1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Démonikus és szakrális világok határán

Mentalitástörténeti tanulmányok Pócs Éva 60. születésnapjára

Előszó

Köszöntő
A második világháború után munkába állt néprajzkutató nemzedék tagjai számban növekedve, céljaikat és módszereiket az elődeikhez képest kibővítve és átalakítva végezték kutatásaikat.... Tovább

Előszó

Köszöntő
A második világháború után munkába állt néprajzkutató nemzedék tagjai számban növekedve, céljaikat és módszereiket az elődeikhez képest kibővítve és átalakítva végezték kutatásaikat. Természetesen nem lehet merev határt húzni az akkori „idősebbek" és „fiatalabbak" között, hiszen voltaképpen nem nemzedéki különbségek voltak közöttük, kifogástalan együttműködésről beszélhetünk. A Néprajzi Múzeumban dolgozó „idősebb" Szendrey Ákos életkora szerint nem volt még öreg, amikor az egyetemről frissen kikerült Diószegi Vilmos kezdő múzeológusként dolgozni kezdett s lépésről-lépésre egyre mélyebbre ásott ugyanazon a kutatási területen, amelyet Szendrey Ákos művelt. Nyilvánvalóan voltak közöttük eltérések, ám nem kerültek szembe egymással. Azért választottam példának éppen őket, mert a hiedelemkutatásról kívánok szólni. Annak ellenére, hogy a Györffy-Bátky-Viski nemzedék a 30-as években az akkor rendelkezésükre álló adatok, ismeretek birtokában megvalósíthatta a négy kötetes nagy néprajzi összefoglalást, a „Magyarság néprajzát", a tudományszak művelői talán éppen a monográfia tanulságaiból vonták le azt a következtetést, hogy kiterjedt, új követelmények szerint végzett helyszíni adatgyűjtésre van szükség, valamint azt is, hogy a korábbinál erősebben kell törekedni történeti források feltárására. Ennek a kezdeményezésnek voltak előzményei a két háború közötti korszakban is. Elegendő Györffy István iskolájára gondolnunk, hiszen Györffy tanítványaitól mindenekelőtt alapos helyszíni adatfeltáró gyűjtőmunkát kívánt, e téren maga is példát mutatva. Az azonban bizonyos, hogy a gyűjtést végző kutatók szemlélete jelentősen kibővült. Erősödött az igény a társadalom alaposabb megismerésére. A kutatók felismerték, hogy nem homogén, hanem tagolt társadalom kultúráját vizsgálják s mint a társadalomnak, úgy kultúrájának is van története. Megerősödött tehát a történeti szemlélet, elterjedt a történeti módszerek alkalmazása. Több európai példa, kísérlet után teret hódított a jelenségek térbeli elterjedésének vizsgálata. Mind szűkebb, mind tágabb területen [térképek készültek, bőséges új lehetőségeket kínálván az elemzéseknek. Jelentős szemléleti és módszerbeli gazdagodásról, bővülésről adhatunk tehát számot. Ha Egyszer valaki számba veszi néprajzi adattáraink, főleg a Néprajzi Múzeum Etimológiai Adattárának második világháború utáni gyarapodását, hatalmas mennyiségi és tartalmi fejlődést fog tudni kimutatni. Vissza

