1.061.482

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elbeszélés a játékfilmben

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Magyar Filmintézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 379 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 24 cm
ISBN: 963-7147-33-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

David Bordwell a kortárs amerikai filmtudomány egyik legjelentősebb alakja. Elméleti munkásságának jelen kötet kiemelkedő darabja, amennyiben - először a filmelmélet történetében - átfogó igénnyel dolgozza föl a filmes elbeszélés problémáját és hoz létre olyan elméleti keretet, amely a filmtörténet egészére kiterjed.
Elmélete kettős gyökerű: egyrészt a kognitív pszichológia "konstruktivista" felfogásán, másrészt a század eleji orosz formalista iskola által kialakított kategóriákon nyugszik. Bordwell szerint a film elbeszélése alapvetően a néző aktivitásán alapul. A film "kulcsokat" ad a néző kezébe, amelyek segítségével következtetéseket vonhat le a történetre vonatkozólag. A film történetét, a "fabulát" valójában nem a film, hanem a néző "hozza létre" azoknak a jelzéseknek az alapján, amelyeket a filmben talál. A film története nincs sehol megfogható módon jelen - mondja Bordwell -, nekünk kell, egy bonyolult hipotézisalkotó folyamat során felépítenünk azt. A könyv kitűnő,... Tovább

Fülszöveg

David Bordwell a kortárs amerikai filmtudomány egyik legjelentősebb alakja. Elméleti munkásságának jelen kötet kiemelkedő darabja, amennyiben - először a filmelmélet történetében - átfogó igénnyel dolgozza föl a filmes elbeszélés problémáját és hoz létre olyan elméleti keretet, amely a filmtörténet egészére kiterjed.
Elmélete kettős gyökerű: egyrészt a kognitív pszichológia "konstruktivista" felfogásán, másrészt a század eleji orosz formalista iskola által kialakított kategóriákon nyugszik. Bordwell szerint a film elbeszélése alapvetően a néző aktivitásán alapul. A film "kulcsokat" ad a néző kezébe, amelyek segítségével következtetéseket vonhat le a történetre vonatkozólag. A film történetét, a "fabulát" valójában nem a film, hanem a néző "hozza létre" azoknak a jelzéseknek az alapján, amelyeket a filmben talál. A film története nincs sehol megfogható módon jelen - mondja Bordwell -, nekünk kell, egy bonyolult hipotézisalkotó folyamat során felépítenünk azt. A könyv kitűnő, aprólékos elemzésekkel mutatja be, hogyan működik ez az újraalkotó folyamat, s hogyan változnak szabályai a különböző műfajokban és korszakokban.
A mű második része a sajátos elbeszélőmódokat tárgyalja. Bordwell szerint a filmelbeszélői "etalont" a klasszikus hollywoodi film hozza létre - ez a par excellence elbeszélő filmtípus -, s ehhez képest beszélhetünk a különféle filmművészeti irányzatok, alkotásmódok elbeszélőtechnikáiról. Bordwell könyvének különös erénye ez a nagyon érzékeny módszer, amellyel a filmek narrációs felépítését, fogásait, "trükkjeit" elemzi. A mű ezáltal válik revelatívvá a filmteoretikusok szűkebb körén túl a film iránt érdeklődő diákok és tanárok számára is. Vissza

Tartalom

Előszó9
Bevezető11
Néhány elbeszéléselméletről
Mimetikus elbeszéléselméletek16
A perspektíva mint elbeszélés17
Perspektíva és nézőpont az irodalomban20
A láthatatlan megfigyelő22
Eizenstein: Az elbeszélés mint perspektivikus ábrázolás25
Diegetikus elbeszéléselméletek29
A filmi elbeszélés mint metanyelv31
A filmi elbeszélés mint kijelentéstétel34
Az elbeszélés és a filmforma
A nézői tevékenység42
Vázlatok a filmi észlelés és megismerés pszichológiájához43
Az elbeszélés megértése46
Az elgondolás és a látás53
Az elbeszélés alapelvei61
A fabula, a szüzsé és a stílus62
A szüzsészerkesztés taktikái66
Tudás, öntudatosság és közlékenység70
A narrátor és a szerző74
Bűntények, gyilkosságok és az elbeszélés76
A bűnügyi film77
A melodráma83
Az elbeszélés és az idő87
Az időkonstrukció vonásai90
Az időkezelés cselei és fogásai101
Az elbeszélés és a tér112
A térszerkesztés113
A perspektíva és a néző117
Ideális pozíció-kialakítás: beállítás-ellenbeállítás120
Jelzések, motívumok és funkciók126
A Fényes szelek tere142
A történeti elbeszélésmódok
Az elbeszélésmódok és a normák162
A klasszikus elbeszélésmód: a hollywoodi példa169
A kanonikus elbeszélés170
A klasszikus stílus175
A klasszikus néző177
Hét film, nyolc szegmentum178
A művészfilmes elbeszélésmód217
Objektivitás, szubjektivitás, szerzőiség218
A formajáték225
A művészfilm a mozi történetében239
A történelmi materialista elbeszélésmód: a szovjet példa245
Az elbeszélés mint retorika246
Kiszámítható fabula, kiszámíthatatlan elbeszélés252
Az Új Babilon260
Egy kérdező filmművészet felé278
A parametrikus elbeszélésmód283
A stílus új szerepe284
Formák és stratégiák288
A Zsebtolvaj paraméterei298
A modernizmus problémája318
Godard és az elbeszélés319
A sémák ütköztetése321
Az elbeszélés térbelivé tétele324
A narrátor és a palimpszeszt329
1968 és ami utána következik340
Zárszó342
Jegyzetek344
Válogatott bibliográfia365
Mutatók369

David Bordwell

David Bordwell műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: David Bordwell könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem