1.062.356

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kémiatanítás módszertana

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 407 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: 56 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi szám: 52355.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó3
A kémiatanítás módszertanának általános kérdései
Bevezetés
A korszerű kémiatanítás módszertanának alapvető problémái11
A kutatás módszerei12
Az alap- és középfokú kémiatanítás tartalma és feladatai
A kémiaoktatás alapvető feladatai17
A kémiai tanítási anyag állandósága17
Tudományosság18
A tananyag érthetősége a tudatos tanulás szempontjából19
Az elmélet és a gyakorlat összekapcsolásának problémája20
A politechnikai oktatás követelményei20
A tanulók világnézetének kialakítása27
A tudományos ateista nevelés29
Tudománytörténeti ismeretek a kémiai tananyagban29
A szocialista hazafiságra való nevelés31
A kémiai tananyag terjedelme32
Az új ismeretek elsajátítására alkalmazható oktatási módszerek
Az oktatás folyamata33
Az új ismeretek közlésének módszereivel szemben támasztott követelmények35
Az oktatási módszerek36
A dogmatikus vagy előadó módszer36
A szemléltető módszer36
A heurisztikus v. kutatómódszer38
A szóbeli kifejtés39
A kémiai kisérletek bemutatása41
A kísérletek jelentősége41
A kísérletek technikájával szemben támasztott követelmények41
A kísérletek módszertanának jelenlegi állása45
A tanár előadása és a szemléltetőeszközök összekapcsolásának alapvető formái46
A tanári előadás és a szemléltetőeszközök együttes alkalmazása hatékonyságának feltételei47
A tárgyak ábrázolása és a szemléltetőeszközök bemutatása49
A tárgyak ábrázolása és a szemléltetőeszközök bemutatása49
Az eszközök bemutatásával szemben támasztott követelmények53
A szemléltetőeszközök bemutatásának módszertana54
A kiosztott anyagminták módszeres felhasználása54
A tanulók által végzett kísérletek bekapcsolása az oktatási folyamatba58
A tanulókísérletek módszeres bekapcsolása az oktatási folyamatba58
A tanulókisérletek alkalmazásának feltételei58
A tanulók ismereteinek elmélyítése, képességeik és készségeik fejlesztésére használt módszerek
Ismétlés60
Az órán történő ismétlés61
Tárgykörönkénti ismétlés61
Tanév végi ismétlés62
Ismétlés a tanév elején64
Gyakorlatok és feladatok65
Gyakorlatok65
Feladatok66
A feladatok megoldási módjai66
Kémiai képletekkel kapcsolatos feladatok67
Egyenletekkel végzett számítások69
Molekulaképletek megállapítása70
Oldatokkal kapcsolatos számítások71
Szemléltetőeszközök alkalmazása az ismeretek rögzítésénél74
A tanulókisérletek alkalmazása az ismeretek, képességek és készségek tökéletesítésénél75
A tanulók ismeretei és képességei ellenőrzésének módszerei
Az ellenőrzés feladatai és jelentősége78
Szóbeli számonkérés79
A számonkérés előkészítése79
Szemléltetőeszközök alkamazása számonkérés alkalmával81
A számonkérés eredményességének feltételei81
Osztály-számonkérés82
Az írásbeli ellenörző dolgozatok83
Az ellenőrzés kombinált formái84
Ellenőrző kisérleti foglalkozások84
Vizsgák86
A kémiai oktatómunka szervezési formái
A szervezéssel kapcsolatos alapkövetelmények87
Beszélgetési óra szemléltetőeszközökkel88
A beszélgetési óra elemzése94
Kémiai előadások a középiskolában95
Laboratóriumi foglalkozások97
