A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Demokráciára nevelés

Tréningek tanároknak és diákoknak

Szerző
Lektor
Szeged
Kiadó: Chro Kft.
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-219-067-X
Megjegyzés: 16 fekete-fehér fotóval illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

30 évvel ezelőtt, 1975. június 9-én szereztem diplomát a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola biológia-rajz szakán. Pályám során 15 évet általános iskolában, és 15 évet a felsőoktatásban tanítottam. A... Tovább

Előszó

30 évvel ezelőtt, 1975. június 9-én szereztem diplomát a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola biológia-rajz szakán. Pályám során 15 évet általános iskolában, és 15 évet a felsőoktatásban tanítottam. A három évtized alatt számos pedagógiai koncepciót megismertem és kipróbáltam. Külföldi fejlesztő projekteket adaptáltam hazai viszonyokra. Hazai viszonyok ismeretében programokat fejlesztettem ki és valósítottam meg a Soros Alapítvány ösztöndíjasaként. Részt vettem a közoktatási vezetőképzés fejlesztésében; tréningtematikákat dolgoztam ki, és gyakorlatorientált foglalkozásokat vezettem a miskolci Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány támogatásával. Közoktatási intézmények minőségfejlesztésének lehetőségeit kutattam a Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaság és Társadalomtudományi Kar doktori programjának keretében. A jubileumi évben végiggondoltam, hogy mi volt az a meghatározó élményem, amely a változatos tevékenységeim ellenére a szakmai arculatomat alakította és szüntelen visszatérített a demokráciára nevelés területére. Még most is pontosan emlékszem arra a helyzetre. Közvetlen a rendszerváltozás után egy személyiségfejlesztő tréningen vettem részt. Mondanom sem kell, hogy nagyon újszerű volt a szemlélet és a munkastílus. Kiscsoportban dolgoztunk, és közösen döntöttünk valamiről, arra már nem emlékszem, hogy miről. A döntési folyamatban nem vettem részt aktívan. Amikor a többiek megállapodtak, a tréningvezető megkérdezte, hogy a döntést el tudom-e fogadni. Zavarba jöttem, nem tudtam, hogy mit válaszoljak. A korábbi társadalmi rendszer értékei szerint nőttem fel, és meg sem fordult a fejemben, hogy a döntésben én is részt vehetek, lehetnek érveim és ellenérveim, amelyeket nyilvánosan is elmondhatok. Ennek az élménynek a hatására számos alkalmat megragadtam, hogy részt vehessek a debreceni AVP Hungary Egyesület által szervezett tréningeken. Az elfogadó, végrehajtó hozzáállásomtól a kezdeményező magatartásomig hosszú út vezetett. Mindenesetre megtanultam, hogy ne kívülállóként, hanem cselekvőként vegyek részt a szűkebb és tágabb környezetem történéseinek alakításában. Később mindent megtettem, hogy ösztönözzem tanítványaim szemléletváltozását is. Az egyesület alapító tagjaként és vezető trénereként országos beiskolázással számos tréninget vezettem. Vissza

Tartalom

Tartalom
ELŐSZÓ 5
I. TÉMA A SZAKIRODALOM TÜKRÉBEN 7
1. A téma időszerűsége 7
2. Fogalomértelmezések 10
3. Szakirodalmi kitekintés 17
II. ALTERNATIVE TO VIOLENCE PROJECT TRÉNINGJEI 23
1. AVP tréningek jellemzői 24
2. Fakultációs program főiskolai hallgatóknak 26
3. Gyermek-, és ifjúsági programok 33
3.1 AVP tréning általános iskolában 33
3.2 Demokratikus viszonyulások tanulása gyermekközösségben 37
III. KÖZOKTATÁSI VEZETŐK TRÉNINGJEI 51
1. Az autonómia tanulása 52
2. Egyeztetési eljárás tanulása 57
3. Alapdokumentumok kidolgozása egyeztetési eljárással 72
3.1 Minőségirányítási program készítése 72
3.2 Belső ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása 84
IV. TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS 95
1. Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban 95
2. Kompasz - emberi jogi nevelés, képzők képzése 103
3. Életminőség és emberi jogok tantárgy tanítása és tanulása 110
ÖSSZEFOGLALÁS 117
FELHASZNÁLT IRODALOM 121
MELLÉKLETEK 127
1. sz. Európai Charta a Demokratikus és Erőszakmentes Iskoláról. 127
2. sz. Az Alternative Violence to Project- be bekapcsolódott intézmények 128
3. sz. Közoktatási vezetők képzési tapasztalatainak statisztikai adatai, 2005-1996 133
4. sz. Az önkormányzatiság lényege, az önkormányzati rendszer működése tréning vázlata 134
5. sz. Az iskolai demokratizmust biztosító tényezők című tréning vázlata 135
6. sz. Minőségirányítási program készítési menete című, 70 perces tréning jegyzőkönyve 136
7. sz. Belső ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása közoktatási intézményekben című, 70 perces tréning jegyzőkönyve 164
8. sz. Tantárgyleírás: A demokráciára nevelés gyakorlata 179
9. sz. Konferencia előadások a demokráciára nevelés témában 180
10. sz. A programok kifejlesztésében résztvevő tanárok és intézményeik, 2005-1995 182
KÉPEK JEGYZÉKE 193
TÁBLÁZATOK JEGYZÉKE 194
A KÖTETBEN SZEREPLŐ FEJEZETEK EREDETI MEGJELENÉSI HELYEI 195

Farkas Olga

Farkas Olga műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Farkas Olga könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem