoglalás | 317 |
Feladatok | 318 |
Irodalom | 319 |
Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei (Petriné Feyér Judit) | 323 |
A taneszköz fogalma | 324 |
A taneszközök története | 326 |
A taneszközök lehetséges csoportosítása | 329 |
Taneszközök a tanítási-tanulási folyamatban | 332 |
Taneszközök a tanítási órán | 337 |
Összefogalalás | 342 |
Feladatok | 343 |
Irodalom | 343 |
Az oktatás szervezeti keretei és formái (M. Nádasi Mária) | 345 |
Az oktatás szevezetei keretei | 346 |
Az osztály a tanítás-tanulás társas közege | 346 |
Az osztályba sorolás szempontjai | 348 |
Koedukáció az osztályban | 350 |
Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége | 353 |
Az oktatás egyéb szervezeti keretei | 355 |
Az oktatás szevezeti formái | 357 |
A tanítási óra időtartama | 357 |
Rituálék a tanítási órán | 358 |
Az órarend | 359 |
A tanítási órák pedagógiai rendszere | 360 |
A tanítási óra menete | 360 |
Az oktatás más szervezeti formái | 363 |
Összefoglalás | 363 |
Feladatok | 364 |
Irodalom | 365 |
Az oktatás szervezési módjai és munkaformái (M. Nádasi Mária) | 368 |
A szervezési mód és munkaforma értelmezése | 369 |
A frontális munka | 369 |
A frontális munka lényege | 369 |
A frontális munka megjelenése a nevelés történetében | 370 |
A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja | 370 |
A frontális munka hatása a résztvevőkre | 372 |
Az egyéni munka | 374 |
Az egyéni munka lényege és változatai | 374 |
Az egyéni munka történeti szempontból | 377 |
Az egyéni munka a gyakorlatban | 378 |
Az egyéni munka hatása a résztvevőkre | 379 |
A párban folyó tanulás | 379 |
A párban folyó tanulás lényege és változatai | 379 |
A párban folyó tanulás történeti szempontból | 379 |
A párban folyó tanulás a gyakorlatban | 380 |
A párban folyó tanulás hatása az érintettekre | 381 |
A csoportmunka | 382 |
A csoportmunka lényege | 382 |
A csoportmunka történeti szempontból | 382 |
A csoportmunka a gyakorlatban | 383 |
A csoportmunka hatása a résztvevőkre | 384 |
A szervezési módok szimultán alkalmazásáról | 385 |
Összefoglalás | 387 |
Feladatok | 387 |
Irodalom | 389 |
A pedagógiai értékelés (Golnhofer Erzsébet) | 392 |
Az értékelés fogalmának alakulása | 393 |
Az értékelés funkciói | 396 |
Visszacsatolás - hatékonyságnövelés | 396 |
A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés | 400 |
Minősítés - szelektálás - társadalmi megmérettetés | 401 |
Az értékelés tájékoztatás | 402 |
Az értékelés szerepe a személyiségfejlődésben, fejlesztésben | 402 |
A viszonyítás problémája | 404 |
Az értékelés folyamata | 405 |
A célmegfogalmazás | 406 |
Információgyűjtés | 406 |
Az információ értelmezése | 407 |
Megítélés, becslés, mérés | 409 |
Mérésmetodológiai követelmények | 410 |
Külső és belső értékelés | 412 |
Az értékelők | 412 |
Összefoglalás | 413 |
Feladatok | 414 |
Irodalom | 414 |
Tanulásszervezés (Szivák Judit) | 418 |
A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések | 419 |
A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése | 422 |
A szervezés tevékenységformái | 423 |
A preventív munkaszervezés | 423 |
A tanuló, tanulócsoport zavaró viselkedésének kezelése | 427 |
Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok | 431 |
Összefoglalás | 432 |
Feladatok | 433 |
Irodalom | 434 |
Különleges bánásmódot igénylő gyermek (Petriné Feyér Judit) | 435 |
A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, csoportosításuk | 436 |
Speciális tanulási nehézséggel rendelkező tanulók | 437 |
Integrált nevelés az oktatási intézményekben | 439 |
A tehetséges tanulók | 445 |
A tehetségnevelés, tehetségfejlesztés | 450 |
A differenciált oktatás | 458 |
Összefoglalás | 459 |
Feladatok | 460 |
Irodalom | 461 |
Az iskolai oktatómunka tervezése (Kotschy Beáta) | 465 |
A tervezési tevékenység sajátosságai | 466 |
A tervezés modelljei | 467 |
Az oktatástervezés szintjei | 470 |
A tervezés országos szintje. Központi tanterv, a Nemzeti alaptanterv | 470 |
A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program - helyi tanterv | 478 |
A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet - tematikus terv - óravázlat | 481 |
Összefoglalás | 486 |
Feladatok | 486 |
Irodalom | 487 |
A kezdő pedagógus (Szivák Judit) | 489 |
A kezdő tanárok legfontosabb problémái | 491 |
A kezdő és tapasztalt tanár tevékenységben, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek | 492 |
Tervezés | 492 |
Észlelés - információfeldolgozás | 492 |
Interaktív tevékenység | 493 |
Döntési folyamatok, kognitív struktúrák | 493 |
Tanári attitűd | 496 |
Milyen tanár vagyok? | 497 |
Mire törekedjen, mit tehet a kezdő tanár? | 500 |
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák | 505 |
Összefoglalás | 508 |
Feladatok | 509 |
Irodalom | 511 |
Névmutató | 513 |
Tárgymutató | 521 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.