Előszó
Ha a zsidóságnak XII: és XIII. századbeli történetét tanulmányozzuk, a szellemi élet fejlődésének és virágzásának azt a ragyogó korszakát, mely az úgynevezett spanyol korszaknak egy kimagasló részlete, de mely nem korlátozódik a spanyol félszigetre, hanem kisugárzásai kiterjeszkednek a Provencetól Olaszország északi részéig, épp úgy, mint Portugáliából a messze keletig - és áthatolva oda, ahonnan az arab kultúra Európába eljutott, végig vonulunk Afrika északi partvidékén Egyiptomig, mindig Majmonides óriási alakja tűnik szemünk elé, a zsidó hittudomány bármely oldaláról induljunk el tanulmányutunkra. A talmudtudomány, a decizíó, az exegesis, a vallásbölcselet vagy akár a kor világi tudományának és kultúrájának, a zsidóság külső sorsának vagy belső szellemi áramlatainak története képezze bár kutatásunk tárgyát minden kiinduló pontnál és minden útfordulónál szünkbe tűnik Majmuni óriás alakja, mint egy valamely hegyvidék fölött uralgó, kiemelkedő hegyóriás.
Mose ben Majmon olyan időben, mikor a zsidóságnak semmiféle központja nem volt, egyéniségével, szellemi nagyságával és erejével, rengeteg tudásával központja volt az egész világon elszórt zsidóságnak.
Az istenfogalom
Az istenfogalom. Isten testetlensége, egyetlensége, létének és aktivitásának egyazonsága. Az attributumokról; negativ attributumok. Az allegórikus biblia-magyarázat jogosultsága és szükséges volta. A szentírási allegórikus kifejezések filozófiai értelme. A világkép. A Kalám rendszere, a filozófiai irányok ismertetése, a Kalám levezetéseinek és elméleteinek bírálata.
Filozófiai dolgok
Anyag és forma. Ősanyagelmélet és világteremtés. Isten léte mindkettő alapján bizonyítva. Az első ható csak ens separatum non corporale lehet. Az emanáció fogalma. Mechanisztikus keletkezés és szabad alkotás ellentéte. Az emanáció a létnek és a próféciának forrása. A kreacio tana praeponderál. A mechanisztikus világmagyarázat elégtelen, a csillagászat terén is. A prófétizmus racionális elmélete.
Intuitív igazságok és probabiliák
A forma és materia viszonya. Optimizmus és pesszimizmus. A malum eredete. Célszerűség. Creatio ez nihilo. A gondviselés isteni igazságszolgáltatás, emberi felelősség és akaratszabadság. Az isteni omniscientia. A törvények célszerűsége. A Szabéusokról. Törvény és szociológia. A vallás hármas célja metafizika, szociológia és ethika. A vallás hatása életben, halálban. Amor dei intellektualis. Az ember erkölcsi hivatása.
Vissza