Előszó
Ezzel a gyakorlati útmutatóval, saját tapasztalataink alapján segítséget kívánunk nyújtani azoknak a kollégáknak, akik óvodai keretek között szeretnék az óvodás gyermekeket egy idegen, a német...
Tovább
Előszó
Ezzel a gyakorlati útmutatóval, saját tapasztalataink alapján segítséget kívánunk nyújtani azoknak a kollégáknak, akik óvodai keretek között szeretnék az óvodás gyermekeket egy idegen, a német nyelvvel megismertetni.
Felmerülhet a kérdés, miben különbözik ez a nyelvtanítás az eddig ismert módszerektől? Mindjárt a megfogalmazásban. Mi nem nyelvóra keretében tanítunk, hanem azt tartjuk lényegesnek, hogy óvodás gyermekekkel óvónő foglalkozzék, nem délutáni elfoglaltsággal, nem didaktikus módszerekkel, hanem természetes élethelyzetben játszva, játék közben.
Sajnos a magyar óvodáskorú gyermekek részére az idegen nyelvvel való ismerkedéshez ezidáig nem volt olyan kidolgozott tematika, módszer, szakirodalom, ami komplex módon szervesen illeszkedne az óvodai nevelés programjába.
Az óvodai szakemberek körében még ma sem egyöntetű a vélemény, hogy kell-e foglalkozni idegen nyelvvel az óvodában? Miért van még ma is ellenzője a társadalmi igény és nyelvi lemaradásunk ellenére.
Fő okát a feltételek hiányában látjuk. Egyrészt hiányzik a központi útmutató (amit sajnos megszoktak a kollégák az évtizedek alatt), másrészt kevés a megalapozott nyelvtudású óvodapedagógus. Ahol voltak nyelvet tudó óvónők, ott nem merték elkezdeni a gyermekek idegen nyelvvel való megbarátkoztatását iránymutatás nélkül.
A „Sün Balázs" Óvodánkban 1988-ban egy csoporttal kezdtük meg a német nyelvvel való ismerkedést a Művelődési Minisztérium engedélyével. A gyermekekkel mindig ugyanaz a két - német nyelvet nem csak ismerő, hanem jól tudó - óvónő foglalkozott.
Vissza