1.062.360

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Demográfia és oktatás

Szerző
Debrecen
Kiadó: Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Tanszék
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 215 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen könyv célja, hogy a pedagógus hallgatók számára betekintést nyújtson a demográfiába, s annak oktatással kapcsolatos - elsősorban oktatáspolitikai - összefüggéseibe. Az első rész a demográfia... Tovább

Előszó

Jelen könyv célja, hogy a pedagógus hallgatók számára betekintést nyújtson a demográfiába, s annak oktatással kapcsolatos - elsősorban oktatáspolitikai - összefüggéseibe. Az első rész a demográfia legfontosabb fejezeteibe ad betekintést, a fogalmak, források és módszerek rövid ismertetésétől kezdve, a népesség számának és struktúrájának legfontosabb jellemzőin és a népesedési folyamatokon keresztül a foglalkoztatás legfontosabb demográfiai jellemzőinek, valamint a népesedéselméletek és a népesedéspolitikák áttekintéséig.
Ez a rész alapvetően arra szolgál, hogy a pedagógus hallgatók számára eligazodást nyújtson a demográfia alapfogalmaiban1, s a legfontosabb demográfiai folyamatok hazai és nemzetközi alakulásában.
A könyv második része az iskolarendszer és a tanulók demográfiai jellemzőivel foglalkozik, az iskolarendszer jellemzőitől és az oktatásban résztvevő korosztályok létszámának alakulásától kezdve az egyes oktatási szintek részvételi hányadának elemzéséig. Rövid kitekintést tesz az oktatás és az iskolázottság területi különbségeire, majd az viszonylag mélyebb betekintést enged az oktatástervezésbe.
Végül a könyv negyedik része a népesség iskolázottsági jellemzőinek mérési lehetőségeivel és annak alakulásával foglalkozik. A könyv mind a nappali tagozatos, mind a továbbképzéseken részt vevő pedagógusok számára hasznos lehet, s a pedagógiai területen doktori képzést folytatók számára is segítség nyújt ezen terület megismerésében. Vissza