Tartalom

ifj. KODOLÁNYI János - Köszöntő13
I. Mitikus témák: földistenről, sámánokról, mitikus hősökről23
VARGYAS Gábor: Yiang Su: a brú földisten25
KATONA Imre: Kísérlet a vallási alapfogalmak meghatározására (A mana hit afrikai alakváltozatai)39
HOPPÁL Mihály: Samanizmus és anamizmus47
URAY-KŐHALMI Katalin: A jó nővér, a rossz nővér és a fekete nyúl63
NAGY Zoltán: A jávorszarvas - egy hanti áldozati tárgy ürügyén73
II. Jóslatok, álmok, hiedelmek: boszorkányokról, széasszonyokról, ördögökről93
SÁRKÁNY Mihály: ,,Igaz" történetek kikuju boszorkányokól95
KLANICZAY Gábor: A rontás- és gyógyításelbeszélések struktúrája: maleficium és csoda103
TÓTH G. Péter: ,,Jol tudom az én testemet a tüz emészti megh, de már én arról nem tehetek." Három történet egy 18. századi boszorkányról a bírósági eljárás tükrében121
ERDÉSZ Sándor: Boszorkány a nyírségi néphagyományban163
GRYNAEUS Tamás: Szépasszonyok és tudósok Dávodon189
FRAZON Zsófia: Az ördög alakja és az ördögszövetség motívuma a magyarországi boszorkányperekben és a hiedelemmondákban205
TARI Lujza: Zene és hiedelem231
SZILÁGYI Miklós: Néphitadatközlők - manapság. Kisújjszállási példák263
PALÁDI-KOVÁCS Attila: Adatok a régi Torna megye népi hitvilágához279
KESZEG Vilmos: A hiedelemmondák morfológiai elemzésének néhány tanulsága295
Annamária LAMMEL: Látni ami nem létezik: néphit és percepció311
CSONKA-TAKÁCS Eszter: Elváltás a magyar néphitben321
DEMÉNY István Pál: A darázs lenyelése333
GÖRÖG Veronika: Predesztináció és álom a mesében345
SZEMERKÉNYI Ágnes: ,,A' Rózsának is mindenkor szomszédgya a' tövis"363
BENEDEK Katalin: Mesei motívumok rendszere. A novellamesék sajátosságai373
LANDGRAF Ildikó: Két műfaj határán. Foigalomhasználat és rendszerezési kérdések a magyar mondakutatásban407
III. Szentkultusz, vallásos szokások és hiedelmek összefüggései471
LOVÁSZ Irén: A szakrális kommunikáció elméletéhez419
KÜLLŐS Imola: Egy református parasztpróféta Mária-látomásai441
KRÍZA Ildikó: Erdélyi szombatos énekek544
BARNA Gábor: Remeték a XVIII. számú egri egyházmegyében467
SÁNDOR Ildikó: Búcsújárás és engesztelés a homokkomáromi kegyhelyen. Adatok egy szent hely kontinuitásának és megújulásának kérdéséhez477
L. IMRE Mária: ,,Szent Bálint, gyógyítója lelki és testi szükségeknek" (Adatok dél-dunántúli kultuszához és ikonográfiájához)487
SZIGETI Jenő: Skaricza Máté, Szegedi Kis István életrajzának egyik vallásnéprajzi motívuma501
TÁTRAI Zsuzsa: Szt. Erzsébet legendája és a pünkösdölés207
IV. Ünnepek, hétköznapok, közösségi autonómiák, egyéni törekvések, a gyakorlat és az írásbafoglalt jogszabályok tükrében519
KRISTÓF Ildikó: ,,Rendeld el házadat, mert meghalsz." A végrendelet készítés normái és formái a 16-17. századi magyarországi falvakban és mezővárosokban521
ÉGETŐ Melinda: Írott és íratlan törvény nyugat-dunántúli szőlőhegyek életében a 17-18. században557
ZENTAI Tünde: A lakáskultúra emlékei a boszorkányperekben573
JÁVOR Kata: Mai falusi folyamatok. A paraszti kultúra felbomlásának dinamikája583
FLÓRIÁN Mária: ,,Ruha teszi az embert"597
NAGY Ilona: Esettanulmány az ajándékozás antropológiájához: az ötvenévesek megajándékozása607
SZACSVAY Éva: Karácsony-ünnep változásai617
GYÖRGYI Erzsébet: Apor Péter kultúrája és a ,,náj módi"625
ANGYAL Katalin: Pócs Éva munkáinak bibliográfiája 1958-1999631
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem