1.062.515

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A koragyermekkori fejlődés természete - fejlődési lépések és kihívások

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a kötet kihívásokkal teli. Kihívás a szerkesztőknek, akik Magyarországon mindeddig egyedülálló vállalkozásba kezdtek. Kihívás a szerzőknek, akik arra törekedtek, hogy egyszerre tudományos, mégis közérthető formában osszák meg tudásukat. És kihívás az olvasóknak is, mert ez a könyv olyan ismeretanyagot kínál, amelynek befogadása gondolkodó munkát kíván. E munka azonban megtérül, mert a korai fejlődéssel kapcsolatos tudományos tények és elméletek ismerete nélkül igen nehéz valódi megértésre építve, felelősségteljesen, kreatívan és egyénre szabottan foglalkozni a ránk bízott gyermekekkel. Ha ezt a kihívást elfogadjuk, valójában nem vállalunk kockázatot: az igényes, friss és gyakorlati nézőpontból is hasznos tanulmányok megismerésével csak nyerhetünk. Dr. Stefanik Krisztina pszichológus

Tartalom

A koragyermekkori fejlődés természete -fejlődési lépések és kihívások
ELŐSZÓ 16
(Danis Ildikó - Farkas Mária - Herczog Mária - Szilvási Léna)
Kinek szól az első két kötet? 17
A kötetek születése 17
Szakmai üzenetek - horizontális témák 18
Gondolkodjunk együtt és tegyünk az egészséges és teljes koragyermekkorért! 19
Az első két kötet szerkezete, tartalma 21
I. BEVEZETÉS: ELMÉLETEK - GYAKORLAT - SZAKPOLITIKA
1. fejezet
FEJLŐDÉS A KORAGYERMEKKORBAN: HOGYAN IS GONDOLKODJUNK RÓLA? 24
(Danis Ildikó, Farkas Mária, John Oates)
BEVEZETÉS 26
KORAGYERMEKKOR A FÓKUSZBAN - INTERDISZCIPLINÁRIS EGYÜTTGONDOLKODÁS, SZAKMAKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉS 26
Társadalmi követelmény: befektetés a jövőbe 29
1.1. A gyakorlatot és a szakpolitikai döntéshozatalt érintő következtetések 32
A korai életévek és az idegrendszer fejlődése 32
1.2. A gyakorlatot és a szakpolitikai döntéshozatalt érintő következtetések 35
A korai kapcsolatok megerősítése 36
1.3. A gyakorlatot és a szakpolitikai döntéshozatalt érintő következtetések 38
Üzenet a koragyermekkor jelentőségéről 39
A KORAGYERMEKKORI FEJLŐDÉS ALAPVETŐ ÖSSZEFÜGGÉSEI 39
Miért „kell" a fejlődéspszichológia? 39
Alapvető fejlődéselméletek: hogyan fejlődnek és tanulnak a gyerekek? 40
Megközelítés a biológiai érés felől: a természetes fejlődés 41
Az univerzális-konstruktivista megközelítés: a gyerekek felépítik saját tudásukat 43
Szociális konstruktivizmus: tanulás másokkal 45
A környezeti tanulás megközelítés (behaviorizmus): jutalmazás és büntetés 47
Szociális tanuláselmélet: mások megfigyelése 49
Növekedés, fejlődés és tanulás a kapcsolatokon keresztül 49
Modern fejlődéselméletek: fejlődés a környezet sokirányú, sokszereplős hálójában 50
Az elméletek alkalmazása a koragyermekkori gyakorlatban 51
A fejlődés mechanizmusa: alapvető fejlődési törvényszerűségek és ezek gyakorlati következményei 53
Összefoglalás: a koragyermekkori fejlődés kulcskoncepciói 56
1.4. A fejlődés kulcsgondolatai 56
AZ EGYEDI GYERMEK: ÁLTALÁNOS ÉS SZEMÉLYES
FEJLŐDÉSI SZÜKSÉGLETEK 57
Alapvető fejlődési szükségletek 57
1.5. Hogyan segíthetik a felnőttek a gyerekeket és egymást abban, hogy a fejlődési szükségleteket kielégítsük? 57
1.6. Korszerű nevelési alapelvek 58
A fejlődés területei és az egyedi fejlődés: „spektrum"- szemlélet a fejlődésben 60
1.7. Mérföldkövek a gyermeki fejlődésben: az EYFS fejlődéskoncepciója 61
