Fülszöveg
Lehoczky János (sz. 1942) a jelenkori magyar, sőt
I a kortárs európai kovácsművesség egyik legje-
lentősebb képviselője. A mesterség legnemesebb
hagyományainak - a több évszázados múltra
visszatekintő tűzikovács-technikának - a fel-
elevenítésével alakította ki minden ízében mai
művészetét. A vas anyagszerű megmunkálásá-
nak és materiális szépségének érvényesítése
révén műhelyében az egyszerű alapformákból
virtuóz és gazdag kompozíciók születnek. Ez az
egyszerre hagyományos és modern alkotásmód
a titka annak, hogy munkái éppen olyan harmo-
nikusan illeszkednek a jelenkori, mint a műem-
léki környezetbe. A Ferenczy Noémi-díjas ipar-
művész alkotásai, amelyek többsége kapu, térel-
választó rács, illetve kandeláber, olyan jelentős
épületekhez, mint amilyen a budai várban a Hilton
szálloda, Dunaújvárosban a Dunai Vasmű, a Ma-
gyar Külkereskedelmi Bank pécsi és budapesti szék-
háza, a Tihanyi Apátság, a szentendrei Ferenczy
Múzeum és a győri...
Tovább
Fülszöveg
Lehoczky János (sz. 1942) a jelenkori magyar, sőt
I a kortárs európai kovácsművesség egyik legje-
lentősebb képviselője. A mesterség legnemesebb
hagyományainak - a több évszázados múltra
visszatekintő tűzikovács-technikának - a fel-
elevenítésével alakította ki minden ízében mai
művészetét. A vas anyagszerű megmunkálásá-
nak és materiális szépségének érvényesítése
révén műhelyében az egyszerű alapformákból
virtuóz és gazdag kompozíciók születnek. Ez az
egyszerre hagyományos és modern alkotásmód
a titka annak, hogy munkái éppen olyan harmo-
nikusan illeszkednek a jelenkori, mint a műem-
léki környezetbe. A Ferenczy Noémi-díjas ipar-
művész alkotásai, amelyek többsége kapu, térel-
választó rács, illetve kandeláber, olyan jelentős
épületekhez, mint amilyen a budai várban a Hilton
szálloda, Dunaújvárosban a Dunai Vasmű, a Ma-
gyar Külkereskedelmi Bank pécsi és budapesti szék-
háza, a Tihanyi Apátság, a szentendrei Ferenczy
Múzeum és a győri Püpöki Kincstár és Könyvtár.
Az ő keresztje áll Latlnovits Zoltán sírja fölött a
balatonszemesi temetőben, s szintén az ő műve
a veszprémi temető több egységből álló kapuja,
L oeuvre-jének talán legjelentősebb darabja. Res-
taurátorként is kiemelkedőt alkotott. Rendkívül
szakmai felkészültségét és igényességét dicséri
SÍIM többek között a Lechner Ödön tervezte Postata-
karékpénztár, a volt Tiszti Kaszinó, az Ybl Palota,
a Pannonhalmi Főapátság vasmunkái mellett a
Gresham-palota három hatalmas szecessziós kapu-
jának helyreállítása.
Vissza