kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 606 oldal |
Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 29 cm x 21 cm |
ISBN: | 963-379-211-8 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. |
Szerkesztői tanácsadók | 8 |
Előszó | 9 |
Közkeletű nézetek a nyelvről | 11 |
Széles körben elterjedt nyelvi hiedelmek és attitűdök; a nyelv legfontosabb funkciói | |
A perspektív hagyomány | 12 |
A nyelvi autoritás és nyelvhelyesség népszerű elképzelései; purizmus és nyelvváltozás; a nyelvészeti leírás szerepe | |
A nyelvek egyenrangúsága | 17 |
A primitív nyelvek és a nyelvek felsőbbrendűségének mítosza | |
A nyelvi mágia | 19 |
Nyelvi babonák és tabuk; a tulajdonnevek misztikus ereje | |
A nyelv funkciói | 21 |
A nyelv által betöltött kulturális, társadalmi és személyes funkciók | |
Nyelv és gondolkodás | 25 |
A nyelv és gondolkodás közötti összetett viszony; a nyelvi realitivizmus fogalma | |
Nyelv és ember | 29 |
Az egyéniség és a társadalmi idenitás nyelvi kifejeződésének módjai | |
A nyelv és a testi adottságok | 30 |
A nyelv, illetve az életkor, nem, fizikai típus és testi állapot kapcsolata; hanglenyomatok; férfi és női beszéd | |
A nyelv és a pszichológiai sajátosságok | 35 |
A nyelv, illetve a személyiség, intelligencia és más pszichológia tényezők kapcsolata | |
A nyelv és a földrajzi hovatartozás | 38 |
A beszélők területi háttere; akcentusok, dialektusok, nyelvi térségek és a nyelvjáráskutatás | |
A nyelv és az etnikai, nemzeti hovatartozás | 51 |
Nyelv, etnikum és nacionalizmus; a kisebbségi nyelvek és dielektikusok problémája | |
Társadalmi identitás | 56 |
Nyelv és társadalmi rétegződés, osztály, státus, szerep, szolidaritás és társadalmi távolság; a szexizmus problémája | |
Nyelv és kontextus | 68 |
A beszéd és írás szituációtól függő változatai; korlátozott és titkos nyelvek; nyelvi játékok és művészetek; szójátékok | |
Stílus és irodalmi nyelvhasználat | 90 |
A stílus fogalma; szerzői azonosság és igazságügyi nyelvészet; a költészet, a dráma és a próza irodalmi nyelve | |
A nyelvi szerkezet | 107 |
A nyelv valamennyi formájának (beszélt, írott és jelelt) elemzésben szerepet játszó tényezők | |
Nyelvi szintek | 108 |
A nyelvi elemzés legfontosabb összetevőinek kapcsolata; a nyelvszerkezet modelljei | |
Nyelvtipológia és univerzálék | 111 |
A világ nyelvei között meglevő szerkezeti hasonlóságok és különbözőségek elemzése | |
A nyelv statisztikai tulajdonságai | 114 |
A nyelvre jellemző statisztikai szabályszerűségek vizsgálata; a hangok, betűk és szavak előfordulási gyakorisága | |
Grammatika | 117 |
Szintaxis és morfológia; a szavak, csoportok, mellékmondatok és mondatok szerkezete | |
Szemantika | 132 |
A nyelvi jelentés vizsgálata; a szavak és mondatok szemantikai elemzése | |
Szótárak | 143 |
A szótárak használata és értékelése; a lexikográfia múltja, jelene és jövője | |
Nevek | 149 |
Minták és tendenciák a személynevek használatában; helynevek és történetük | |
Diskurzus és szöveg | 154 |
A beszélt és írott nyelv mondatnál hosszabb szakaszainak kutatása; a társalgás természete; a szövegszerkezet elemzése | |
Pragmatika | 159 |
A társas interkació során használt nyelv kiválasztását meghatározó tényezők; beszédaktusok és elemzésük | |
A nyelv kifejezési formái: A beszéd és a hallás | 163 |
A kommunikáció hangzó csatornáinak vizsgálata; a beszédképzés, -átadás és -észlelés | |
A beszéd anatómiája és fiziológiája | 164 |
A szájüreg és a beszédszervek; a hangképzés sajátosságai | |
A beszéd akusztikája | 172 |
A hanghullámok sajátosságai és szerepük a beszédátadásban; a hangspektográf és használata a beszédhang elemzésében | |
Kísérleti beszédelemzés | 180 |
Az akusztikai jelek és a hangképző szervek fiziológiájának vizsgálatára használt eszközök | |
A beszédészlelés | 184 |
A fül és a hallás folyamata; a beszédészlelés és vizsgálata | |
Beszéd-előállítás és -felismerés gépekkel | 192 |
Az automatikus beszéd-előállítás és -felépítés elmélete és gyakorlata | |
A beszédhangok | 195 |
Fonetika; a magánhangzók és mássalhangzók leírása; a fonetikai átírások fajtái | |
A hangok nyelvi használata | 205 |
Fonológia; fonémák, megkülönböztető jegyek és más modellek; a nyelvek hangrendszereinek összehasonlítása | |
Szupraszegmentális tulajdonságok | 216 |
A beszéd prozódiája; hanglejtéssémák, tonális nyelvek; a beszéd és a zene kapcsolata | |
Hangszimbolika | 222 |
A hangok és a jelentés kapcsolata; az onomatopoeia szerepe | |
A nyelv kifejezési formái: Az írás és az olvasás | 225 |
Az írott nyelv válfajainak kialakulása és funkciói | |
Írott és beszélt nyelv | 226 |
A beszéd és az írás viszonya; a beszéd hangzásának visszaadása | |
Grafikus megjelenítés | 231 |
Az írott nyelv fizikai tulajdonságai; a grafikus megjelenítés típusai; kézírás, nyomtatás, gépírás és az elektronikus változatok | |
Nyelvészeti grafológia | 246 |
Az írás mint szimbólumrendszer; az írás története; az ábécé; betűzés (helyesírás); központozás és más szembenállások; gyorsírásrendszerek | |
Az írás és olvasás folyamata | 262 |
Az írás, olvasás és betűzés folyamatának pszichológiai leírásai; a betűzés szabályossága és a helyesírási reformok | |
A nyelv kifejezési formái: A jelelés és a látás | 275 |
A siketek által használt jelnyelvek kialakulása és működése | |
Jelnyelv | 276 |
Közkeletű téveszmék a jelnyelvről, a siketek jeleinek kialakulása és használata | |
A jelnyelvek struktúrája | 279 |
A jelek használata grammatikai szembenállások kifejezésére; az Amerikai jelnyelv | |
Másodlagos jelnyelvek | 282 |
Az ujjábécé a jelzett beszéd és a más rendszerek | |
A gyermeki nyelvelsajátítás | 285 |
Hogyan tanulják meg a gyermekek anyanyelvüket: módszerek, elméletek és eredmények; az iskolai anyanyelvoktatás | |
A gyermeknyelv vizsgálata | 286 |
A gyermeki nyelv vizsgálatának módszerei; beszédképzés és -megértés; a nyelvelsajátítás elméletei | |
Az első év | 296 |
A csecsemők hangadásának fejlődése; a korai beszédészlelés és interkació | |
Fonológiai fejlődés | 301 |
A hangrendszer elsajátítása; a magánhangzók, a mássalhangzók és az intonáció megtanulása | |
Grammatikai fejlődés | 304 |
A nyelvtan elsajátítása; a mondatok hosszának és összetettségének növekedése | |
Szemantikai fejlődés | 307 |
A szókincs elsajátítása; az első szavak és jelentésük; a szavak jelentésének megkülönböztetése | |
Pragmatikai fejlődés | 310 |
A társalgás készsége elsajátítása; az ikrek nyelve | |
Nyelvi fejlődés az iskolában | 313 |
Az iskolai anyanyelvoktatás; a szóbeli kifejezőképesség későbbi fejlődése; az olvasás- és írástanulás | |
Nyelv, agy és diszfunkció | 325 |
A nyelv neurológiai alapja; a beszélt, írott és jelelt nyelv diszfunkcióit okozó fizikai és pszichológiai problémák | |
A nyelv és az agy | 326 |
Az agy felépítése és működése; féltekei dominancia és lokalizáció, nyelvbotlások és kritikus periódusok | |
Nyelvi diszfunkció | 335 |