A laboratóriumi foglalkozások előkészítése98
A tanulók kísérleteivel szemben támasztott követelmények98
Beszélgetési óra tanulókísérletekkel101
A tanulókísérletei órák elemzése101
A tanulók füzetei103
Kirándulások104
Kiegészítő és osztályon kívüli kémiai foglalkozások a középiskolában
A kiegészítő munka108
Az osztályon kívüli munka109
Cél és feladat109
A tanulók forrásmunkák alapján végzett osztályon kívüli munkája110
Osztályon kívüli gyakorlati foglalkozások111
Iskolai laboránstanulók munkájához112
Témák az osztályon kívüli munkához113
Az osztályon kívüli foglalkozások megszervezése115
A csoportok munkája115
Kémiai szakkörök115
Kémiai versenyek117
A tanár felkészülése az órákra
A tanár önképzése ismeretköreinek bővítése céljából119
Az egész évi tanmenet összeállítása120
A tanórák anyagának módszertani feldolgozása120
Bemutató órák122
Az iskola kémiai szertára és berendezése
A kémiai szertár alapberendezése123
Melegítő készülékek125
Berendezések és készülékek126
Edények és reagensek126
Táblázatok, vázlatok, makettek, gyűjtemények127
Szerszámok, és anyagok128
A felszerelés beszerzése, megőrzése és számbavétele128
A szertár külső képének kialakítása129
A kémiatanítás módszertana a VII. osztályban
A VII. osztályos kémiatanítás tartalma133
A VII. osztályos kémiai tananyag feldologzásának sorrendje134
Az anyagok tulajdonságai és molekulaszerkezetük
A tárgykör tanulmányozásának alapvető feladatai137
Bevezető beszélgetés az első kémiaórán138
Mit tanulmányoz a kémia?138
Az anyagok tulajdonságai139
Tiszta anyagok és keverékek139
Néhány eljárás tiszta anyagoknál keverékből való kiválasztása. Óravázlatminta141
Az anyagok molekulaszerkezete143
Fizikai jelenségek és tulajdonságok magyarázata molekulaelmélet alapján146
A molekulák méretei148
Kémiai reakciók, atomok
A tárgykör feldolgozásának alapvető feladatai150
Az atom elemi fogalma151
Egyesülési reakciók153
Helyettesítési reakciók155
Atomsúly156
A kémiai elemekről157
A kémiai nyelv158
Az oxigén, a levegő, az égés. Az anyagmegmaradás törvénye
Az oxigén-tárgykör tartalma és feladatai160
A tárgykör feldolgozásának sorrendje160
Az oxigén tulajdonságai161
Oxigén a természetben164
Az oxigén felhasználása165
Az oxigén előállítása165
A levegő167
Az égés168
Az anyagmegmaradás törvénye170
Kiváló tudósok munkájának ismertetése173
Az anyagmegmaradás törvényének jelentősége174
A kémiai reakciók egyenletei175
Az oxigén-tárgykör számonkérése, és ismétlése175
A hidrogén. Az állandó súlyviszony törvénye. Vegyérték
A tárgykör oktatási feladatai és tartalma177
A hidrogén tulajdonságai177
A hidrogén és az oxigénatomok mennyiségi aránya egyesülésük esetén180
A hidrogén a természetben182
A hidrogén előállítása183
A hidrogén felhasználása184
Az állandó súlyviszony törvénye184
A tanulók előkészítése az állandó súlyviszony törvényének megtanulására185
A víz összetétele185
A vegyérték186
A vegyértékismeret alkalmazása189
Példák írásbeli ellenőrző dolgozatokra189
A víz és az oldatok
A tárgykör oktatási feladatai191
A tárgykör tartalma és feldolgozásának sorrendje191
Az oldatok194
Szilárd anyagok oldékonysága vízben195
Gázok és folyadékok oldékonysága vízben195
Az oldatok töménysége196
A víz a természetben és az ember szolgálatában197
Bázisok, savak, oxidok, sók
A tárgykör tanulmányozásának alapvető feladatai199
A tananyag terjedelme200
A tárgykör tanulmányozásának sorrendje200
Oktatási feladatok. A bázisok-tárgykör tartalma és tanulmányozásának sorrendje201
A nátriumhidroxid202
A kalciumhidroxid203
Oldhatatlan bázisok205
Oktatási feladatok. A savak-tárgykör tartalma és tanulmányozásának sorrendje206
A kénsav206
A salétromsav207
A sósav208
A savak összetétele és közös sajátságai210
A sók211
A szervetlen anyagok osztályozása és genetikus kapcsolat a különféle csoportokba tartozó anyagok között212
Kérdések és feladatok213
A szervetlen kémia tanításának módszere a középiskolába
A VII. osztály kémaitananyagának ismétlése VIII. osztályban a tanév elején
A tárgy tartalma217
Az ismétlés sorrendje és módszerei218
Az "Oxidok, bázisok, savak, sók" tárgykörének ismétlése221
Alkáli fémek
Oktatási feladatok és a tárgykör tartalma222
A nátrium és vegyületei222
A kálium és vegyületei224
Az alkáli fémek csoportja224
Halogén elemek
A tárgykör tanításának legfontosabb feladatai225
A tananyag terjedelme és tanításának sorrendje225
A klór tulajdonságai226
A klór a természetben, felhasználása és előállítása230
A hidrogénklorid és a sósav231
Oxigént tartalmazó klórvegyületek234
A bróm234
A jód és a fluor238
A halogének általános jellemzése239
Az oxigéncsoport elemei
A tárgykör oktatási és nevelési feladatai241
Az oxigén és az ózon241
A kén és tulajdonságai243
A kén a természetben. A kén felhasználása és előállítása246
Kénhidrogén247
A kéndioxid249
A kénessav és sói251
A kéndioxid a természetben. Felhasználása és előállítása251
A kénsavanidrid és a kénsav252
Kristályhidrátok254
A kénsav felhasználása255
A késavgyártás255
A kén körforgása a természetben258
Az oxigéncsoport elemeinek általános jellemzése258
Az elemek D. I. Mengyelejev-féle periódusos rendszere
A téma jelentősége a középiskolai kémia tananyagában260
Mikor kell tanítanunk a periódusos rendszert?261
A tanulók előkészítése a periódusos rendszer levezetésére262
A periódusos rendszer levezetése262
A periódusos rendszer263
A periódusos törvény felfedezésének története és a periódusos rendszer felépítése264
D. I. Mengyeljev rövid életrajza265
A periódusos rendszer jelentősége268
Az atom felépítése
A témakör jelentősége a kémai tanításában268
A tananyag terjedelme és tanításának sorrendje269
A témakör helye a középiskolai kémai tananyagában270
Radioaktív jelenségek271
Az atomok felépítésének bonyolultsága271
A kis periódusok elemei atomjainak felépítése273
Az atomok egyesülése molekulákká274
Vegyérték. Oxidáló-redukáló reakciók275
Magreakciók275
A periódusos rendszer az elektronelmélet fényében276
Az elektrolitos disszociáció tartalma és tanítási sorrendje277
A tárgykör jelentősége, tartalma és tanítási sorrendje277
Az elektronitok vízben való oldódása279
Az ionok tulajdonságai282
A kémiai reakciók az ionelmélet megvilágításában282
A nitrogéncsoport elemei
A tárgykör feladatai, terjedelme és tanításának sorrendje286
A nitrogén286
Az ammónia. Az ammónia összetétele és tulajdonságai287
Az ammónia sói288
Az ammónia előfordulása a természetben és alkalmazása289
Kémiai egyensúly289
Az ammónia gyártása290
A nitrogénoxidok291
A salétromsav292
A salétromsav alkalmazása293
A salétromsav előállítása293
A salétromsav sói295
A vegyipar tudományos elvei296
A nitrogén körforgása a természetben297
A foszfor298
A foszfor vegyületei299
A foszfor a természetben és felhasználása300
A nitrogéncsoport elemeinek általános jellemzése300
A szén és a szilícium
A téma tanításának alapfeladatai301
A szén tulajdonságai301
A szén egyesülése hidrogénnel és fémekkel301
A szénmonoxid303
A generátorgáz304
A széndioxid305
A szénsav és sói305
A savak és bázisok erőssége. A sók hidrolízise306
A száraz lepárlás309
A láng309
A legfontosabb fűtőanyagaink és elégetésük311
A szén körforgása a természetben311
A szilicium312
A szilicium vegyületei312
A kolloidok313
A kolloidrendszerek sajátosságai313
A kolloidok előállítása és felhasználása314
A szilikátipar315
A széncsoport elemeinek általános jellemzése316
A fémek általános tulajdonságai
A tárgykör tanulmányozásának alapvető feladatai317
A fémek fizikai tulajdonságai318
A fémek kémiai tulajdonságai318
A fémek előfordulása a természetben és előállításuk módszerei319
Az ötvözetek319
Az alkáli fémek és az alkáli földfémek
A tárgykör és tartalma tanításának alapvető feladatai321
A nátrium és a kálium321
Az alkáli fémek és az alkáli fémhidroxidok előállítása322
Az alkáli földfémek általános jellemzése324
Az alumínium. A vas. A fémek korróziója
Általános megjegyzések "Az alumínium" tárgykör oktatásához325
Az alumínium tulajdonságai325
Alumíniumtartalmú vegyületek326
Az alumínium előfordulása, alkalmazása és előállítása327
A vas tulajdonságai328
A vasvegyületek328
A vas a természetben329
A nyersvas előállítása329
Az acél előállítása331
A vaskohászat alapproblémái334
A fémek korróziója335
A fémek korróziója folyékony közegben335
Az oxigén szerepe a korróziós folyamatokban335
Rendszabályok a korrózió ellen vívott harcban341
A szerves kémia oktatásának módszertana a középiskolában
Bevezetés
A középiskolai szerves kémia tananyagának jelentősége347
A tananyag terjedelme és feldolgozásának sorrendje347
Hogyan ismertethetjük meg a tanulókkal az anyagok molekulasúlyának meghatározását348
Avogadro törvényének levezetése349
Az anyagok molekulasúlyának kiszámítása gőzsűrűségük alapján350
A gázok gramm-molekula térfogata351
Reagáló és keletkező gázok térfogatai352
A szénhidrogének
A tárgykör tanításának alapfeladatai353
A metán352
A metán homológ sora355
Butlerov élete és munkássága357
Az etilén és homológjai357
Az acetilén358
A kaucsuk360
A kőolaj361
Aromás szénhidrogének363
Szénlepárló ipar365
Szénhidrogének előállítása egy másik sorozat szénhidrogénjeiből366
Alkoholok és fenolok
A tárgykör tanításának alapvető feladatai367
Az etilalkohol367
Egyértékű alkoholok homológ sora370
Többértékű alkoholok370
A fenol371
Az aldehidek és a szerves savak
Általános megjegyzések373
A formadelhid373
Az adehidek homológ sora375
A szerves savak375
Az ecetsav376
Az egybázisú szerves savak homológ sora377
A sztearinsav378
Az olajsav. Kapcsolatok a szénhidrogének, alkoholok aldehidek és savak között378
Észterek, zsírok, szénhidrátok
Észterek380
Zsírok381
A zsírok kémiai feldolgozása383
A szénhidrátok384
A szőlőcukor385
A szaharóz386
A keményítő387
A sejtfal anyaga a cellulóz387
Nitrogéntartalmú szerves vegyületek
A nitrovegyületek389
Az aminok390
A fehérjék391
Szerves szintézisek eredményei391
Irodalomjegyzék393
Tartalom398

D. M. Kirjuskin

D. M. Kirjuskin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: D. M. Kirjuskin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem