1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fotóművészet 1998/1-2.

Fotókritikai elméleti és fotótörténeti folyóirat/XLI. évfolyam 1-2. szám

Szerző

Kiadó: Magyar Fotográfiai Szaksajtó Alapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 119 oldal
Sorozatcím: Fotóművészet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a kötetből:

"Magyarországon az 1960-as éveket 1956/57-től szokás számítani, hiszen a szovjet uralom elleni felkelés és a rá következő repressziós időszak alapvetően határozta meg a... Tovább

Előszó

Részlet a kötetből:

"Magyarországon az 1960-as éveket 1956/57-től szokás számítani, hiszen a szovjet uralom elleni felkelés és a rá következő repressziós időszak alapvetően határozta meg a következő évtized életét. (A fotóművészet szempontjából paradox körülmény, hogy míg Pedrazzini és más külföldi tudósítók 1956-is felvételei bejárták a világsajtót, a magyar fényképészek fotói érthető okokból nem kerülhettek a magyar nyilvánosság elé - legfeljebb évtizedekkel később.)
A progresszív magyar fotó a 60-as években tulajdonképpen egyetlen örökségre hivatkozhatott: arra a konstruktivista-szürrealista tendenciára, amely Kassák Lajos és az aktivisták, majd a Bauhaus (annak is elsősorban magyar résztvevői, Moholy-Nagy László és társai) és az 1940-es évek Európai Iskolája körül kristályosodott ki. Még pontosabban, az 1920-as évek elején megszületett a konstruktivista fotómontázs és az elevenedett fel újra meg újra Vajda Lajos szürrealista-konstruktivista montázstechnikájában, az 1930-as évek baloldali politikai montázsban (Tabák Lajos, Lengyel Lajos és mások) és végül az 1940-es, 1950-es években Vajda Lajos követőinél, Vajda Júliánál és férjénél, Jankovits Józsefnél, Bálint Endrénél, Korniss Dezsőnél vagy a náluk jóval fiatalabb Ország Lilinél. Nem szabad megfeledkeznünk arról a szociofotóról sem, amelyet 1930 körül Kassák Lajos "Munka" - köre művelt, s amelynek a pozsonyi szociofotóval is élénk kapcsolatai voltak. Annál is inkább jelentős volt a jövő számára ez a mozgalom, mert alkotói olykor konfrontálódtak vagy éppen kapcsolatba kerültek koruk népies-folklorisztikus mozgalmával is - és ez utóbbinak lesz akaratlanul is a valóságot megszépítő következménye az 1950-es évek szocreálja. Másfelől az sem érdektelen körülmény, hogy a korai szociofotósok - többnyire baloldaliak lévén - többnyire fontos pozícióba kerültek az 1949-es kommunista hatalomátvétel után is, ízlésükkel, művészeti magatartásukkal viszont - megint csak egy paradoxon - néha közelebb álltak az avantgarde-hoz, mint az uralkodó stílushoz. Ez a kétértelműség pedig megfigyelhető volt az 1956 után újjáalakuló szakmai testületekben, elsősorban a Magyar Fotóművészek Szövetségében is. (Voltak időszakok, amikor a Szövetség folyóirata, a Fotóművészet" a vizuális kultúra legprogresszívabb orgánumának számított Magyarországon.)" Vissza

Tartalom

Beke László: A progresszív magyar fotó közelmúltja és jelene 3
Szűcs Tibor: A határok átjárhatók 15
Fotó és képzőművészet
Markovics Ferenc: Öt világrész fotóművészete Cegléden 19
Egy érdekes gyűjtemény históriája
Galgóczy Zsuzsa: Műfajok határán, világok találkozásánál 23
Kunkovács László képeihez
Bácskai Sándor: Ahogy bennünket látnak 28
Markovics Ferenc: Szemtől szembe 30
A Magyar Filmfotósok Egyesületének kiállítása
Miltényi Tibor: Metaforikus képpárok 35
Zátonyi Tibor: Képek „igazi" emberekről 39
Peternák Miklós: Intermédia fotográfia 42
Tímár Péter: Ficus Lyrata 52
Balla Demeter fényképei
Kerekes Gábor: Napló, 1993-97 64
Polaroid 665
POLAROID GALÉRIA 65
Szabó G. László: Az erotika lovagja 81
Jan Saudek műtermében
Szegő György: Egy Cervantes-hős a XX. századból 90
Paradzsanov fesztivál, Budapest
Bacskai Sándor: A filmművészet alapja a fényképezés 94
Illés György - Molnár Miklós képeiről
Albertini Béla: Hit és csalódások 98
Egy erdélyi szociofotós életútja és munkássága
Demeter Zsuzsanna: A fotográfia megjelenése a magyar sajtóban 106
L. Baji Etelka: Brassairól, és egy aukcióról 116
Rák József: Digitális kamera-kóstoló 118
Kodak Professional DCS 520 = Canon EOS D 2000
Emlékező naptár 119
Summary 120
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem