Előszó
Emlékszel-e még Verne regényhősére, a léghajót tervező
Fergusson doktorra? „A léghajónak folyton süllyednie és
emelkednie kell, s ebben, kedves doktor, nem kis nehézség
rejlik. - Az én föl- és...
Tovább
Előszó
Emlékszel-e még Verne regényhősére, a léghajót tervező
Fergusson doktorra? „A léghajónak folyton süllyednie és
emelkednie kell, s ebben, kedves doktor, nem kis nehézség
rejlik. - Az én föl- és leszálló berendezésem egyszerűen azon
alapszik, hogy a léggömb gáztartalmát aszerint, amint fele-
melkedni vagy alásüllyedni akarok, magasabb vagy alacso-
nyabb hőfokra hevítem. A felmelegített gáz nagyobb térfoga-
tot nyer, a gömb több levegőt szorít ki amint ezt te is jól
tudod I. osztályos fizikatanulmányaidból. Nehezebb feladat
elé állíthatna Fergusson doktor néhány további kérdéssel:
Mennyi idő múlva érne földet, ha a gáz harmadrészét kien-
gedné a szelepen? Összetörne-e léghajója a földre éréskor?
Ilyenfajta kérdésekre keresve a választ, a folyamatok időbeli
lefolyásának törvényszerűségeit kell felhasználnunk. Éppen
ezek megismerése lesz további fizikatanulmányaid tárgya.
A II. osztályban a legszembeötlőbb folyama-
tok egyikét, a testek helyének változását - a
mozgást - vizsgáljuk. Nem indulunk „Üres lap-
pal": Mozgásélményeink sok-sok nemzedék ta-
pasztalataiban és cselekvéseiben gyökereznek.
Az állatvilágból éppen kiemelkedő ősünknek lé-
te múlott azon, hogy helyesen alkalmazza a moz-
gások törvényeit.
Vissza