ZÁRSZÓ 63
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 64
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 64
II. A KORAGYERMEKKORI FEJLŐDÉS TERÜLETEI:
„FELADATOK" ÉS KIHÍVÁSOK
2. fejezet
ALKALMAZKODJ A VILÁGHOZ! - AZ ÚJSZÜLÖTT ÉS A CSECSEMŐ ALKALMAZKODÁSA 68
(Hédervári-Heller Eva, Németh Tünde)
BEVEZETŐ 70
A KOMPETENS CSECSEMŐ 71
2.1. A preferencia-paradigma 71
Látási észlelés 72
Hallási észlelés 73
Szagló- és ízlelőérzékek 73
Keresztmodális észlelés 73
2.2. A keresztmodális észlelés 74
Érzelmi fejlődés 74
A CSECSEMŐ VISELKEDÉSI ÁLLAPOTAI 75
Alvás 75
2.3. Tévhitek - a nyugtalan álom 76
Révedezés és nyűgösködés 76
Sírás 76
2.4. Gyakori nehézségek a sírás körül 77
Ébrenlét 77
A KORAI FEJLŐDÉS SZÜLŐI TÁMOGATÁSÁNAK GYAKORLATI LEHETŐSÉGEI 78
Egymásra hangolódás 78
Szoptatás 79
Napirend, együttlétek 79
Mozgás, játéktevékenység 80
Szobatisztaság 82
Dac 82
A CSECSEMŐ VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁSI ZAVARAI 83
2.5. ADHD és korai regulációs problémák 83
Krónikus nyugtalanság és excesszív sírás 84
Alvászavarok 85
Etetési, étkezési és gyarapodási zavarok 86
Érzelmi problémák a csecsemőkorban 88
A viselkedésszabályozási zavarok kezelése 88
A SZÜLŐ SZEREPE ÉS VISELKEDÉSFORMÁI 90
A gondozó személy szenzitivitása 90
A gondozó személy intuitív viselkedésformái 91
Az anya-csecsemő-apa triád 92
2.6. Speciális esetek a szülővé válás és a szülő-gyermek kapcsolat alakulásának folyamatában 93
TÁRSADALMI SZEMPONTOK - AMIKOR NEHÉZ AZ INDULÁS 96
BEFEJEZŐ GONDOLATOK 97
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 98
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 98
3. fejezet
MOZOGJ, ÉRZÉKELJ, LÉGY AKTÍV ÉS EGÉSZSÉGES - TESTI NÖVEKEDÉS, MOTOROS ÉS ÉRZÉKSZERVI FEJLŐDÉS, VALAMINT AZ EGÉSZSÉG
(Gallai Mária - Vetier Anna)
BEVEZETÉS
A MÉHEN BELÜLI FEJLŐDÉS 105
Az anya életmódjának hatása a fejlődő magzatra 106
AZ ÚJSZÜLÖTT 107
Az érett újszülött jellemzői 108
Koraszülöttség 110
A GYERMEKEK TESTI FEJLŐDÉSE 112
Súlygyarapodás 112
A hossznövekedés 112
A test arányai 113
Az agy fejlődése 113
Növekedési problémák 115
A MOZGÁS FEJLŐDÉSE 118
Mozgásfejlődés az első életévben 118
Mozgásfejlődés a kisgyerekkorban 123
Mit tehet a környezet a gyermek mozgásfejlődésének elősegítése érdekében? 123
Megkésett vagy eltérő mozgásfejlődés 127
AZ ÉSZLELÉS FEJLŐDÉSE 128
A látás fejlődése 128
A látásélesség fejlődése 128
Az arcpreferencia 129
A színlátás fejlődése 129
A mozgás követése 129
Mit tehet a környezet a látásfejlődés elősegítése érdekében? 130
Látássérülés 131
A hallás fejlődése 132
A környezet szerepe a hallás fejlődésében 133
Halláskárosodás 134
A szaglás és ízlelés szerepe a gyermek fejlődésében 136
Tapintás, hőmérséklet 137
Különböző érzékszervi modalitások integrációja 137
AZ EGÉSZSÉGES GYERMEK 138
3.1. Az egészséges fejlődés és az iskolaérettség 139
ZÁRSZÓ 142
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 143
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 143
4. fejezet
MUTASD MEG ÉRZÉSEIDET, DE SZABÁLYOZD VISELKEDÉSEDET! - AZ ÉRZELEMSZABÁLYOZÁS FEJLŐDÉSE 146
(Lakatos Krisztina)
BEVEZETÉS 148
MI AZ ÉRZELEM? 148
Arckifejezések 149
Az érzelmek fejlődése 149
ÉLETTANI VÁLTOZÁSOK AZ ÉRZELMEK MÖGÖTT 151
4.1. Stresszhelyzetre adott válaszok mérése élettani módszerek segítségével 152
MI AZ ÉRZELEMSZABÁLYOZÁS? 153
Az érzelemszabályozás normatív fejlődése 154
4.2. A csecsemőkori érzelemszabályozás fejlődése 157
Alkati sajátságok hatása az érzelemregulációs képesség fejlődésére 159
Temperamentum 159
A frontális lebeny féltekei aktivációjában megfigyelhető különbségek 160
Koraszülöttség 161
A környezet hatása az érzelemregulációs képesség fejlődésére 162
A szülő-gyermek kapcsolat hatása a szabályozásra 162
A házastársi konfliktus hatása 164
Az anya depressziója és a bántalmazás hatása 165
Az anya alkoholbetegségének vagy kábítószer-fogyasztásának hatása 166
AZ ÉRZELEMSZABÁLYOZÁS SZEREPE A TÁRSAS VISELKEDÉSBEN ÉS A KAPCSOLATOK ALAKULÁSÁBAN 167
Milyen problémákhoz vezethetnek az érzelemszabályozás zavarai? 168
Intervenció az optimális érzelemreguláció támogatására 171
ZÁRSZÓ 173
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 173
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 173
5. fejezet
ÉRTS ÉS ÉRTESD MEG MAGAD! - A NYELVI FEJLŐDÉS FOLYAMATA ÉS ELMARADÁSAI 180
(Lukács Ágnes, Kas Bence)
BEVEZETÉS - A NYELV JELENTŐSÉGE A MODERN TÁRSADALOMBAN 182
A NYELVI FEJLŐDÉS 183
A nyelvi fejlődés mérföldkövei 183
A beszédészlelés és -produkció fejlődése 184
A szókincs fejlődése 187
Nyelvtani fejlődés 188
Pragmatikai fejlődés 191
Az olvasástanulást megalapozó képességek fejlődése 192
A NYELVELSAJÁTÍTÁS ELMÉLETI KÉRDÉSEI 195
Kritikus periódusok a nyelvelsajátításban 195
Elsajátítás-elméletek az 50-es évektől napjainkig 196
A nyelvi, a kognitív és a szociális fejlődés kapcsolata 199
Egyéni különbségek a nyelvelsajátításban: öröklöttség és a környezet szerepe 200
Nyelvközi különbségek és párhuzamok 202
A NYELVI FEJLŐDÉS ELTÉRÉSEI 203
A nyelvfejlődési elmaradások formái 203
Az eltérő nyelvi és kulturális szocializáció hatása 204
A szegénység és a hátrányos helyzet hatása 209
A nyelvi fejlődés zavarai 211
BEAVATKOZÁSI LEHETŐSÉGEK 214
A nyelvi fejlődést segítő otthoni környezet kialakítása 214
Az intézményes nevelés hatása és lehetőségei 216
A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása 218
ZÁRSZÓ 220
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 221
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 221
6. fejezet
FIGYELJ, EMLÉKEZZ, GONDOLKODJ! - A KOGNITÍV KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE 226
(Király Ildikó)
BEVEZETŐ 228
FIGYELEM ÉS VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK 229
A korai figyelem jellemezői 229
6.1. A figyelem elemi formáinak tudományos mérési módszerei 230
Közös figyelem 232
6.2. Természetes pedagógia 236
A munkaemlékezet fejlődése 237
A végrehajtó funkciók fejlődése 239
EMLÉKEZET 242
A korai emlékezet vizsgálata 242
6.3. A tanulás és az emlékezés alapfolyamatai 242
6.4. A csecsemők emlékezeti képességeinek vizsgálatára szolgáló eljárásmódok 243
A korai emlékezetkutatás vitatott kérdései: Hogyan emlékeznek valójában a kisgyermekek? 245
6.5. Az emlékezet rendszere 245
6.6. A gyermekkori amnézia jelensége 247
Az emlékezetfejlődés társas-interakcionista megközelítése 251
6.7. A legközelebbi fejlődési zóna (Vigotszkij) 253
GONDOLKODÁS 256
Utánzás mint a tanulás eszköze 258
Tudatelmélet 260
A MODERN FEJLŐDÉSI ELMÉLETEK ÜZENETE 263
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 263
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 263
7. fejezet
JÁTSSZ, TANULJ ÉS ÉREZD JÓL MAGAD! - A KISGYERMEKKORI JÁTÉK FEJLŐDÉSE 270
(Páli Judit)
BEVEZETŐ 272
A JÁTÉK MINT BIOLÓGIAI FUNKCIÓ 274
7.1. A játék neurobiológiai háttere 275
A JÁTÉK ÉS NÉZŐPONTJAI: A „HÁROMLÁBÚ SZÉK" 278
7.2. Történeti értékű játékelméletek: a játék jelentőségének fókuszai 278
Az alkalmazkodás folyamata: játék és utánzás 281
A játék mint cselekvéses megjelenési forma 283
A játék mint tárgyi megjelenési forma 284
A játék mint szimbolikus megjelenési forma 284
MÁS SZIMBOLIKUS TEVÉKENYSÉGEK GYERMEKKORBAN 285
A játék és a mese közös fókusza: a kettős tudat 285
Ábrázolás, rajz, önkifejezés tükröző reprezentációi 287
A játék, a rajz, a mese, a bábjáték mint moduláris működések megjelenési formái 288
7.3. Anderson moduláris modellje az intelligencia fejlődéséről 289
A játék mint mentalizációs folyamat 291
7.4. A mentalizáció diagnosztikus játékkerete 291
7.5. A mentalizáció kialakulásának folyamata kisgyermekeknél 293
MIT IS TANULHAT EGY KISGYERMEK A KÖRNYEZETÉTŐL? 295
Játék a családban 295
Játék a társas helyzetekben 296
Játékeszközök, játékszerek megjelenése intézményes vagy közösségi terekben 297
Játéktevékenységek, tanulás, fejlesztés 298
7.6. Játékok, játéktevékenységek csoportosítása 300
A játékhoz, játszáshoz való gyermeki jogok - közösségi játék 303
A JÁTÉK HOLISZTIKUS SZEMLÉLETE 305
KITEKINTÉS 307
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 308
AJÁNLOTT JÁTÉKGYŰJTEMÉNYEK 308
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 309
8. fejezet
ISMERKEDJ, BARÁTKOZZ ÉS ILLESZKEDJ BE! - A TÁRSAS KAPCSOLATOK KORAI FEJLŐDÉSE 312
(Szabó Laura)
BEVEZETŐ 314
A SZÜLŐ-GYEREK KAPCSOLAT HATÁSA A GYEREK TÁRSAS VISELKEDÉSÉRE ÉS KORTÁRS KAPCSOLATAIRA 315
A szülő-gyerek kötődés minőségének jelentősége 315
A szülő-gyerek interakció jellemzőinek jelentősége 317
A szülő-gyerek beszélgetések jelentősége a társas tudás
és a nézőpontátvétel képességének fejlődésében 320
A szülő nevelési stílusának hatása a társas kompetenciára 323
8.1. Baumrind elmélete a szülői nevelési stílusokról 323
A KORTÁRSKAPCSOLATOK JELENTŐSÉGE A TÁRSAS
KOMPETENCIA ALAKULÁSÁBAN 326
A gyerek társas helyzetének jelentősége 328
A pszichológiai alkalmazkodási problémák kockázati tényezői 331
Korai elképzelések 332
Későbbi modellek 333
8.2. A kortárscsoportban szerzett tapasztalatok és az alkalmazkodási problémák 333
A temperamentum hatása a társas helyzetre kortárs közegben 335
Vezető szerep a kortárscsoportban 340
A barátság jelentősége a gyerek fejlődése szempontjából 341
ZÁRSZÓ 344
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 345
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 345
9. fejezet
MONDD MEG: SZERINTED KI VAGY? - AZ ÉNKÉP ÉS AZ IDENTITÁS FEJLŐDÉSE KORAGYERMEKKORBAN 348
(Kende Anna)
BEVEZETŐ 350
AZ IDENTITÁS FOGALMA 351
IDENTITÁS ÉS FEJLŐDÉS 355
Az identitás alakulását befolyásoló hatások 358
AZ ÉNFEJLŐDÉS ELMÉLETEI 360
AZ IDENTITÁS FENYEGETETTSÉGE, LEHETSÉGES PROBLÉMÁK AZ IDENTITÁS ALAKULÁSÁNAK FOLYAMATÁBAN 365
9.1. A kulturális ütközések nemcsak a tudatos kirekesztés, hanem a hétköznapi gyakorlat következményei is lehetnek - Egy amerikai példa 370
JAVASLATOK AZ IDENTITÁS FEJLŐDÉSÉNEK LEHETŐSÉGEIRŐL A MAGYARORSZÁGI ROMÁK ÉS HÁTRÁNYOS HELYZETŰ, MARGINALIZÁLT CSOPORTOK KISGYEREKEI SZÁMÁRA 371
ZÁRSZÓ 376
AJÁNLOTT MAGYAR NYELVŰ IRODALOM 376
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 376
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem