1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Da Vaz: A semmi öröme

Kiállítási katalógus/The joy of nothing/1998. június 5-július 26.

Szerkesztő
Fordító
Grafikus
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: Fővárosi Képtár-Kiscelli Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím: Fővárosi Képtár katalógusai
Kötetszám: 93
Nyelv: Magyar   Angol   Német  
Méret: 30 cm x 24 cm
ISBN: 963-70-96-70-1
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Fekete-fehér és színes reprodukciókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum templomtere - a kiállítási tér - ami helyet ad Jürg Da Vaz kiállításának, eredetileg a XVIII. században emelt barokk templom volt. Johann Entzenhoffer bécsi... Tovább

Előszó

A Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum templomtere - a kiállítási tér - ami helyet ad Jürg Da Vaz kiállításának, eredetileg a XVIII. században emelt barokk templom volt. Johann Entzenhoffer bécsi építész készítette a kolostor terveit 1744-ben. A kolostor építése 1745 májusában kezdődött, a mai nyugati szárny alapozásával. Az alapkőletétel augusztus 12-én történt. A kiscelli dombon békésen elterülő barokk épületegyüttes térhatásában megőrizte egykori jellegét. A földszintes melléképületek karéjából emelkedik ki az egyemeletes kolostorépület a sekrestyével és az oratóriummal együtt. A Trinitáriusok 1738-as letelepedése után Kiscelli templomuk hamarosan kedvelt zarándokhely lett. Évente mintegy 50 ezer ember kereste fel. Szeptember 8-án, Kisasszonynapkor 10 ezren is ide zarándokoltak az ország különböző vidékeiről. 1783-ban, amikor II. József rendelete megszüntette rendjüket, meglehetősen népes volt a kolostor. A templom és rendház az állam tulajdonába került.
Mint minden közép-európai barokk templom, vakolt és festett volt, de ebből ma már semmi sem látszik. Sőt, az eredeti barokk tér is megváltozott már a XVIII. század végén, a bejárati és a szentély előtti diadalívek beépítésre kerültek, s így valami egészen egyedi, szinte antik témára hasonlító építészeti hatás jött létre. A történelem beavatkozásai a huszadik században is tovább alakították a teret, egy második világháborús sérülés nyomán beszakadt a tető, kiégett az egész épület. Ma, kiállítóteremnek helyreállítva, csupasz téglafalakkal, a csonka boltívek fölé emelkedő nyitott, modern fedélszékű tetővel egészen új hatások társultak az eredeti tér- és látványélményhez.
Jürg Da Vaz képei, különösen az «Amerikai barokk» sorozat, sok tekintetben rokon ezzel az előbbiekben felvázolt esemény- és modulációsorral. Már maga a cím, ismerve a művész életútját, valamint az «Amerika» szó magyar nyelvbéli jelentése is Észak-Amerikára utal, ahol köztudomásúan nem volt barokk. A kapcsolat mégis egyértelmű, az a fajta áradó, totális erő és szemlélet, ami elvont értelemben a «barokk» sajátja, feltétlenül megvan Da Vaz képeiben, függetlenül a felhasznált eszközöktől, a technikai sokféleségtől. Az utóbbiak páratlan gazdagságban kerülnek alkalmazásra, hiszen a rajzi kiindulás nyomán - vonal és vonal - szabad szerkezetben, hol a fekete-fehér, hol pedig szinte a pop-art túlcsorduló színvilágával operál.
A szinte túlburjánzó vonalstruktúra pedig organikus formákat hoz létre, olyannyira, hogy a néző ingadozik abbéli érzékelésében, vajon sejtek mikroszkopikus felvételeivel, valami élő organizmus metszetével, esetleg a magnetizmus jelrendszerével van-e dolga. Vissza
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Da Vaz: A semmi öröme Da Vaz: A semmi öröme Da Vaz: A semmi öröme Da Vaz: A semmi öröme

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.840 Ft
1.420 ,-Ft 50
11 pont kapható
Kosárba