Incidencia, a károsodások oka és osztályozása; siketség, afázia, diszelxia, diszgráfia, hangképzési, artikulációs és beszédfolyékonysági zavarok, megkésebb beszédfejlődés; alternatív kommunikációs rendszerek és segédeszközök | |
A világ nyelvei | 359 |
A múltban és napjainkban beszélt nyelvek - számok, beszélők, források; a nyelvváltozás meghatározása és magyarázata | |
Hány nyelv van a világon? | 360 |
A világ nyelveinek azonosítása, megszámlálása és osztályozása | |
Hányan beszélnek egy nyelvet? | 362 |
Hogyan határozható meg egy nyelv beszélőinek száma; a világ legelterjedtebb nyelvei és nyelvcsaládjai | |
A nyelv eredete | 365 |
Mítoszok és kísérletek a nyelv eredetéről, farkasgyermekek; emberek és főemlősök; a paleontológia tanulsága | |
A nyelvcsaládok | 370 |
A nyelvtörténet feltárása; az összehasonlító filológia, a világ nyelvcsaládjai | |
Az indoeurópai nyelvcsalád | 374 |
Az indoeurópai nyelvek története, felosztása és beszélőik földrajzi elhelyezkedése | |
Más nyelvcsaládok | 384 |
A világ (nem indoeurópai) nyelveink földrajzi eloszlása, nyelvcsaládjaik és beszélőik | |
Szigetnyelvek | 406 |
A nagyobb nyelvcsaládokba nem sorolható nyelvek | |
A nyelvváltozás | 409 |
A hangrendszer, a nyelvtan és a szókincs változása; glottokronológia; magyarázatok a nyelvváltozásra | |
Pidgin és kreol nyelvek | 417 |
Eredetük, földrajzi eloszlásuk, a pdigin és kreol nyelvek napjainkban | |
A nyelv a világban | 425 |
A világ nyelveinek és nyelvváltozatainak sokfélesége által okozott kommunikációs problémák és a lehetséges megoldások | |
Nyelvi korlátok | 426 |
Az idegen nyelvek által a nemzetközi kommunikációban okozott problémák, a nyelv és az üzleti világ | |
Fordítás és tolmácsolás | 428 |
A fordítás és tolmácsolás elmélete és gyakorlata; a gépi fordítás szerepe | |
Mesterséges nyelvek | 438 |
A mesterséges nyelvek története és jelenlegi helyzetük; eszperantó, Basic English és más rendszerek | |
Világnyelvek | 444 |
A nyelvek nemzetközi használata; hivatalos nyelvek, a világangol és változatai | |
Többnyelvűség | 449 |
A kétnyelvű attitűdök és a kétnyelvű lét okai és elterjedése; nyelvmegőrzés és nyelvváltoás; nyelvek közötti váltás | |
Nyelvi tervezés | 454 |
A nyelvek és nyelvváltozatok használatát szabályozó hivatalos politika; kétnyelvű oktatási programok | |
Idegennyelv-tanulás és -oktatás | 458 |
Az idegen nyelvek szerepe és státusza az iskolában és a társadalomban; a nyelvtanulás elméleti és a nyelvoktatási módszerek; nyelvoktatási anyagok és nyelvi laborok | |
Szaknyelvek | 470 |
A tudomány, a gyógyítás, a vallás, a jog, az újságírás, a reklám és az elektronikus médiák nyelve; a szaknyelvek érthetőségének és változásának problémái | |
Nyelv és kommunikáció | 491 |
A nyelv és más emberi és nem emberi kommunikációs rendszerek kapcsolata, a nyelv tudományos vizsgálata | |
A nyelv és más kommunikációs rendszerek | 492 |
A nyelv deffiniciója; a csimpánzok kommunikációja; szemiotika; kommunikáció nem nyelvi hangokkal, arccal, gesztusokkal és érintéssel | |
Nyelvészet | 502 |
A nyelv tudományos vizsgálata során megfogalmazott elképzelések története, a 20. századi nyelvészet területei és alakjai; nyelvészeti módszerek | |
Függelék | 515 |
Glosszárium | 516 |
Jelek és rövidítések | 544 |
A világ nyelveinek táblázata | 547 |
További olvasmányok | 567 |
Hivatkozott irodalom | 573 |
Nyelvek, nyelvcsaládok, nyelvjárások és írások mutatója | 579 |
Névmutató | 585 |
Tárgymutató | 590 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.