Tartalom

1. BEVEZETÉS 5
2. DEMOGRÁFIA 6
2.1 A demográfiáról 6
2.1.1 A demográfia fogalma, tárgya és módszerei 6
2.1.2 A demográfia forrásai 7
2.1.2.1 A népszámlálások 9
2.1.2.2 Népmozgalmi statisztika 10
2.2 A népesség száma és struktúrája 10
2.2.1 A népességfogalmak 10
2.2.2 Népességfejlődés 11
2.2.2.1 A világ népességszámának alakulása 11
2.2.2.2 Magyarország népességének alakulása 17
2.2.3 A népesség területi megoszlása 17
2.2.3.1 Népsűrűség 17
2.2.3.2 Városi és falusi népesség 18
2.2.4 A népesség nemek szerint 21
2.2.5 A népesség korösszetétele 23
2.2.6 A népesség családi állapota 26
2.2.7 A népesség állampolgársága, nyelvi, etnikai és vallási összetétele 30
2.2.8 A cigány lakosság néhány demográfiai jellemzője Magyarországon 33
2.3 Népesedési folyamatok 37
2.3.1 Születések, termékenység 37
2.3.1.1 A születések száma 37
2.3.1.2 A nyers élveszületési arányszám 37
2.3.1.3 Általános és korspecifikus termékenységi arányszámok 38
2.3.1.4 A teljes termékenységi arányszám 39
2.3.1.5 Bruttó és nettó reprodukciós együttható 42
2.3.1.6 A születési mozgalom néhány jellemzője 42
2.3.2 Házasság, házasság megszűnése 45
2.3.2.1 Házasságkötések 45
2.3.2.2 A házasság megszűnése 43
2.3.3 Halálozás, halandóság 49
2.3.3.1 A halálozási statisztika alapfogalmai 49
2.3.3.2 A halálozások néhány jelensége 51
2.3.4 Vándorlás 57
2.3.4.1 Belső vándorlás 57
2.3.4.2 Külső vándorlás 58
2.3.5 Reprodukció 61
2.3.6 Népesség-előreszámítások 62
2.4 Demográfia és foglalkoztatás 64
2.4.1 Gazdasági aktivitás 64
2.4.2 A foglalkoztatottság és a munkaerőpiac néhány jellemzője 70
2.4.3 A gazdaságilag aktív népesség kor és iskolai végzettség szerinti megoszlása valamint
munkanélkülisége 73
2.4.4 A népesség és a munkaerőforrás 73
2.4.5 Az egyéni foglalkozás 75
2.4.6 A népesség végzettségi struktúrája 78
2.4.7 Foglakozási ág 82
2.4.8 Foglalkozási viszony85
2.4.9 Társadalmi-gazdasági csoportosítás 87
2.4.10 A cigány lakosság néhány foglalkoztatási jellemzője Magyarországon 89
2.5 Népesedéselméletek és népesedéspolitika 90
2.5.1 Demográfiai változások magyarázata 90
2.5.1.1 A népszaporodás és a természeti-társadalmi környezet közötti kapcsolatok felismerése 90
2.5.1.2 A népszaporodás alakulásának biológiai elméletei 91
2.5.1.3 A demográfiai átmenet elmélete 94
2.5.2 Közgazdaságtudomány és a népesedéselméletek 95
2.5.2.1 Néhány irányzat népességelméleti elképzelései 95
2.5.2.2 A termékenység alakulásának ciklusos változásait magyarázó elmélet (hullámzás elmélet) 97
2.5.2.3 Néhány további elmélet 98
2.5.3 Szociológiai elméletek 99
2.5.4 Népesedéspolitika 101
2.5.4.1 Restriktív népesedéspolitika 101
2.5.4.2 Expanzív népesedéspolitika 102
2.5.4.3 A népesség egészségi állapotára, illetve reprodukciójának minőségére vonatkozó 102
népesedéspolitika 102
2.5.4.4 A magyar népesedéspolitika 102
3. AZ ISKOLARENDSZER ÉS A TANULÓK DEMOGRÁFIAI JELLEMZŐI 105
3.1 Az iskolarendszer jellemzői 105
3.2 Az oktatásban résztvevő korosztályok létszámának alakulása 108
3.3 A részvételi hányad alakulása különböző iskolai szinteken 115
3.3.1 Részvételi hányad az iskolakezdésnél 115
3.3.2 Részvételi hányad az iskolaköteles kor vége körül 116
3.3.3 Részvételi hányad a középfokú és a harmadik szintű képzés között 117
3.3.4 A felsőoktatás tömegesedése 118
3.3.5 Oktatási részvétel Magyarországon 125
3.3.5.1 Az óvodai és az általános iskolai részvétel 126
3.3.5.2 Részvétel a középfokú oktatásban Magyarországon 127
3.3.5.3 A felsőfokú oktatás részvételi arányai 130
3.4 A felnőttképzés 137
3.4.1 A felnőttképzés fogalma 137
3.4.2 Az iskolarendszerű felnőttképzésben résztvevők arányának és számának alakulása 138
3.4.3 Az iskolarendszeren kívüli át-, tovább - és szakképzésben résztvevők száma 142
3.4.4 A felnőtt populáció végzettségi összetétele és szintje 144
3.4.4.1 A lakosság és a gazdaságilag aktívak iskolázottsága 144
3.4.4.2 Az iskolázottság és a munkanélküliség összefüggése 148
3.4.5 Az élethosszig tartó oktatás/tanulás 151
3.5 Az oktatás, és a foglalkoztatás néhány területi jellemzője 154
3.5.1 Az élveszületések és az iskolai korcsoportok területi különbségei 157
3.5.2 Az iskolarendszer területi különségei 161
3.5.3 Az iskolázottság területi különbségei 167
3.5.4 A foglalkoztatás néhány területi külöbsége 169
3.6 Az oktatástervezés 173
3.6.1 Oktatástervezés fogalma 173
3.6.2 Oktatástervezési módszerek 173
3.6.3 Az oktatástervezés szintjei Magyarországon 184
3.6.3.1 A közoktatás irányítása és tervezése 185
3.6.3.1.1 Az állami tervezés 186
3.6.3.1.2 Területi tervezés 188
3.6.3.1.3 Helyi tervezés 190
3.6.3.1.4 Intézményi szintű tervezés 192
3.6.3.2 Felsőoktatás irányítás és tervezés 193
3.6.3.2.1 Központi tervezés 193
3.6.3.2.2 Területi tervezés 200
3.6.3.2.3 Intézményi tervezés 200
4. A NÉPESSÉG ISKOLÁZOTTSÁGI JELLEMZŐI 202
4.1 A népesség iskolázottsági helyzetének mérési lehetőségei 202
4.2 A hazai népesség iskolázásának néhány jellemzője 207
4.2.1 A népesség iskolázottságának alakulása 207
4.2.2 A cigány lakosság néhány iskolázottsági jellemzője Magyarországon 213
5. IRODALOM 215

Polónyi István

Polónyi István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Polónyi István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem